زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران به شمار می‌رود که برخی لقب محصول استراتژیک را به آن داده‌اند؛ در این سال‌ها سرمایه‌گذاران بسیاری به حوزه فرآوری این محصول روی آورده‌اند، اما تنها چند شرکت توانسته‌اند برند خود را در سطح ایران و دنیا مطرح کنند. از رموز موفقیت این برندها، می‌توان به تکیه‌بر دانش روز برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران، توجه به سلیقه و نیاز مشتریان و تمرکز بر بازارهای جهانی اشاره کرد.

«نوین زعفران» هم از همان برندهایی است که توانسته در ایران و بسیاری از کشورها نام خود را مطرح کند. ایجاد بزرگ‌ترین واحد فرآوری بهداشتی و بسته‌بندی زعفران در شرایط Clean Room، طراحی و تولید بسته‌بندی متنوع با زبان‌ها و سلایق مختلف ملل، تحقیقات علمی دامنه‌دار، تولید و صادرات ده‌ها محصول فرعی از زعفران (بانام زعفرانیه)، بازاریابی گسترده و صادرات به پنج قاره برخی از فعالیت‌های این واحد تولیدی است.

یکی از فعالیت‌های مهم این شرکت، همکاری با مراکز علمی بین‌المللی و مهم علمی و تحقیقاتی مانند دانشگاه Chiba ژاپن در زمینه اثبات و گسترش مصارف غذایی و دارویی زعفران است.

علی‌محمد شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و مدیرعامل گروه نوین زعفران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بیان دستاوردهای این شرکت از زمان تاسیس و به‌ویژه در سال‌های اخیر، هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های پیشرو و انتظارات از دولت پرداخت.

شریعتی مقدم با اشاره به تاسیس این شرکت در اردیبهشت‌ماه 1371 گفت: هدف از تاسیس شرکت نوین زعفران، ایجاد نوآوری، تغییر و تحول در روش نوین فرآوری زعفران بود؛ چراکه قبل از آن، این محصول باریشه و باکیفیت پایین تولید می‌شد. به‌بیان‌دیگر، نوین زعفران مبدع و مبتکر روش جدید فرآوری زعفران بوده و این روش را توسعه داده است.

وی با بیان اینکه نوین زعفران 185 فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است و در شرایط شیوع کرونا تعدیل نیرو نداشته، اظهار کرد: در سال جاری افزایش 30 درصدی نیروهای شرکت را در دستور کار قرار دادیم و هم‌اکنون 240 نیرو به‌طور مستقیم در شرکت فعالیت دارند. البته همچنان جذب نیرو خواهیم داشت.

مدیرعامل نوین زعفران افزود: 3هزار نیرو در بخش کشاورزی قراردادی و طرح توسعه ارزش‌های روستایی (طرح تار) در سال‌های 1397 و 1398 جذب‌شده‌اند که بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته این تعداد در سال 1401 به 20 هزار نفر در حوزه کشاورزی قراردادی افزایش خواهد یافت تا به  این ترتیب بتوانیم محصول آنها را تضمینی و باقیمت مناسب و رشد متناسب با تورم خریداری کنیم. این اتفاق طبیعتا در ارائه محصولی باکیفیت بیشتر اثرگذار خواهد بود.

شریعتی مقدم با قدردانی از مجموعه آستان قدس به خاطر حمایت از شرکت در شرایط شیوع کرونا تصریح کرد: در فروشگاه‌های اجاره‌ای زیر نظر مجموعه آستان قدس رضوی ازجمله مجتمع‌های نزدیک حرم رضوی، تخفیف‌های خوبی اعمال شد که این مساله حاکی از آن است که این مجموعه درک صحیحی از شرایط اقتصادی و کارآفرینی دارد که متاسفانه چنین برخوردی را کمتر در حوزه‌های تجاری شاهد هستیم؛ به‌طور مثال، بانک مرکزی در حوزه صادرات نه‌تنها حمایتی از صادرکنندگان نکرده بلکه ضربه‌های سنگینی به صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص زعفران وارد کرده است؛ چراکه برای برخی از مسوولان صادرات پتروشیمی، نفت و فولاد از محصولات کشاورزی مهم‌تر است.

 استفاده از تکنولوژی روز برای کنترل کیفیت

شریعتی مقدم با اشاره به استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی کنترل کیفیت و آزمایشگاه‌ها در نوین زعفران خاطرنشان کرد: البته باید در این حوزه گام‌های بلندتری برداریم؛ نوین زعفران نخستین آزمایشگاه اکردیته زعفران را به‌صورت تخصصی در جهان دارد. با این‌ حال لازم است برای تضمین سلامت کالا در راستای دستیابی به تولیدات سالم و ارگانیک گام‌های تازه‌تری برداریم. مدیرعامل نوین زعفران از اهمیت توجه به سلیقه و ذائقه مشتری در بازاریابی جهانی گفت و تصریح کرد: نوین زعفران بنا به سلایق هر یک از کشورهای دنیا ظرفیت تولید انواع بسته‌بندی خاص در اندازه‌های مختلف را دارد و در بخش تحقیقاتی خود بر این موضوع نیز تمرکز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به فرآوری زعفران از سوی واحدهای تولیدی و صادرکننده این محصول اظهار کرد: در حوزه فرآوری ضرورت دارد فرآوری‌های برتری را از مزرعه آغاز کنیم. متاسفانه طی سال‌های اخیر فرآوری‌هایی در محصول زعفران معمول شده که با اصل کیفیت فاصله دارد؛ به‌طور مثال، بسته‌بندی‌هایی به‌صورت پرسی و اتویی، فیزیک زعفران را تغییر داده و کیفیت این محصول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این مساله نقشی منفی در رعایت حقوق مصرف‌کننده دارد؛ بر همین اساس، باید با کمک شرکت‌های پیشرو و تشکل‎‌های ملی مانند شورای ملی زعفران، وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های ترویجی به‌منظور تولید سالم و ارگانیک زعفران کاری کنیم که این محصول به‌صورت طبیعی فرآوری، خشک و عرضه شود.

 رویکرد حمایت از تولیدکنندگان در برند سازی

شریعتی مقدم درباره اهمیت برندسازی برای صادرات زعفران و رویکرد خود در این حوزه گفت: رویکرد ما به برند آن است که بتوانیم مسوولیت اجتماعی خود را در حمایت از تولیدکنندگان به‌ویژه آموزش آنان به‌خوبی ایفا کنیم تا به این ترتیب از یکسو تولیدکنندگان منافع بیشتری حاصل کنند و از سوی دیگر با مشارکت سایر تولیدکنندگان و مسوولان در حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بتوانیم با تولید محصولات جانبی و توزیع بین‌المللی آن در راستای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر اقدام کنیم. مدیرعامل نوین زعفران مهم‌ترین مطالبه خود از دولت در وضعیت کنونی را خودداری از سنگ‌اندازی در حوزه صادرات اعلام و ابراز کرد: انتظار ما این است که دولت، مقررات خلق‌الساعه و محدودیت‌های ارزی را کاهش دهد؛ چراکه تعدد آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها سبب قاچاق زعفران به افغانستان و کشورهای عربی شده است. این موارد موجب شده شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه شوند.