مجید محمدپور، رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۸۵درصد از تمام تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود؛ درحالی‌که این رقم سال گذشته ۶۵درصد بود است. وی ادامه داد: ۲ هزار واحد به‌عنوان زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در حال فعالیت هستند که ۸۰هزار شغل مستقیم و ۲۵۰هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده‌اند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: طی این سال‌ها پیشرفت‌های کیفی خوبی داشته و اکنون بسیاری از تجهیزات تولیدی ما با محصولات شرکت‌های اروپایی و چینی برابری می‌کند. وی افزود: ۱۸۲ شرکت زیرمجموعه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دانش بنیان هستند، یک کمیته تخصصی دانش بنیان هم تشکیل داده‌ایم و درصدد هستیم که تا سال آینده در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی، ۱۰۰ شرکت دیگر نیز دانش بنیان شوند. رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه به‌دلیل کاهش تقاضا، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان خالی است، تصریح کرد: در اقتصاد دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد، ما تولیدکنندگان توان تولید و عرضه را رشد داده‌ایم؛ اما متاسفانه تقاضا به همان میزان رشد نکرده است. وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال اشتغال هستیم باید تولید داشته باشی، تاکید کرد: امیدواریم بیش از ۲میلیون بشکه نفتی که برای بودجه سال آینده تعریف شده است، تحقق پیدا کند تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم. این فعال حوزه تجهیزات نفت اظهار کرد: اگر به دنبال تولید هستیم باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و برای سرمایه‌گذار هم باید جذابیت ایجاد شود و این جذابیت، افزایش تقاضا است.

وی ادامه داد: یکی موفقیت‌های اعضای این انجمن که در سال جهش تولید به آن نائل شدند، ساخت برخی شیرآلات ویژه است. اگر چند پروژه دیگر مانند خط لوله گوره به جاسک داشته باشیم، به‌طور قطع این رقم ۴۰درصد ظرفیت غیرفعال کاهش پیدا می‌کند. محمدپور گفت: امکان این را داریم که سالانه معادل ۵میلیارد یورو تجهیزات تولید و آنها را صادر کنیم. این امکان بالقوه است که تحقق پیدا نمی‌کند؛ مگر آنکه پروژه‌ها افزایش یا پتروپالایشگاه‌ها گسترش یابند.

وی اظهار کرد: ایران می‌تواند به‌عنوان یک هاب یا مرکز تجهیزات‌ساز در منطقه جنوب غربی آسیا تعریف شود؛ اما مشکلات موجود در صادرات مانند مشکلات ارزی، مانع از این مساله می‌شود.