ورود تخصصی چادرملو به حوزه اکتشافات معدنی

در همین رابطه مشاور مدیر عامل و سرپرست واحد اکتشاف شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از گسترش عملیات اکتشافی در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن اصلی این شرکت و سایر پهنه‌های اکتشافی جهت شناسایی پتانسیل‌های جدید سنگ‌آهن خبر داد .

به اعتقاد جواد اسکندری از مشکلات عمده پیش‌روی اکتشافات معدنی نبود تجهیزات فنی است. در ادامه گفت‌و‌گویی با جواد اسکندری، مشاور مدیر عامل و سرپرست واحد اکتشاف شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به انجام رسیده که در پی می‌آید:

 ذخایر معادن متعلق به چادرملو چقدر است؟

میزان ذخیره دو پیت شمالی و جنوبی، آنومالی‌های شمالی و جنوبی در مجموع حدود ۷۵میلیون تن کانسنگ‌آهن است. در طول سال‌های بهره‌برداری از معدن چادرملو از سال ۱۳۷۰ تاکنون حدود ۲۶۲میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده است. در حال حاضر همزمان با استخراج از معدن اصلی در آنومالی ۱۹D عملیات اکتشاف تفصیلی در دست انجام است و برآوردهای اکتشافی اولیه نشان دهنده حدود ۱۰۰میلیون تن کانسنگ‌آهن است.

 میزان مصرف و تولید سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی چقدر است؟

کل میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی از سال ۸۱ تا آذر ماه۹۹، ۱۸میلیون تن با عیار و سایز‌های مختلف بوده است. یادآور می‌شود این میزان تولید در سال‌های ۸۱ تا ۸۶ از ۱۰۰هزار تن شروع شده و به حدود ۵/ ۴میلیون تن رسیده است. طی سال‌های ۸۶ تا ۹۳ میزان تولید سالانه حدود ۵/ ۱میلیون تن و از سال ۹۳ تا آذر ماه ۹۹ که کارگاه دانه‌‌بندی تعطیل شده میزان تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن بوده است.

 برنامه شرکت برای طرح‌های توسعه اکتشافی در قرن جدید شامل چه مباحثی است؟

از اصلی‌ترین مشکلات اکتشافی در کشور نبود تجهیزات کارآمد و به روز، در حوزه حفاری برای شناسایی پتانسیل‌های کانی‌سازی آهن و دیگر عناصر و مواد معدنی در عمق است، بر همین اساس نوسازی و خرید تجهیزات جدید حفاری در اولویت اکتشافی این شرکت قرار گرفته و در همین راستا برای افزایش میزان ذخیره قابل بهره‌برداری در محدوده و پهنه‌های معدنی با ارزش سنگ‌آهن، اقدام به همکاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی کرده که این برنامه برای اولویت بخشی به معادن سنگ‌آهن نزدیک چادرملو طراحی شده است.

همچنین گسترش عملیات اکتشافی در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن اصلی چادرملو برای شناسایی پتانسیل‌های جدید سنگ‌آهن در دست اقدام است. اکتشاف دیگر عناصر با ارزش از جمله سرب و روی، مس، طلا و لیتیم نیز از دیگر مواردی است که مد نظر این شرکت است.

همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده و استحصال عناصر نادر خاکی از باطله‌های چادرملو و استفاده از پهپاد در مطالعات ژئوفیزیک هوایی از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

 با توجه به تاسیس شرکت در حوزه اکتشافات معدنی، اکتشاف روی کدام محدوده‌ها صورت خواهد گرفت؟

از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به اکتشاف تکمیلی با حفاری توسط دستگاه‌های جدید خریداری شده و همچنین شناسایی پتانسیل‌های جدید سنگ‌آهن با مطالعات جدید ژئوفیزیک هوایی در محدوده معدن اصلی اشاره کرد. در این راستا گسترش و افزایش سرعت عملیات حفاری در آنومالی ۱۹D و برنامه‌ریزی عملیات اکتشافی در محدوده‌هایی که قرارداد مشارکت آن تکمیل و آماده شده در اولویت برنامه کاری این شرکت قرار دارد.

 برنامه ١٤٠٠ این شرکت اکتشافی در مورد چه محورهایی است؟

تمرکز شرکت اکتشافی در وهله اول بر خریداری دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حفاری مجهز به فناوری روزدنیا و برای انجام حفاری‌های عمیق و نیمه عمیق است. به موازات این موضوع نسبت به انجام عملیات اکتشاف تفصیلی در محدوده معدن چادرملو اقدام شده که همزمان با اتمام این مطالعات و استقرار دستگاه‌های حفاری در کف پیت معدن، عملیات حفاری آغاز خواهد شد. همچنین از این دستگاه‌ها در پیشبرد کمی‌ و کیفی عملیات اکتشاف در محدوده آنومالی D۱۹ بهره خواهیم برد. از سویی فعالیت‌های مطالعاتی روی فلزات استراتژیک و گران بها آغاز می‌شود. علاوه بر این به دنبال در اختیار گرفتن تجهیزات پیشرفته ژئوفیزیک، آنالیز مواد معدنی و استفاده از روش‌های جدید اکتشافی هستیم که با این اقدامات، بستر مناسب جهت تخمین و ارزیابی و افزایش میزان ذخیره سنگ‌آهن فراهم خواهد شد. به طور کلی درسال ۱۴۰۰، شرکت معدنی وصنعتی چادرملو فصل جدیدی از گسترش و توسعه انجام عملیات اکتشاف را نه تنها در این شرکت، بلکه در حوزه اکتشاف کشور خواهد گشود.