گرفتار صدها مشکل صادراتی هستیم

ابراهیم غلام‌زاده، مدیرعامل سیمان لامرد در حاشیه این همایش گفت: به عنوان یک واحد نمونه صادراتی درگیر صدها مشکل و مانع در راه صادرات محصولات خود هستیم که بخش اعظم این مشکلات داخلی هستند. باید پرسید وقتی بیش از دو ماه گاز یک واحد تولیدی قطع می‌شود، می‌تواند یک صادرکننده، نمونه باقی بماند! یا وقتی اسکله صادراتی را از یک واحد تولیدی می‌گیرند، می‌تواند صادراتی انجام دهد تا صادرکننده نمونه باقی بماند! وی ضمن بیان شرایط موجود اقتصادی کشور گفت: هر اختلالی که در روند تعهدات صادراتی ایجاد می‌شود اعتماد مشتریان خارجی از دست می‌رود و بازار صادراتی که برای به دست آوردن آن تلاش بسیاری صورت گرفته است نیز در خطر می‌افتد. با شرایط موجود این استنباط حاصل می‌شود که صادرات در حوزه اقتصاد کشور از اولویتی برای دولتمردان برخوردار نیست، زیرا اگر چنین بود از صادرکننده و مقوله صادرات همه نوع حمایتی صورت می‌گرفت؛ کاری که در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برای رونق صادرات و به دست آورن بازارهای جهانی انجام می‌دهند، ولی  در کشور ما برعکس اتفاق می‌افتد. غلام‌زاده گفت: در همه دنیا برای صادرکننده و صادرات فرش قرمز پهن می‌کنند، ولی در کشور ما هر روز سنگی بر سنگ‌های راه صادرات اضافه می‌شود و باید بپذیریم شرایط صنعت و تولید درحال حاضر شرایط سخت و نفس‌گیری شده است. این صادرکننده نمونه سیمان فارس افزود: اقتصاد وقتی به شکوفایی می‌رسد که تولیدات هر کشوری راه صادرات را در پیش گیرد و در غیر این صورت اقتصاد گره می‌خورد و باز کردن این گره فقط و فقط با حمایت از صادرکننده، همفکری و برنامه‌ریزی و تعامل میان بخش خصوص و دولت در تسهیل و تسریع امر صادرات است. وی افزود: اگر قرار باشد صادرکنندگان ایرانی برای توسعه صادرات کشور قدمی ‌بردارند باید در سطح بین‌المللی توان رقابت با رقبای خود را داشته باشند و این مهم تنها با حمایت جدی مقامات کشوری امکان‌پذیر است. غلام‌زاده به مشکلات صنعت سیمان در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه با تصمیات غیرکارشناسی که گرفته شد گاز کارخانه‌های سیمان بیش از دوماه قطع شد و کارخانه‌ها را مکلف به مصرف مازوت کردند. مازوتی که از لحاظ قیمت چند برابر گاز و از نظر کیفیت فاقد استاندارد بود و به خط تولید و محیط زیست نیز خسارت فراوانی وارد کرد.
وی گفت: این وضعیت موجب شد تا تولید کارخانه‌ها به کمتر از نصف کاهش یابد، هزینه‌ها چند برابر شده و سیمان دربازار نایاب شود و در نهایت فشار آن بر مصرف‌کننده وارد شد. صنعت سیمان کشور در حال حاضر نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد تا از وضعیت کنونی خارج شده و در شرایطی که تحریم، کرونا و قوانین دست و پاگیر بانک مرکزی فشار زیادی را براین صنعت وارد کرده امکان حیات و استمرار تولید آن فراهم شود.

غلام‌زاده همچنین به وضعیت صادرات سیمان لامرد اشاره کرد و افزود: با این دیدگاه که تولید کالاهای صادراتی، مسیر توسعه کشور را هموارتر می‌کند، در طول سال‌های گذشته با تمامی ‌مشکلات موجود بیشترین آمار صادرات سیمان استان فارس را به خود اختصاص داده‌ و همواره به عنوان واحد نمونه صادراتی بار بخش عظیمی ‌از صادرات فارس را بردوش کشیده‌ایم.

مدیرعامل سیمان لامرد گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان لامرد بیش از یک میلیون و دویست هزار تن است که از این مقدار بیش از ۴۰ درصد آن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. ابراهیم غلام‌زاده تاکید کرد: با عرضه محصولات با کیفیت به این کشورها موفق شده‌ایم با وجود همه محدودیت‌ها در این بازارها، نماینده‌ای شایسته و یک برند بین‌المللی برای استان فارس و ایران باشیم. به عنوان یک واحد تولیدی و صنعتی همچنان به دنبال حفظ روند رو به رشد خود در حوزه‌های تولید، فروش و صادرات هستیم.

حسین سمیعی، مدیر فروش شرکت سیمان استهبان نیز در حاشیه این همایش بیان کرد: امسال این شرکت، برای دومین سال پیاپی به عنوان صادرکننده برتر انتخاب می‌شود که این امر ما را بر آن می‌دارد تا با ارتقای کمی‌ و کیفی محصولات خود، در جهت حفظ و توسعه صادرات به بازارهای جهانی، تلاشی مضاعف داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، صادرات، در سایه رقابت امکان‌پذیر است. باید در بازارهای هدف خود از لحاظ کیفیت به نقطه ای برسیم که بر رقبای خارجی خود در آن میدان پیروز شویم و در صحنه منطقه و بین‌الملل بازار را تصاحب و برند خود را به عنوان یک برند معتبر، تثبیت کنیم.

مدیر فروش سیمان استهبان اذعان کرد: سیمان به عنوان یک گنجینه ملی در حال حاضر با چالش‌های فراوانی از جمله، تامین قطعات کارخانه‌ها به‌دلیل تحریم، هزینه بسیار بالای خرید قطعات و تامین پاکت، هزینه حمل و نقل مواد اولیه و محصول نهایی و مشکلات حمل‌ونقل زمینی و دریایی، دست و پنجه نرم می‌کند از طرفی نیز، مشکل فعلی صنعت سیمان کاهش تقاضای بازارهای جهانی به‌دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا بوده که منجر به کاهش چشمگیر صادرات سیمان و کلینکر شده است.