تولیدکنندگان تنگستن به بازارهای جدید روی‌آوردند

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها برگرفته از مطلبی که در وب‌سایت خبری ماینینگ ویکلی منتشرشده است، موسسه روسکیل در این مقاله به چهار سال پیش اشاره می‌کند، یعنی زمانی‌که دولت چین برنامه گسترده اصلاحات محیطی خود را آغاز کرد، عرضه تنگستن تصفیه‌شده به‌طور اساسی متوقف و آثار خود را روی سایت‌های معدنی و ذوب گذاشت و قیمت‌های پاراتنگستات آمونیوم (APT) را به بالاترین سطح خود طی چند سال اخیر رسانید ازجمله تغییرات قیمت‌های APT اروپا در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که به اوج ۳۵۰ دلار به ازای هر متریک تن جهش کرد.

اما تحلیل بازار نشان می‌دهد که احتمال تکرار این سناریو در آینده نزدیک وجود ندارد چون شیوع ویروس کووید- ۱۹ ضربه سختی را به عملکرد بازار تنگستن وارد آورده است. همزمان گرایش نسبت به بازار تحت‌تاثیر اختلافات تجاری بین چین و آمریکا قرارگرفته است چون فاز نخست معاملات تجاری بین این دو کشور در ژانویه ۲۰۲۰ امضاشده و بخش اعظم تعرفه‌های آمریکا برای کالاهای چینی همچنان به قوت خود باقی است که روی مجموعه محصولات تنگستن هم تاثیرات خود را گذاشته است.

سال گذشته در ماه فوریه مظنه قیمت پاراتنگستات‌آمونیوم اروپا به اوج ۲۴۳ دلار به ازای هر متریک تن رسید و تا ماه آوریل در این سطح باقی ماند. زمانی‌که محدودیت‌های توقف تولید در بخش اعظم جهان اعمال شد قیمت‌های تنگستن رو به کاهش گذاشت. قیمت پاراتنگستات‌آمونیوم اروپا نیز در ماه ژوئیه به ۲۰۸ دلار به ازای هر متریک تن تنزل پیدا کرد. ازآنجاکه تنگستن عنصری است که استحکام خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند و دارای نقطه ذوب بالاست، در بسیاری از برنامه‌هایی که درجه حرارت بالا موردنیاز است کاربرد دارد، از قبیل لامپ، لامپ اشعه کاتد و رشته‌های درون لوله خلأ، المنت حرارتی و نازل موتور موشک‌های نظامی. نقطه ذوب بالای آن همچنین موجب شده تا تنگستن برای پروژه‌های هوافضا و صنایعی که دمای بالا در آنها ایجاد می‌شود، مناسب باشد که از آن قبیل می‌توان به صنایع برق، حرارتی و برنامه‌های کاربردی جوشکاری، به‌ویژه در فرآیند جوشکاری اشاره کرد. با توجه به خواص رسانایی و بی‌اثری شیمیایی نسبی، از تنگستن در الکترودها نیز استفاده می‌شود و در نوک‌های انتشاردهنده (امیتر) در ابزارهای پرتوالکترونی، مانند میکروسکوپ الکترونی به‌کار می‌رود. در صنایع الکترونیک و خودروسازی، تنگستن را به‌عنوان ماده اتصال‌دهنده در تراشه‌ها (IC)، بین سیلیکون دی‌اکسید دی‌الکتریک مواد و ترانزیستور به‌کار می‌برند. در لایه‌های نازک فلزی که جایگزین سیم‌کشی به‌کار رفته و در الکترونیک بسیار رایج شده‌اند، یک پوشش از تنگستن (یا مولیبدن) روی سیلیکون استفاده می‌شود. آمار منتشرشده بیانگر این موضوع است که تعداد زیادی از بخش‌های کلیدی مصرف‌کننده نهایی از تاثیرات شیوع بیماری کرونا متاثر شده‌اند که می‌توان به صنایع خودروسازی و هوافضا اشاره کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بخش خودروسازی حدودا ۳۰درصد از کل مصرف تنگستن در جهان را به خود اختصاص داده و تولید خودرو نیز بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدودا سالانه ۹درصد تنزل داشته است. همچنین برای بخش هوافضا تحویل هواپیماهای تجاری در جهان تقریبا بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش ۴۰درصدی گزارش‌شده است. از طرف دیگر قیمت‌های این فلز زیربنایی نسبت به سطح پایین ماه ژوئیه ۲۰۲۰ بهبود قابل‌توجهی داشته و به ۲۳۳ دلار در هر متریک تن نزدیک شده و به رشد خود ادامه داد و ویروس کرونا نیز خللی بر این روند افزایشی وارد نکرده است. این در حالی است که بخش اعظم صنایع جهان از موج دوم یا سوم این بیماری آسیب شدید دیده‌اند.

صنعتی که به دنبال رشد بلندمدت است مجبور خواهد شد که بخش‌های مصرف‌کننده اولیه خود را هدف قرار دهد. چنین مشتریانی را باید در شرکت‌های تولیدکننده سوپرآلیاژها و دیگر آلیاژهای فلزی که فلز تنگستن جزو عناصر تشکیل‌دهنده آنها است، جستجو کرد که می‌خواهند میزان تقاضا برای فولاد و آلیاژها را افزایش دهند. به همین صورت در بخش میزان تقاضا صنایع شیمیایی، صنایع مصرف‌کننده نیمه‌هادی‌ها و مصرف‌کنندگان لوازم الکترونیکی احتمالا وارد دوره دیگری از جهش تقاضا شود و بنابراین تولیدکنندگان تنگستن باید به این منطقه و نیز به بخش کاربیدهای سمانته نگاهی بیندازند، چراکه تنگستن به‌طور عمده در تولید مواد سخت بر پایه کاربید تنگستن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این فرصتی نیز وجود دارد تا به زنجیره عرضه برای معادن جدید توجه شود. چند معدن بزرگ در چین و روسیه به پایان عمر خود رسیده‌اند که باید جایگزین شوند تا عرضه کافی برای بازار استمرار داشته باشد.