عرضه 10هزار دستگاه کراس‌اور جدید به بازار

مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا با اشاره به راه‌اندازی کارخانه این شرکت در سال ۱۳۹۲ در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار می‌گوید: فاز نخست کارخانه خودروسازی فردا در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و در فروردین ۱۳۹۶ خط تولید آن در استان سمنان به بهره‌برداری رسمی ‌رسید.

محمدرضا آریان‌نژاد با بیان اینکه کارخانه خودروسازی فردا قابلیت مونتاژ خودروهای مدرن دنیا را با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه دارد، اضافه می‌کند: خودروسازی فردا که در سال ۱۳۹۷ موفق به ایجاد نشان اختصاصی خود شده بود در سال ۱۳۹۸ «فردا SX۶» را به‌عنوان نخستین محصول این شرکت با برند اختصاصی فردا موتورز به بازار عرضه کرد.

وی دومین محصول خودروسازی فردا را کراس‌اوور «SX۵» معرفی و تصریح می‌کند: این محصول اواخر پاییز ۱۳۹۹ معرفی شد و در ابتدای دی‌ ماه نیز نخستین پیش‌فروش را تجربه کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

آریان‌نژاد با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله در خودروسازی فردا اعلام می‌کند: تا پایان سال تقریبا هزار دستگاه از محصول جدید SX۵ را سفارش‌گذاری کرده‌ایم که تاکنون تعدادی از آنها به ایران رسیده و در کارخانه موجود است.

وی درباره ظرفیت سال آینده تولید این خودرو نیز می‌گوید: سال آینده نیز احتمالا حدود ۱۰ هزار SX۵ را تولید و عرضه کنیم که البته برنامه داریم این محصول را از نظر آپشن و موتور توسعه بدهیم که برای این منظور موتور یک‌ونیم توربو را در نظر گرفته‌ایم.

مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا با اظهار اینکه «فردا SX۵» یک کراس‌‌اوور متوسط به‌شمار می‌رود که به پیشرانه ۶/ ۱لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۳ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور مجهز است، اضافه می‌کند:‌ پیشرانه این خودرو از سری موتور ۴A۹۲ کمپانی میتسوبیشی است که ساختار MIVEC در آن دیده می‌شود؛ همچنین توان این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی این کراس‌اوور انتقال می‌یابد.

آریان‌نژاد با بیان اینکه فردا SX۵ با اعتبارنامه‌های ECE و ای-مارک قدم در بازار خودرو گذاشته است، تصریح می‌کند: این خودرو به دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی، سامانه ABS، EBD، BAS، سامانه کنترل پایداری ESP و پیشگیری از هرزگردی TCS، کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، سنسور پایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روزتاب، سانروف، تهویه الکتریکی، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه‌دنده، تعویض دنده تیپ‌ترونیک و... مجهز است.

 دستیابی به امتیاز محصولات مختلف با عقد قراردادهای مهندسی

وی همچنین با اعلام اینکه هم‌اکنون شرکت خودروسازی فردا در تلاش برای معرفی محصولات خود در کلاس‌های فنی مختلف به بازار ایران است، اظهار می‌کند: خودروسازی فردا با عقد قراردادهای مهندسی به‌د‌نبال به‌دست آوردن امتیاز محصولات مختلف است که عرضه دوکراس‌اوور با نشان اختصاصی فردا موتورز به بازار در این راستا بوده است.

آریان‌نژاد با تاکید بر اینکه خودروسازی فردا در زمینه افزایش عمق داخلی‌سازی قدم‌های مثبتی برداشته است، توضیح می‌دهد: خودروسازی فردا تمرکز خود را بر تولید محصولات جدید خود با همکاری قطعه‌سازان مختلف گذاشته است.

مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا با بیان اینکه برای تقویت داخلی‌سازی نیازمند انتقال تکنولوژی در سطح گسترده هستیم، اضافه می‌کند: قراردادهای مهندسی با هدف انتقال تکنولوژی منعقد می‌شوند تا بتوانیم با توان تولید داخل و شرکت‌های قطعه‌سازی ایرانی، قطعات خودرو را در کشور بسازیم و از واردات آنها و خروج ارز جلوگیری کنیم.

آریان‌نژاد با اظهار اینکه قراردادهای مهندسی امکان تولید و عرضه خودرو با برند خودروساز ایرانی را می‌دهد، می‌گوید: خودروسازی فردا در راستای قراردادهای مهندسی که حداقل پنج ساله منعقد می‌شوند، خودروی SX۵ را با ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع و تولید کرده است و قصد داریم در برنامه‌ای دو ساله آن را به ۴۰ درصد برسانیم.

