چراکه بر اساس استاندارد میدرکس، میزان تولید واحدهای احیای مستقیم در سال دوم فعالیت باید ۸۰درصد ظرفیت اسمی باشد که فولاد بافت به بیش از تولید ۸۰درصد رسیده است. از سوی دیگر این واحد فولادسازی، برنامه ایجاد یک کارخانه آهن‌اسفنجی دیگر با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۵/ ۲میلیون تن را  در برنامه دارد.

 پیش رفتن براساس ظرفیت تولید

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سورنا زمانیان، مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فولاد بافت تا پایان سال ۱۳۹۹ باید به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی دست پیدا می‌کرد، به عبارت دیگر با تولید ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت اسمی کامل خود دست می‌یافت. براساس همین برنامه‌ریزی انجام‌شده تولید مجموعه به حدود ۷۸۸ هزار تن رسیده است.  زمانیان در ادامه توضیح داد: این میزان در حقیقت در سال دوم تولید روی داده است که می‌تواند آمار قابل توجهی باشد، چراکه در یک واحد میدرکس در سال دوم تولید، رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی مدنظر است که برای ظرفیت ۸۰۰ هزار تن باید تولید ما به میزان ۶۴۰ هزار تن می‌رسید که ما از این میزان تولید عبور کرده‌ایم.  

وی با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: بدون شک در سال پیش‌رو و در سال‌های آتی تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ثابت خواهد ماند.

 فاز دوم فولاد بافت

مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای و فاز دوم فولاد بافت بیان کرد: در فاز دوم فولاد بافت قرار بر این شده است که یک واحد آهن‌اسفنجی دیگر با عنوان کارخانه شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و همچنین یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۵/ ۲میلیون تن در سال با عنوان کارخانه شماره ۳ احداث و راه‌اندازی شود.

زمانیان در ادامه خاطرنشان کرد: در آبان ماه سال ۱۳۹۹ مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار شد و صاحبان سهام در این مجمع حضور یافتند و به اتفاق آرا با افزایش سرمایه ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی فولاد بافت برای اجرای فولاد بافت۲ طی دو تا سه سال موافقت شد. وی با بیان این موضوع که قرارداد فاز دوم با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته شده است، تصریح کرد: فاز دوم آغاز و سفارش‌گذاری ۷۰ درصد تجهیزات اصلی انجام شده است. پیش‌پرداخت‌ها نیز تزریق شده و حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر نیرو از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا برای کارخانه شماره۲ مستقر شده‌اند و در حال کار کردن هستند. قرار است که این پروژه را تا اسفند ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسانیم که البته این موضوع دور از ذهن نیست، چراکه بین ۸۰ تا ۸۵درصد تجهیزات تولید داخلی است.

 تصمیم به احداث واحد گندله‌سازی

مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت در ادامه خاطرنشان کرد: سهامداران در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ یک مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کردند که سرنوشت تغییر محصول در نزد شرکت چینی را مشخص کنند.

زمانیان در ادامه توضیح داد:‌ با توجه به قانون حمایت از تولید داخلی و الزام به تهیه کالای ایرانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و براساس سیاست‌های کلان نظام و مباحثی که درباره خودباوری ساخت و تولید و اقتصاد مقاومتی مطرح شده و با توجه به این موضوع که گندله‌سازی ۷۵ درصد قطعات و تجهیزات آن در ایران تولید می‌شود، با حضور سهامداران در مجمع تصمیم بر این شد که احداث یک واحد گندله‌سازی از محل تامین مالی داخلی شرکت و سایر روش‌های قانونی مانند انتشار اوراق صکوک و ورود به بازار سرمایه، جزو برنامه‌های خود قرار دهد.

وی در ادامه افزود: بر این اساس تصمیم گرفته شد که ظرف مدت ۴۰ ماه این واحد گندله‌سازی را وارد مدار تولید کنیم. پیمانکار واحد گندله‌سازی نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا است که با فناوری آلیس چالمرز انجام خواهد شد.

 چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا؟

مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این سوال که چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا را برای این دو پروژه انتخاب کرده‌اید، گفت:‌ در پروژه فاز دوم اصلی قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار ما بود. در فاز اول آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، کنسرسیومی از پیمانکاران به راهبری خاتم‌الانبیا بودند که در فاز دوم نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار بود، البته زمانی که تغییر محصول انجام شد، چینی‌ها نیز وارد شدند.

زمانیان توضیح داد:‌ این پروژه‌ها را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کردیم، چراکه در این زمینه از آنها توانمندی‌های بسیاری دیده‌ایم؛ البته ما به سهم خود در فولاد بافت، در گندله‌سازی کارهای مهندسی خود را ابلاغ کرده‌ایم و در نیمه خرداد ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه

مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه فروش با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: در زمینه فروش با مشکلی روبه‌رو نبوده‌ایم، زیرا بازار داخلی تشنه و خریدار آهن‌اسفنجی است و با صف خرید نیز مواجه هستیم.  زمانیان با اشاره به تامین مواد اولیه نیز خاطرنشان کرد: برای تامین مواد اولیه موردنیاز، وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه‌ای را برای ما تعیین کرده است. ما حدود ۵۰ تا ۵۲درصد این سهمیه را دریافت و مابقی آن را با نرخ آزاد از طریق سهامداران تامین کرده‌ایم.  وی در ادامه توضیح داد:‌ از یک‌سو سهمیه دولتی برای مواد اولیه می‌دهند و بالطبع سهمیه‌گیرندگان دولتی را نیز برای محصول ما معرفی می‌کنند و از آنجا که سهمیه خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌ایم، نمی‌توانیم پاسخگوی تولیدکنندگان بوده و براساس سهمیه به آنها بار تحویل بدهیم. اگرچه ما بارگیری را قطع نمی‌کنیم، ولی این روند در روند کار بسیار تاثیرگذار است.

مدیرعامل احیا استیل فولاد بافت با اشاره به این موضوع که سهمیه ما را برای سال ۱۳۹۹ گهر زمین تعیین کرده بودند، گفت: درحالی‌که گهر زمین بیش از یک ماه است که وارد مدار تولید شده است و در واقع ما سهمیه سال ۱۳۹۹ خود را از دست دادیم و امیدواریم سال ۱۴۰۰ به صورت کامل سهمیه خود را دریافت کنیم. هرچند امیدواریم که موضوع این سهمیه‌بندی به صورت کلی برداشته شود.

وی در ادامه  با اشاره به رابطه همکاری خوب با گندله‌سازان توضیح داد:‌ بدون شک آنها اگر گندله داشته باشند به ما می‌دهند، چراکه قصد ندارند گندله خود را نگه دارند. گندله‌سازان نیز مشکلاتی چون تامین قطعه و تجهیزات دارند و بعضا پیش می‌آید که تولید در کارخانه متوقف می‌شود.