افتتاح پروژه‌های عمرانی در شهر جدید پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در این مراسم گفت: شهر جدید پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر کشور شناخته می‌شود. با توجه به ۲۶ هزار سهمیه در نظر گرفته شده برای این شهر در طرح اقدام ملی مسکن، این شهر احتمالا پایتخت مسکن اقدام ملی هم خواهد بود. محسن وطن‌خواهی افزود: در مجموع حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در شهر پرند در حال احداث است. علاوه بر این ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز در اراضی الحاقی قرار است احداث شود که اخیرا در شورای‌عالی تصویب و ظرف یک یا دو روز آینده  قرار است ابلاغ شود. کارهای طراحی و آماده‌سازی برای  احداث این ۱۵ هزار واحد در حال انجام بوده و از متقاضیان آن نیز ثبت‌نام شده است.  در مجموع ۲۶ هزار واحد مسکونی در برنامه اقدام ملی پرند تعیین‌تکلیف شده و امیدواریم در موعد مقرر عملیات احداث آنها به اتمام برسد.وی درباره پروژه‌های شاخص برنامه اقدام ملی گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه مشارکت و اجرای پروژه ۱۳۰ هکتاری مسکن اقدام ملی پرند بوده که برای احداث ۳۸۳۲ واحد مسکونی به ستادکل نیروهای مسلح واگذار شده است. در پروژه ۸۸ هکتاری برنامه اقدام ملی مسکن پرند نیز قرار است ۳۴۰۰ واحد مسکونی احداث شود. همچنین ۳۰۰۰ واحد مسکونی نیز به صورت پراکنده در فازهای مختلف این شهر در حال احداث است. علاوه بر این اراضی برای احداث ۹۲۴ واحد مسکونی به بنیادشهید واگذار شده است. 

وی درباره اقدامات صورت‌گرفته در حوزه روبنایی گفت: با توجه به کمبودهایی که در طرح مسکن‌مهر در حوزه روبنایی داشتیم، برنامه‌ریزی‌های خوبی برای احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی، کلانتری‌ها و مساجد را در دست اقدام است و اخیرا برای احداث 4 باب مسجد بزرگ کلنگ‌زنی کرده‌ایم. همچنین تاکنون حدود 70میلیارد تومان ماشین‌ها و تجهیزات آتش نشانی خریداری کرده‌ایم. علاوه بر این عملیات احداث تالار بزرگ شهر را امسال آغاز خواهیم کرد. وطن‌خواهی درباره روند اجرایی متروی پرند گفت: متروی پرند دارای مشکل اعتباری بود زیرا شهرداری تهران که دستگاه اجرایی آن بوده دارای محدویت اعتباری برای تکمیل آن است. از این‌رو بخش عمده هزینه‌های آن را خودمان تقبل کردیم که با برطرف شدن محدودیت‌های قانونی برای پرداخت اعتبار، هزینه‌ها به‌صورت مرتب پرداخت شده و عملیات احداث آن به‌سرعت پیش خواهد رفت. پیش‌بینی می‌کنیم با همین روند احداث،  متروی پرند تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. وی درباره تکمیل راه‌های دسترسی به پرند گفت: مجوز دسترسی به کمربند جنوبی تهران به  طول 8 کیلومتر گرفته شده و با هزینه‌ای بالغ بر 150میلیارد تومان قرار است شهر پرند به کمربند جنوبی تهران متصل شود.

 فراهم‌آوردن امکانات رفاهی و اجتماعی در دستور کار قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید و افتتاح چند پروژه زیربنایی و روبنایی در شهر جدید پرند با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: شهر پرند با توجه به اینکه جمعیت‌پذیری بالایی دارد، پروژه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های بهداشت و درمان، فرهنگی، ورزشی و خدمات عمومی نیاز به تکمیل سریع دارد تا زنجیره موردنیاز برای زندگی در این شهر را تکمیل کند.

محمد اسلامی افزود: پرند یکی از شهرهای جدید کشور بوده که توانسته نیاز به مسکن افراد زیادی از جامعه را در کنار کلانشهر تهران تامین کند و به سمت یک شهر نیم میلیون نفری در حال حرکت است. برای این شهر دو موضوع مهم را به صورت همزمان در دستور کار قرار داده‌ایم که شامل تامین راه‌های دسترسی و توسعه ظرفیت‌های آن مشتمل بر تامین قطار حومه‌ای است که با فرکانس خوبی در حال جابه‌جایی مسافر است. همچنین بهبود راه‌های دسترسی و اتصال پرند به مترو نیز یکی دیگر از برنامه‌ها در این زمینه است که امیدواریم با مشارکت شهرداری تهران، هرچه زودتر این مشارکت صورت گیرد. محمد اسلامی در ادامه گفت: موضوع دیگر فراهم آوردن امکانات و فضاهای موردنیاز برای شهروندان اعم از بهداشتی، درمانی، فرهنگی، تجاری، خدماتی و آموزشی است که در دستور کار قرار دارد که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسیده و بخشی دیگر در دستور کار قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه اقدام ملی مسکن گفت: موضوع حائزاهمیت در وزارت راه و شهرسازی تامین واحدهای مسکونی برای اقشار متوسط به پایین در قالب پروژه‌های ملی است تا تولید مسکن در کشور را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم. طرح اقدام ملی مسکن را بر اساس نیاز مردم به مسکن طراحی کردیم. بر اساس همین نگاه 26 هزار واحد مسکونی را به‌عنوان سهم شهر جدید پرند در برنامه اقدام ملی مسکن در نظر گرفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از این 26هزار واحد مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی در شهر پرند، حدود 11 هزار واحد آن در قالب این طرح در حال احداث بوده و احداث حدود 15هزار واحد مسکونی را نیز در برنامه داریم که در آینده برای آن ثبت‌نام صورت خواهد گرفت.