وی با اعلام اینکه محصولات خودروسازی فردا با داخلی‌سازی ۲۰ درصد تولید و عرضه می‌شوند، اظهار می‌کند: مونتاژ صرف، مزیتی برای خودروسازی ایران ندارد، اما مونتاژ همراه با داخلی‌سازی، انتقال تکنولوژی به داخل کشور، تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنعت را به همراه دارد.

 معرفی خودروی سدان جدید به بازار تا پایان سال

آریان‌نژاد همچنین خبر از برنامه‌های توسعه‌ای برای محصولات خود می‌دهد و تصریح می‌کند: برنامه‌ تولید خودروی سدان از برندی خوب و با کیفیت را در نظر داریم که مذاکرات آن در حال انجام است و تا پایان سال آن را به بازار معرفی خواهیم کرد.

البته مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا با بیان اینکه برنامه تولید سدانی اقتصادی را دارند، این نکته را یادآور می‌شود: رسیدن به این برنامه نه تنها در گروی این است که قراردادهای داخلی‌سازی را بر مبنای اهداف مدنظر خود منعقد کنیم، بلکه بتوانیم مطابق با برنامه‌ریزی تولید پیش برویم.

وی همچنین از برنامه این شرکت برای تولید خودرویی ملی به نام فردا با بهره‌گیری ۱۰۰درصدی از توان و قابلیت‌های داخل کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بر این اساس برآورد می‌کنیم تا دو سال آینده وارد پروژه طراحی و ساخت پلت‌فرم و خودروی فردا شویم و بین سه تا پنج سال نیز محصول را به بازار ارائه دهیم.

آریان‌نژاد همچنین مهم‌ترین مشکل و دغدغه‌ای خود به‌عنوان تولیدکننده را دشواری تبادلات ارزی و پروسه‌های طولانی گمرکی کشور بیان می‌کند و خواستار تسهیل آن می‌شود.

وی با اظهار اینکه این مشکلات ممکن است گاهی موجب تاخیر در برنامه‌های آنها شود، تصریح می‌کند: راهکارهایی در مبادلات ارزی داشته‌ و در گمرک نیز توانسته‌ایم موافقت‌ها را برای همکاری بیشتر بگیریم، اما هرچقدر این موارد بیشتر تسهیل شود دست تولیدکنندگان بازتر است.

 توقف مذاکرات با شرکت‌های اروپایی به دلیل تحریم ها

نکته دیگری که مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا به آن گریز می‌زند، مشکلاتی است که تحریم‌ها برای خودروسازان به‌ویژه خودروسازهای خصوصی ایجاد کرده است. آریان‌نژاد موضوع مطرح کردن منشأ اصلی برندهای شریک تجاری را یکی از این مشکلات بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: اکنون به‌دلیل تحریم‌ها همه شرکت‌های خودروساز نگران معرفی نشدن منشأ اصلی برند هستند؛ بر این اساس در قراردادهای مهندسی منعقد شده با شرکای تجاری خود، این تصمیم را نهایی کرده‌ایم که خودروهای تولید شده در خودروسازی فردا فقط با برند فردا معرفی شوند.

وی با اشاره به قراردادهایی که بر اثر تحریم‌ها اجرای آنها متوقف شده‌اند، یادآور می‌شود: در صورت لغو تحریم‌ها و باز شدن دست خودروسازها برای همکاری با برندهای اروپایی،‌ نخستین کاری که خواهیم کرد به جریان انداختن دوباره این قراردادهاست.

آریان‌نژاد با یادآوری اینکه سیاست همکاری با برندهای اروپایی را در دستور کار داشته‌ایم، می‌گوید: در واقع هلدینگ ما عامل اصلی واردات برندهای کیا، هیوندای و جی‌بی بوده است؛ حتی با برندهای کیا و هیوندای برای بحث تولید مذاکره کرده بودیم.

مدیر فروش و بازاریابی خودروسازی فردا با اظهار اینکه شاید پس از تحریم‌ها با برندی فراتر از MG نیز همکاری داشته باشند، اضافه می‌کند: سه سال پیش مذاکرات اولیه‌ای با اشکودا داشتیم که به مرحله پیش قرارداد نیز رسید؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شوند، بی‌شک مذاکرات گذشته خود با این برند را دنبال خواهیم کرد. البته در این مسیر باید دید سیاست آنها چگونه است و بازار ایران تا چه سطحی پذیرای برندهای اروپایی خواهد بود.