به گزارش پایگاه خبری سازمان تا‌مین اجتماعی، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تا‌مین اجتماعی در خصوص نحوه اجرای نسخه الکترونیک در کشور می‌گوید: نسخه‌نویسی الکترونیک کار بسیار عظیمی است که با تلاش‌ تمامی همکاران در سراسر کشور به خوبی پیش رفته است و مدیران واحدهای اجرایی تا‌مین اجتماعی سراسر کشور نقش مهمی در پیشبرد این برنامه ملی دارند. این برنامه به‌عنوان اولویت اول سازمان تا‌مین اجتماعی مورد توجه تمامی همکاران است و پاسخگویی و اطلاع‌رسانی مناسب به جامعه هدف، بسیار مهم است.

سالاری می‌افزاید: استقرار نسخه الکترونیک، برای کاهش هزینه درمان ۴۶ میلیون جمعیت تحت پوشش و ایجاد رضایتمندی خدمت‌گیرندگان، صیانت از کرامت و حفاظت از شأن مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان در مواجهه با هزینه‌های درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترسی آنان به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تا‌کنون بیش از ۹۰ درصد از پزشکان شاغل در بخش خصوصی (مطب‌ها) طرف قرارداد به سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک متصل شده و در حال تولید نسخ الکترونیک هستند. همچنین قریب به ۸۵ درصد از داروخانه‌های طرف قرارداد نیز با بهره‌گیری از سامانه پورتال معاونت درمان سازمان یا نرم‌افزارهای شخصی خود نسبت به نسخه‌پیچی الکترونیک اقدام می‌کنند.

استقرار نسخه الکترونیک تکلیفی برای تمام اجزای درمانی کشور

امیر عباس منوچهری معاون درمان سازمان تا‌مین اجتماعی، استقرار سامانه نسخه الکترونیک را زمینه‌ساز ایجاد تحول و تغییرات اساسی در خدمات درمانی عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه و بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۹ کشور، تمامی اجزای نظام درمانی کشور مکلف به استقرار نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچه‌های کاغذی هستند. بر این اساس سازمان تا‌مین اجتماعی از روزهای ابتدایی سال ۹۹، بحث توسعه و تعمیم نسخه الکترونیک را پیگیری کرد.

وی می‌افزاید: مطابق آخرین آمار جمع‌بندی شده در سال ۹۹، در مراکز خصوصی و طرف قرارداد سازمان تا‌مین اجتماعی، حدود ۸۱ درصد نسخه‌ها در بستر الکترونیک تبادل می‌شوند و تنها ۱۹ درصد نسخه‌ها در ساختار سنتی پیچیده می‌شوند.

منوچهری، بهبود و ارتقای خدمات درمانی به بیمه‌شدگان را یکی از اهداف اصلی سازمان تا‌مین اجتماعی می‌داند و می‌گوید: رفع دغدغه هزینه درمان بیماران به‌عنوان نقطه آرمانی تمامی سازمان‌های بیمه‌گر با این طرح بزرگ ملی قابل اجراست. او اضافه می‌کند: رویکرد سازمان تا‌مین اجتماعی به استفاده از خدمات الکترونیک در حوزه سلامت و به‌ویژه ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان، با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. به‌طوری‌که بعضا شاهد انتشار اخبار غیر واقعی از مشکل‌ساز شدن ارائه خدمات به بیمه‌شدگان بوده‌ایم که همین موضوع موجبات نگرانی چند میلیون بیمه شده را فراهم آورده بود. این در حالی است که سازمان تا‌مین اجتماعی، از مدت‌ها قبل به‌دنبال شفاف‌سازی در نحوه ارائه خدمت به بیمه‌شدگان تحت پوشش خود بوده است. زیرا، مدیریت سازمان تا‌مین اجتماعی بر این نکته واقف است که شمار زیادی از بیمه‌شدگان این سازمان را اقشار محروم و کارگر تشکیل می‌دهند و توانایی مالی برای دریافت خدمات درمانی از بخش خصوصی را ندارند. از این رو تنها تکیه‌گاه خود را همین دفترچه بیمه می‌دانند.

دفترچه‌های موجود در دست مردم معتبر است

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تا‌مین اجتماعی در خصوص ابهامات توقف صدور دفترچه‌های درمانی کاغذی می‌گوید: سازمان تا‌مین اجتماعی به منظور همکاری حداکثری با مراکز درمانی طرف قرارداد، صدور دفترچه‌های جدید را متوقف کرده است؛ اما دفترچه‌های موجود در دست مردم معتبر است و امکان استفاده از سرنسخه پزشکان نیز وجود دارد و سازمان تا‌مین اجتماعی از طریق این نسخه‌ها نیز تعهدات قانونی را انجام می‌دهد.

وی توضیح می‌دهد: توقف صدور دفترچه‌های کاغذی به این معنی نیست که دفترچه‌های بیمه‌شدگان از درجه اعتبار ساقط شده است بلکه بیمه‌شدگان می‌توانند تا‌ آخرین برگ دفترچه از آن استفاده کنند و چنانچه برگه‌های دفترچه هم تمام شده باشد، صفحه اول که حاوی مشخصات بیمه شده است، به‌عنوان کارت شناسایی قابل استفاده است.

وی با تا‌کید بر اینکه همراه نداشتن دفترچه‌های درمانی کاغذی هیچ خللی در ارائه خدمت به بیمه‌شدگان ایجاد نمی‌کند، می‌افزاید: بیمه‌شدگان تا‌مین اجتماعی می‌توانند با کارت ملی خود به مراکز طرف قرارداد سازمان تا‌مین اجتماعی مراجعه کنند. داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد تا‌مین اجتماعی کفایت می‌کند و هیچ دلیلی برای عدم پذیرش بیمه‌شدگان تا‌مین اجتماعی وجود ندارد.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تا‌مین اجتماعی، بر این نکته تا‌کید دارد که به بیمه‌شدگان توصیه می‌شود همیشه دفترچه درمانی کاغذی خود را همراه داشته باشند اما چنانچه دفترچه بیمه را همراه نداشته باشند، می‌توانند از کارت ملی خود به‌عنوان جایگزین استفاده کنند.

غفاری، وجود کارت ملی را برای احراز هویت بیمه‌شدگان کافی می‌داند و می‌گوید: به پزشکان اطلاع‌رسانی شده است که با نوشتن شماره ملی بیمار روی سرنسخه، امکان ارائه خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان فراهم شود. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تا‌مین اجتماعی می‌گوید: هدف اصلی ما از توقف صدور دفترچه کاغذی، تسهیل در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و حذف مشکلات دریافت دفترچه کاغذی بوده است.