بانک خاورمیانه ماهیت اصلی فعالیت خود را به‌عنوان یک بانک عمده‌فروش، تمرکز بر مشتریان و تسهیلات تخصصی قلمداد می‌کند. بر این اساس بانک به‌جای تمرکز بر توسعه فیزیکی و جغرافیایی شعب، بر استفاده از ابزارهای تخصصی در ارتباط با مشتریان تأکید دارد. بانک خاورمیانه با شروع فعالیت خود فصل جدیدی را در حوزه خدمات بانکی کشور گشوده و سطح عملیات بانکی را که با شروع فعالیت بانک‌های خصوصی ارتقای قابل ‌توجهی یافته است، به مرزهای بالاتر و هم‌تراز با استانداردهای بانکداری در سطح بین‌الملل رسانده است. بانک خاورمیانه علاوه بر ارائه خدمات یک بانک تجاری، سایر خدمات حوزه بازار پول و سرمایه را به‌صورت مستقیم یا از طریق ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه یا وابسته فراهم کرده است که این زیرمجموعه‌ها شامل شرکت‌های کارگزاری بانک خاورمیانه، بیمه زندگی خاورمیانه، خدمات ارزی و صرافی خاورمیانه، فناوری اطلاعات داده‌پردازان سیمای آفتاب هستند. سهامداران اصلی «وخاور» در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک افق کارگزاری بانک خاور، شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه، شرکت گروه صنعتی سپاهان، شرکت سام گروه، شرکت رادیس الکترونیک، بانک سامان، سهامی عام، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، شرکت راماالکترونیک و... هستند.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

بانک خاورمیانه در صورت‌های ۹ ماهه امسال با شناسایی درآمدهای مشاع ۲۱۶۶۰ میلیارد ریالی، رشدی ۱۱۴ درصدی داشته و جمع درآمدهای بانک نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی ۹۲درصدی را تجربه کرده است. عملکرد بانک موجب شده در دوره اخیر با رشد ۸۶ درصدی سود خالص، مبلغ ۶۲۸ ریال سود برای هر سهم را شناسایی کند. سود انباشته پایان دوره بانک خاورمیانه نیز نسبت به سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است. نسبت تسهیلات دریافتی به سپرده‌ها نیز در بازه ۱۲ ماهه شناور حدودا ۸۹/ ۰ برآورد می‌شود. با محاسبه سود هر سهم برابر ۸۷۰ریال طی دوره اخیر می‌توان نسبت قیمت به سودی حدودا معادل با ۴/ ۱۱ برای «وخاور» متصور بود که نسبت به گروه خود ۱۵ درصد بالاتر و نسبت به‌کل بازار ۸ درصد پایین‌تر است. موجودی نقد بانک در پایان دوره‌های اخیر نسبت به بازه‌های مشابه سال گذشته افزایش محسوسی داشته به ‌طوری ‌که در فصل سوم امسال حدودا ۴۲۹ درصد نسبت به فصل سوم سال قبل بیشتر شده است. این مطلب می‌تواند از طرفی به دلیل راکد ماندن اهداف سرمایه‌ای و از طرف دیگر حفظ نقدینگی برای مدیریت ریسک‌های ریالی یا دلاری اخیر باشد. در ایام پیش رو و با کاهش تلاطمات نرخ ارز می‌توان به این مهم پی برد.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

سهم «وخاور» در طول یک‌سال گذشته با رسیدن به سقف تاریخی خود در حدود ۳۸۰ درصد رشد کرد و پس‌ از آن وارد اصلاح شد. سهم از نیمه مرداد ۱۳۹۹ تاکنون در یک محدوده مثلث افقی قرار گرفته و با پس گرفتن مقداری از افت قبلی خود اکنون در حدود بازدهی ۲۰۶ درصدی یکساله قرار دارد که نشان می‌دهد به‌رغم بازار ریزشی امسال، این سهم توانسته در مقایسه با سایر سهام بورسی قیمت خود را به‌خوبی حفظ کند. عمده تحرکات سهم بالای محدوده ۹۴۰۰ ریال نوسان کرده و به عبارتی قیمت «وخاور» با رسیدن به زیر این تراز برای سهامداران جذاب بوده است؛ بنابراین می‌توان برای سهم نرخ‌های حدودی زیر این تراز را مناسب سرمایه‌گذاری تصور کرد. سهم هم‌اکنون در بازه استراحت قرارگرفته و گویی سهامداران در انتظار تعیین تکلیف فضای بازار برای عکس‌العمل نسبت به سهم مانده‌اند. با این فرضیه در صورت گذر موفق سهم از ناحیه ۱۱۳۰۰ تا ۱۱۸۰۰ می‌توان خروج رشدی سهم را از بازه رنج متصور بود. حد ضرر کوتاه‌مدتی سهم افت و تثبیت قیمت زیر ناحیه ۹۱۵۰ تا ۸۴۵۰ ریال بوده و حد ضرر میان‌مدتی نیز ۸۰۰۰ تا ۷۸۰۰ ریال برآورد می‌شود. با توجه به افق آتی و شرایط تکنیکال کنونی سهم، سهامداری بلندمدتی در حال حاضر بلامانع است.