مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: دستیابی به تولید پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۹ در شرایطی که محدودیت‌های مختلف مانند، تشدید تحریم، شیوع ویروس کرونا و... گریبان‌‌گیر شرکت بود، نشان از عزم و اراده‌ کارکنان مجموعه دارد. فولاد خوزستان با تولید ۳میلیون و ۸۰۰هزار تن رتبه دوم تولید فولاد در کشور را در اختیار دارد. اگر بخواهیم به همین میزان تولید بسنده کنیم، در آینده‌ نزدیک جایگاه خود را از دست خواهیم داد. توسعه و تولید پایدار شرط باقی ماندن و حفظ جایگاه است. تا پیش از این سهم فولاد خوزستان از بازار ۲۵درصد بود که با توجه به نبود طرح جامع توسعه، این رقم به ۱۷درصد رسیده است.

امین ابراهیمی از تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور یاد کرد و افزود: بر اساس تعریف سهم ۲۵درصدی در افق ۱۴۰۴، سهم فولاد خوزستان تولید ۱۳میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، اما در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه خوزستان، تحقق رقمی در حدود ۵ میلیون تن را می‌توان انتظار داشت، این در حالی است که سایر استان‌ها به اعدادی فراتر دست پیدا کرده‌اند. برای نمونه شرکت فولاد مبارکه در طرح توسعه، تولید ۱۴ میلیون تن را در دست اقدام دارد و استان‌های یزد، اصفهان و خراسان نیز با جدیت در حال اجرای طرح‌های توسعه هستند. اگر همین روال ادامه یابد، رتبه‌ فولاد خوزستان به جایگاه چهارم کاهش پیدا می‌کند و سهم فعلی بازار از مقدار ۱۷درصد به ۸درصد می‌رسد، این در حالی است که فولاد خوزستان تعیین‌کننده‌ قیمت زنجیره فولاد کشور است. باید چنین موقعیتی را حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سیاست هیات‌مدیره، توسعه در ابعاد مختلف زنجیره فولاد است. نخستین ماموریت که برای تکمیل زنجیره ارزش فولاد در حال انجام است، بازگشت شرکت فولاد اکسین به فولاد خوزستان است. افزایش تولید گندله‌سازی سناباد از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۵میلیون تن در بالادست از دیگر طرح‌های در دست اجراست. طرح سرمایه‌گذاری پهنه‌های اکتشافی آباده-جازموریان در ۴ سال گذشته به‌صورت جدی در حال اجراست و امید داریم در سال ۱۴۰۱ به مرحله بهره‌برداری برسد. تثبیت و توسعه زیرسقفی را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گریزی هم به مسائل منابع انسانی زد و اظهار کرد: وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که درآمدها متناسب با هزینه‌ها نیست و همین شرایط باعث شد که وضعیت معیشت کارکنان دچار مشکل شود. در اسفند سال گذشته و با موافقت هیات‌مدیره، افزایش دریافتی برای کارکنان در نظر گرفته شد.

وی در ادامه افزود: این مهم در سال ۱۴۰۰ نیز تداوم داشت و افزایشی علاوه بر مصوبه اداره کار به کارکنان پرداخت شد، موردی که در ۳۰ سال گذشته کم‌‌سابقه بود. البته به همین مقدار بسنده نمی‌کنیم و طرح‌های دیگری برای بهبود معیشت کارکنان در دست اقدام است. بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل با حضور مشاور در حال اجراست. به منظور پیگیری مستمر درخواست کارکنان، کمیته ارتقای سطح معیشت کارکنان با حضور معاونان و مدیران مرتبط تشکیل شد.

به گفته وی یکی از چالش‌های پیش‌رو بازنشسته‌ شدن نیروهای کار‌آمد و مبحث جانشین‌پروری است. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل طرح نظام تطبیق نیرو در مجموعه فولاد خوزستان پیاده‌سازی می‌شود. تبدیل وضعیت برخی از کارکنان غیرمستمر به مستمر از دیگر برنامه‌های اجرا‌شده در سال‌جاری است. تکریم خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه‌های اجرایی فولاد خوزستان است. تلاش هیات مدیره ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای نیرو‌های بومی و متخصص استان خوزستان است.