مهدیه نعیم‌حسنی رئیس مرکز فاوای شرکت بیمه دانا ضمن بیان این مطلب، در تشریح جزئیات حذف گردش اسناد فیزیکی و چگونگی راه‌اندازی سامانه هوشمند مدیریت اسناد شعب این شرکت «ساماش» اظهار کرد: سال‌هاست که اسناد فیزیکی (کاغذی) در فرآیندهای بیمه‌ای نقشی مهم را ایفا می‌کنند که همین اهمیت باعث شده تا امکان حذف فیزیک این اسناد به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد. 

وی افزود: با توجه به اینکه تلاش‌هایی برای حذف فیزیکی برخی از اسناد شروع شده، ولی نباید از مدیریت و گردش اسناد مذکور غافل شد، ضمن اینکه حتی در صورت حذف فیزیک این اسناد، اطلاعات و محتوی آنها همچنان برای فرآیندهای بیمه ضروری بوده و نیاز به مدیریت و گردش به‌صورت الکترونیک خواهند داشت.

نعیم‌حسنی اظهارکرد: از معایب نگهداری سنتی اسناد فیزیکی می‌توان به از بین رفتن اسناد فیزیکی با گذشت زمان، عدم‌دسترسی سریع و لحظه‌ای به اسناد، سختی ایجاد امنیت، عدم‌امکان اشتراک‌گذاری اسناد و امکان انتقال آلودگی از طریق لمس اسناد اشاره کرد.

 رئیس مرکز فاوای بیمه دانا افزود: در راستای حذف گردش اسناد فیزیکی و نگهداری نسخه الکترونیک اسناد، مصمم شدیم تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و با هدف الکترونیکی‌کردن فرآیند گردش اسناد، آرشیو الکترونیک مستندات و شناسایی و دسته‌بندی هوشمند اسناد، سامانه‌ای جهت مدیریت هوشمند اسناد در صنعت بیمه راه‌اندازی کنیم که پروژه ساماش از اوایل سال 99 کلید خورد و در پایان سال در شعبه یک مرکزی پایلوت شد. نعیم‌حسنی یادآور شد: فاز نخست سامانه ساماش برای خسارت درمان در نظر گرفته شده و در فازهای بعدی جهت خسارت اتومبیل و... راه‌اندازی خواهد شد.