مبنایچانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت سیمان چیست؟

واردات قطعات مورد استفاده در صنعت سیمان با استفاده از ارز آزاد صورت می‌گیرد و با توجه به رشد نرخ ارز، قیمت این اقلام نیز افزایش داشته است. از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد نیروی کار و هزینه‌های حمل و نقل به افزایش هزینه‌های تولید سیمان در کشور نسبت به سال قبل منجر شده است. فعالان بازار سیمان در سال گذشته خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان بودند که در نهایت با افزایش۳۷ درصدی قیمت این کالا موافقت و مقرر شد مرحله دوم افزایش نرخ نیز در نیمه دوم سال اعمال شود، اما تاکنون این امر محقق نشده و چانه‌زنی‌ها بر سر افزایش ۶۳ درصدی نرخ سیمان ادامه دارد.

 در صورت تصویب افزایش ۶۳ درصدی قیمت سیمان چه تغییراتی در این صنعت رخ می‌دهد؟

 افزایش ۶۳ درصدی نرخ سیمان با توجه به تورم و افزایش دستمزد‌ها و نرخ ارز و قیمت قطعات یدکی ماشین‌آلات کافی نیست اما می‌تواند درصد زیادی از هزینه‌های تولید را پوشش دهد. اگر این امر محقق نشود و چنانچه این افزایش نرخ برای سیمان‌سازان اعمال نشود، این صنعت با آسیب جدی رو‌به‌رو خواهد شد. به ویژه آن‌که فصل ساخت وساز شروع شده و در آینده‌ای نزدیک بهای تمام شده این کالا افزایش و در مقابل حاشیه سود خالص کاهش می‌یابد.

ظرفیت صادرات سیمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از عمده‌ترین مشکلات صنعت سیمان نرخ این کالاست. زیرا در داخل کشور بستر‌های مناسبی از جمله کارخانه‌ها، ماشین‌آلات، نیروی کار کارآمد و متخصص وجود دارد و روند صادرات نسبتا خوبی را در این صنعت شاهد هستیم و در چند سال اخیر رشد ۵ درصدی را تجربه کرده‌ایم. در بسیاری از استان‌ها با مازاد عرضه مواجهیم و در ایران ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات وجود دارد. از طرفی کیفیت سیمان ایران جزو ممتازان این صنعت است و توانایی رقابت در بازار‌های بین‌المللی این صنعت را دارد. حجم صادرات ایران در سال ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن است و با ورود شرکت‌های خصوصی به این صنعت و افزایش نرخ ارز جذابیت‌های صادرات در این صنعت بیشتر شده اما از طرفی امکانات بنادر ازجمله بندر امام خمینی به تناسب توانایی ایران در صادرات این کالا کم است. در صورت فراهم کردن تسهیلات که مهم‌ترین آن مساله صادرات و حمل جاده‌ای، راه‌آهن و تقویت خدمات اسکله‌ها در بنادر است، می‌توان صادرات این کالا را افزایش داد. از طرفی اجرای طرح ملی مسکن سبب افزایش مصرف سیمان و به تبع آن افزایش قیمت‌ها خواهد شد و مازاد عرضه را کاهش می‌دهد. نرخ‌ اقلام مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی از جمله میلگرد، فولاد و سیمان باید متعادل باشد اما اصلاح قیمت سیمان در مقایسه با سایر محصولات به حاشیه رانده شده و توجه کمتری به این صنعت پراهمیت صورت گرفته است.