«تسلا» انتخاب چینی‏ها نیست

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و برگرفته از نقل قول‌ها و مکالمات جمع‌آوری شده توسط خبرگزاری CNBC از سراسر چین، تحقیقاتی صورت پذیرفته است که آنچه را که برخی از مصرف‌کنندگان خودرو‌های برقی در چین، بزرگ‌ترین بازار اتومبیل جهان به آن اهمیت می‌دهند روشن می‌کند.

شرکت‌های نوپای چینی مثل Nio، Xpeng و Li Auto که در فهرست تامین‌کنندگان خودروی ایالات متحده نیز قرار دارند، سال گذشته به‌رغم افت کلی بازار خودرو به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، تحویل محصولات خود را افزایش دادند، به طوری که حتی در سال ۲۰۲۰ سهام این شرکت‌ها افزایش یافت، اما امسال اندکی عقب‌نشینی کرد. به وضوح، تسلا همچنان رهبر بازار خودرو‌های پیشرفته الکتریکی در چین است. خبرگزاری CNBC طی یک بررسی سریع در شروع رفت و آمد در یک روز با رانندگان ۱۱ خودروی تسلا به همراه دو شاسی بلند Nio، یک WM Motor و جدیدترین سدان P۷ Xpeng که در حال تردد بودند مصاحبه‌هایی را انجام داد. در اینجا به چند عامل که مصرف‌کنندگان چینی برای خرید یک خودروی داخلی نام برده‌اند اشاره می‌کنیم.

قیمت‌های رقابتی

مهم‌ترین نکته‌ای که در ابتدا مورد توجه خریداران چینی قرار گرفت بحث قیمت خودروی برقی بود.  چن‌یینگجی، ۴۲ ساله می‌گوید او در‌آوریل ۲۰۲۰ یک مدل خودروی شاسی بلند Li Auto به نام Li One را به قیمت حدود ۳۰۰ هزار یوآن (۴۶ هزار دلار) خریداری کرد، زیرا متوجه شد که خرید یک ماشین مشابه از برند Nio با تمام مشخصات مورد نظر او برایش دو برابر هزینه خواهد داشت. چن اظهار کرد: قیمت اولیه یک خودروی Nio کم است، اما بسیاری از ویژگی‌های مدرن نصب‌شده روی این خودرو با هزینه اضافی ارائه می‌شوند. این شهروند ساکن شانگهای قبلا خودروی Xpeng\’s G۳ را در سال ۲۰۱۹ خریداری کرده بود و بعد از آن یک اتومبیل برقی BYD برای پدرش در ژوئن ۲۰۲۰ خرید. بخشی از استراتژی شرکت Nio فروش بسیاری از ویژگی‌های خودرو روی یک مدل توافقی است. به عنوان مثال، این شرکت سال گذشته «طرح باتری به عنوان سرویس» را راه‌اندازی کرد که بابت شارژ ماهانه باتری هزینه‌ای را از مشتریان دریافت می‌کرد که مشابه هزینه شارژ سوخت معمولی برای یک خودروی سنتی گازسوز است.

همچنین وانگ جینگیان، ۲۹ ساله، اظهار کرد: تاکید Nio بر ارائه خدمات مراقبت از مشتری چیزی است که به نظر او ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد، زیرا باعث شد او از رفتن به تعمیرگاه صرف نظر کند و در وقت خود صرفه‌جویی کند، اما قیمت نیز برای او عامل مهمی بود. وانگ می‌گوید او پس از توصیه مدیر خود در محل کار و مقایسه آن با یک لکسوس RX‌ گران‌تر، اواخر سال ۲۰۱۹، اولین اتومبیل برقی خود یعنی Nio ES۶ را با قیمت ۴۵۰ هزار یوآن خریداری کرد. وی افزود قبلا فرصتی برای امتحان خودروی تسلا مدل ۳ نداشته است، اما با توجه به تجربه دوستانش و داستان‌های فضای مجازی درباره ارائه خدمات ضعیف به مشتریان در فروشگاه‌ها، احساس خوبی راجع به این برند ندارد.

نگرانی از برد باتری

اینکه ماشین تا چه مسافتی می‌تواند با یک بار شارژ باتری حرکت کند، عامل مهم دیگری برای مصرف‌کنندگان چینی بود.

ژانگ ژن، ۴۱ ساله، در یک منطقه سردسیر در شمال چین زندگی می‌کند و نگران توانایی یک خودروی برقی برای داشتن قدرت کافی برای انجام یک سفر رانندگی است در حالی که همزمان خودرو توسط سیستم‌های گرمایشی و تهویه داخلی در حال گرم شدن است. بنابراین پاییز سال گذشته، خانواده وی یک دستگاه اتومبیل لی وان خریداری کردند که برای شارژ باتری مجهز به یک مخزن سوخت است. این سوخت با یک بار شارژ، برد رانندگی لی وان را از ۱۸۰ کیلومتر (۱۱۱ مایل) به ۸۰۰ کیلومتر (۴۹۷ مایل) افزایش می‌دهد.

ژانگ اظهار کرد: همسرش در درجه اول از ماشین برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه استفاده می‌کند که مسافت روزانه حدود ۱۰ کیلومتر (۶/ ۲ مایل) است. اما فرزندان او خودروی همسرش را به اتومبیل غیر برقی و سنتی او ترجیح می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند روی صفحه نمایش داخلی این خودرو کارتون‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند. اما وی اخیرا به این نتیجه رسیده که تعمیرات این نوع خودرو نسبت به خودروی سنتی بسیار مشکل‌تر خواهد بود و او قصد ندارد دیگر خودرویی مشابه آن خریداری کند، چرا که زیرساخت شارژ عمومی در ناحیه شمالی چین برای خودرو‌های برقی با کمبود مواجه است.

حمایت دولت

در تلاش برای حمایت از توسعه بومی وسایل نقلیه الکتریکی، دولت چین برنامه‌های یارانه‌ای را آغاز کرده و بر ایجاد شبکه شارژ ملی تاکید کرده است. به گفته می‌نگمینگ هوانگ، موسس یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در Li Auto، در مقایسه با ایالات متحده، اکثر خودرو‌های موجود در بازار چین جای پارک مشخصی ندارند و این موضوع دسترسی منظم به‌ایستگاه‌های شارژ باتری را برای بسیاری از رانندگان دشوار می‌کند. به همین دلیل است که وی انتظار دارد سیستم‌های توسعه دامنه حرکت خودرو مانند پیشنهادهای شرکت‌های استارت‌آپ بهترین گزینه برای چین در ۵ تا ۱۰ سال آینده باشد. به عنوان مثال خودروی شاسی بلند Li Auto مدل Li One دارای یک مخزن سوخت برای شارژ باتری در حال حرکت است.

در نهایت، بسیاری از رانندگان چینی به دلیل سیاست‌های تشویقی دولت، مانند برنامه‌هایی برای تسهیل در گرفتن پلاک خودرو‌های الکتریکی که این فرآیند را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کنند، اتومبیل‌های برقی را انتخاب می‌کنند. به دلیل اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش ازدحام و آلودگی در شهر‌های چین، مردم محلی اغلب باید سال‌ها صبر کنند تا پلاک‌های ‌گران‌قیمت را برای خودرو‌های سنتی خود خریداری کنند، اما در خیابان‌های پکن که به سختی می‌توان پلاک برای خودرو دریافت کرد، تسلا پادشاه خودرو‌های برقی هنوز هم یک انتخاب محبوب است.