طبق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» و براساس آخرین گزارش‌های جهانی سایت استتیستا و دیتا ریپورتال که دو منبع معتبر انتشار آمار هستند، تعداد کاربران اینترنت ۵۷/ ۴ میلیارد نفر برابر ۵۹درصد جمعیت کره زمین بوده است. این میزان نشان‌دهنده افزایش ۲/ ۸ درصدی  تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان تا ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بوده است. همچنین طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی این منبع، ایران با رشد ۱۱ درصدی در تعداد کاربران اینترنت نسبت به سال ۲۰۱۹ تا دی ماه سال ۹۸ معادل ۴۲/ ۵۸ میلیون کاربر داشته است. این آمار در کنار شرایط همه‌گیری کرونا، تصویر رشد چند برابری استفاده از بستری که رویداد آنلاین را پشتیبانی می‌کند؛ به ذهن متبادر می‌سازد. اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» و مقایسه مخاطبان سمینارهای آنلاین در ۶ ماه نخست سال ۹۹ ایسمینار در مقایسه با سال ۹۷، در سال جاری یک درصد کمتر از سال ۹۷ بوده و برابر ۸۶درصد ارزیابی شده است. ایسمینار به عنوان یکی از پلت‌فرم‌های تخصصی مدیریت و فروش وبینار یا سمینار، رویداد و کلاس آنلاین شناخته می‌شود که برای پایش اکوسیستم آموزش وبیناری کشور، تاکنون دو گزارش در طی سال‌های ۹۷ و ۹۹ از عملکرد خود منتشر کرده است. گزارش ۶ ماه نخست سال‌جاری از ایسمینار از بررسی بیش از ۶ هزار وبینار عمومی برگزار شده و رفتار بیش از ۲۰۰ هزار مخاطب تدوین شده است.

این پلت‌فرم‌ و نمونه‌های مشابه معمولا این اطلاعات را با هدف ارائه داده‌های مفید و استاندارد برای علاقه‌مندان به برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین، شناخت استانداردها و گسترش فرهنگ برگزاری وبینار در کنار استفاده از این ابزار مهم آموزشی-تجاری برای برقراری عدالت آموزشی، حذف محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی منتشر می‌کنند. به عقیده بازاریابان این اطلاعات به علاقه‌مندان کمک می‌کند سمینارهای آنلاین بهتر با بازدید بیشتر برگزار کنند.

یک وبینار عمدتا از کلمات وب و سمینار می‌آید که به رویدادی آنلاین، زنده و تعاملی اشاره دارد که می‌تواند ضبط شود و میزبانان آن با حضور مخاطبان به صورت اینترنت در خصوص موضوعی خاص، در ﯾــﮏ زﻣــﺎن ﻣﺸــﺨﺺ سخنرانی می‌کنند. نرم‌افزارهای مناسب وبینار این جلسه کنفرانس‌های ویدئویی آنلاین را مدیریت می‌کنند و ارائه‌دهندگان وبینار بسته به تنظیمات پلت‌فرمی که انتخاب کرده‌اند، ممکن است قادر به دیدن یا شنیدن حاضران باشند. از طرف دیگر مخاطبان وبینار نیز می‌توانند در لحظه و همزمان از ﻃﺮﯾــﻖ چت باکس، صدا و تصویر به بیان نظرات ﺧﻮد بپردازند.

 پرچمداران وبینار در ایران و جهان در سال ۲۰۲۰

شیوع کرونا که دنیا را به سمت دیجیتالی شدن برد، بازار نرم‌افزارهایی که بستر ارائه وبینار را فراهم می‌کنند نیز داغ کرد. یکی از نرم‌افزارهایی که در سال میلادی که گذشت به شدت شناخته شد و در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت، لایو استورم بود. به استناد گزارش منتشر شده از این پلت‌فرم، ۶۳ درصد وبینارها در سال ۲۰۲۰ در دنیا از طریق لایو استورم و ۳۰ درصد آنها را سایر پلت‌فرم‌ها پوشش داده بودند. ایسمینار نیز یکی از فعالان صنعت سمینار آنلاین در ایران، در ۶ماه نخست سال ۹۹ از طریق دو نرم افزار ادوبی کانکت و اسکای روم ۶۷درصد وبینارها را از این طریق پوشش داد. این پلت‌فرم اظهار داشته در مدت کرونا و ۶ ماه نخست سال، ۱۰ برابر بیشتر تمامی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را بهبود داده است.

طبق داده‌های ایسمینار از پیش شماره کاربران این پلت‌فرم، در مقایسه سال ۹۷ با ۹۹ استفاده کاربران استان‌های کرمان، اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری ۴ درصد در سال ۹۹ کمتر از سال ۹۷ اعلام شده است و از طرفی اقبال استان‌های جنوبی و غربی نظیر فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد؛ خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، کردستان و آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل به استفاده از وبینار تا ۲ درصد بیشتر شده است. بر اساس داده‌های کاربران این پلت‌فرم، ۷۴ درصد از شرکت‌کنند‌گان وبینارها را مردان و ۲۶ درصد آنها را زنان تشکیل داده‌اند. در سال ۹۹ در مقایسه با گزارش دو سال پیش ایسمینار، زنان ۱۱ درصد بیشتر مخاطب وبینار بوده‌اند و مردان ۱۱ درصد کمتر پای وبینار نشسته‌اند. همچنین ایسمینار تلاش کرد کمپین‌های آموزش بدون توقف را برای حمایت از برگزارکنندگانی که امکان برگزاری کلاس و سمینار حضوری نداشتند؛ برگزار کند و به بیش از ۳۰۰ وبینار، به صورت رایگان نرم‌افزار برگزاری ارائه کند. همچنین بیش از ۶۰ وبینار و ویدئوی آموزشی را به مدت ۲ هفته به صورت رایگان در اختیار مخاطبان علاقه‌مند به آموزش قرار داد.

 سال ۹۹، سال توسعه فردی

یکی از جالب‌ترین قیاس‌های این گزارش اما مربوط به دسته‌بندی موضوعی وبینارها و استقبال کاربران از حوزه‌های مختلف است. طبق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد»، در گزارش سال ۹۷ معادل ۲۳ درصد موضوعات وبینارها به استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی اختصاص داشت، در حالی که در سال‌جاری، این میزان ۸ درصد کاهش یافته است. همچنین موضوع فناوری در سال ۹۷ نیز ۱۷درصد ثبت‌نام‌ها را به خود اختصاص داده بود که در مقایسه با سال ۹۹، این میزان ۸ درصد کمتر شده است.  به علاوه میزان ثبت‌نام در موضوع مالی و سرمایه‌گذاری در سال ۹۷، ۱۲ درصد بوده که میزان استقبال از این حوزه در سال‌جاری یک درصد کمتر از مدت مشابه آن در دو سال گذشته بوده است؛ اما حوزه توسعه فردی، موضوعی بود که در سال ۹۹ بیشترین علاقه‌مندان را به خود اختصاص داده بود. حوزه‌ای که به نظر می‌آید به دلیل شرایط خانه‌نشینی کرونا، خیلی‌ها را به فکر اصلاح و توسعه مهارت‌های فردی خود واداشته است. نکته قابل توجه در این ارتباط آن است که یکی از موضوعات محبوب وبینارها در جهان نیز در سال ۲۰۲۰،  توسعه فردی بوده است.