پرونده تامین ارز 4200 در گذشته بررسی بسته شد

پس از آن که عبدالناصر همتی،  رئیس کل بانک مرکزی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بخشی از کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی جبران کرده است، اختلافات بالا گرفت. در این گفت‌وگوی تلویزیونی همتی گفته بود که این استقراض از طریق تسعیر درآمدهای صندوق توسعه ملی صورت گرفته که چون این منابع ارزی مسدود است و در اختیار بانک مرکزی نیست، پرداخت ریال از سوی بانک مرکزی در ازای منابع مسدود شده –حداقل در کوتاه‌مدت- به معنی چاپ پول است که نقدینگی را بالا می‌برد.

پس از آن بود که فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که «دولت حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد». وی گفته بود که بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده  و در مقابل پول تزریق کرده است. محمدباقر نوبخت نیز در اظهار نظری گفت «بانک مرکزی به دولت بدهکار است». رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که «بخشی از کسری بودجه به خاطر سریع نبودن بانک مرکزی در تبدیل منابع ارزی به ریال است. وزارت نفت پول حاصل از صادرات نفت را به حساب بانک مرکزی واریز کرده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است، به همین دلیل در حال حاضر بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «یک رای ارشد برای منازعه 12 میلیارد دلاری/تعیین تکلیف یک دعوای ارزی بین بانک مرکزی و سازمان برنامه» بخوانید.

یک رای ارشد برای منازعه 12 میلیارد دلاری/تعیین تکلیف یک دعوای ارزی بین بانک مرکزی و سازمان برنامه

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.