موسسه‌های مالی و اعتباری فردوسی و فرشتگان برای تشکیل موسسه اعتباری آرمان (کاسپین) در اسفند ۱۳۹۱ و در ادامه  برنامه  ساماندهی بانک مرکزی ادغام شدند. فعالیت موسسه کاسپین در پی ادعایی که در خصوص کسری دارایی حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومانی تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن مطرح شد با مشکل هجوم سپرده‌گذاران برای برداشت سپرده خود و بالطبع کمبود نقدینگی مواجه شد. در نهایت دولت با تامین بودجه، پرونده این موسسه و چند تعاونی اعتباری دیگر را برچید که همین امر موجب اعتراض کارشناسان اقتصادی شد.

موسسه اعتباری کاسپین در بیست و هفتم اسفند ۱۳۹۴ از بانک مرکزی مجوز رسمی ‌فعالیت اخذ کرد. قبل از سال ۱۳۹۴ تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند، بدر توس و امید جلین در کشور فعال بودند و هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند به عنوان «موسسه اعتباری» از بانک مرکزی اجازه فعالیت دریافت کنند، اما قادر به تامین شرایط بانک مرکزی نبودند. بر اساس الزامات بانک مرکزی مبنی بر انحلال تعاونی‌های ذکر شده و استقرار هیات‌های تصفیه در تعاونی‌ها، با برگزاری مجمع فوق‌العاده، نام موسسه آرمان ایرانیان به شرکت موسسه اعتباری کاسپین (سهامی‌عام) تغییر یافت و نهایتا موسسه اعتباری کاسپین در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ با اخذ مجوز رسمی‌ فعالیت به شماره ۳۹۰۵۳۹/ ۹۴ از سوی بانک مرکزی رسما به شبکه بانکی کشور پیوست. موسسه کاسپین پس از اخذ مجوز رسمی ‌بانک مرکزی به عنوان یک موسسه اعتباری مستقل، در کنار دیگر فعالیت‌های بانکی خود ماموریت ساماندهی تعاونی‌های منحله را برعهده گرفت تا اینکه مقارن با دهه فجر ۱۳۹۶ آخرین تعاونی از تعاونی‌های منحله هشت‌گانه را تعیین تکلیف کرد.

حال گفته می‌شود  این موسسه به عنوان یکی از پنج موسسه مالی و اعتباری کشور تا پایان خرداد ادغام می‌شود. گرچه در نقل قول‌های دیگری اعلام شده که هنوز بانک مرکزی به صورت رسمی ‌آن‌ را ابلاغ نکرده است. موسسه دیگری که این روزها در محافل بانکی بر سر زبان‌ها است، موسسه اعتباری توسعه است.

گرچه بنیاد اولین موسسه مالی و اعتباری بوده که در حال حاضر در قالب بانک سینا فعالیت می‌کند، اما اولین موسسه اعتباری دارای مجوز رسمی ‌از بانک مرکزی، موسسه اعتباری توسعه است. موسسه اعتباری توسعه به‌عنوان نخستین موسسه اعتباری پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی و با امضای مرحوم نوربخش، رئیس کل اسبق این بانک با هدف ارائه خدمات مالی و اعتباری در عرصه نظام بانکی کشور، در پانزدهم شهریور ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد. این موسسه در ابتدای کار با نام موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۸۱ به موسسه اعتباری توسعه تبدیل شد. موسسه اعتباری توسعه اولین موسسه خصوصی بانکی کشور در حال حاضر با ۲۶ شعبه در تهران و شهرستان‌ها مشغول ارائه خدمات بانکی است. یعقوب مطهری‌مطلق، رئیس هیات سرپرستی موسسه اعتباری توسعه است. در این موسسه نیز کارکنان نگران آینده شغلی خود هستند.