در ادامه این بیانیه آمده است: این امر، علاوه بر تحمیل تعهدات مالی قابل‌توجهی که برای حفظ پروژه‌ها در منطقه لازم است، این شرکت را به کاهش چشمگیر فعالیت‌های خود کشانده است. به‌تفصیل، شرکت لیتیوم استرالیا مجوز اکتشاف Sadisdorf را پس از تمام شدن مدت اعتبارش دیگر تمدید نکرد و از مجوز اکتشاف Eichight در معدنی به مساحت ۱۳۳ کیلومترمربع نیز صرف‌نظر کرد و هنوز در مورد آینده مجوز Hegelshöhe تصمیمی اتخاذ نکرده است. آدریان گریفین، مدیر‌عامل شرکت لیتیوم استرالیا اظهار کرد: «طبق سیاست‌های ما قرار گرفتن شرکت در معرض هزینه‌های اکتشاف مستقیم در اروپا باید توجیه منطقی داشته باشد و در حال حاضر ما شاهد افت قابل‌توجهی در اکتشافات معدنی در جهان و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش هستیم.»

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به فرصت‌های نوظهور، اولویت ما کماکان حفظ میزان تولید مواد مورد استفاده در باتری‌ها در اروپا است که این مهم با تکیه‌ بر فناوری‌های اختصاصی این شرکت ازجمله استخراج لیتیوم، تولید پودر کاتدی و همچنین تکنولوژی بازیافت باتری محقق خواهد شد.

طبق گفته گریفین، تیم وی روند ثبت اختراع بازیافت لیتیوم از کانی اسپدومن (Spodumene) با درجه خلوص پایین را پیگیری می‌کند و از آنجا ‌که این روش دارای پتانسیل بالایی است، می‌تواند خوراک لازم را برای تولید گسترده باتری‌های لیتیوم فروفسفات فراهم آورد. اسپدومن یکی از جدیدترین کانی‌هایی است که در بازارهای جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دیده می‌شود، نام این کانی از کلمه Spodeios در زبان یونانی به معنی خاکستری گرفته‌ شده است؛ زیرا کریستال‌های رایج آن به رنگ خاکستری دیده می‌شود. مدیر اجرایی شرکت لیتیوم استرالیا می‌گوید «امروز اروپا به مزایای استفاده از باتری‌های لیتیوم یون فروفسفات (LFP) واقف شده است و ما در حال حاضر از طریق شرکت فرعی VSPC Ltd از فناوری تحول در تولید این باتری‌ها برخوردار هستیم.»

باتری‌های لیتیوم یون LFP دارای کاتد LiFePO۴ هستند و آند آنها نیز از گرافیت ساخته‌شده است. این باتری‌ها در سال ۱۹۹۹ تجاری‌سازی شدند و به دلیل پایداری، ایمنی، عناصر طبیعی فراوان مورد استفاده در آنها و همچنین غیرسمی بودنشان توجه زیادی را در کشورهای پیشرفته به خود جلب کرده‌اند. باتری‌های لیتیوم یون LFP قابلیت گذراندن ۲۰۰۰ سیکل کامل شارژ و دشارژ را دارند و حتی قابلیت عمری فراتر از این مقدار برای این باتری پیش‌بینی می‌شود. یکی از کاربردهای ‌اصلی این باتری‌ها، استفاده‌ از آنها در دوچرخه‌های الکتریکی و منابع تغذیه متصل به شبکه و خارج از شبکه (off-grid و grid-connected) است که پایداری در ولتاژ خروجی، باعث این کاربردها شده است.