دلایل واهمه کارفرماها از صنعتی‌سازی

این در حالی است که  مصرف انرژی در کشور با پرتی حدود ۳۰ درصد ضایعه‌ای بزرگ برای اقتصاد کشور بوده و از آنجا که بخش بزرگی از مصارف انرژی مربوط به بخش‌های خانگی و مسکونی است، صنعتی‌سازی می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی در کاهش هدر رفت انرژی داشته باشد. هم‌اکنون استاندارد جهانی مصرف انرژی ۱۲۰ کیلووات ساعت بر متر مربع ساختمان در سال است در حالی که در ساختمان‌های نوساز کشور ما ۳۱۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع و در ساختمان‌های فرسوده ۵۸۰ کیلو وات ساعت است. بنابراین درصنعتی سازی ساختمان باید به استاندارد جهانی مصرف انرژی رسید.

تصور اشتباهی که در رابطه با صنعتی‌سازی و مصالح نوین مانند بلوک‌های سبک در بین سازندگان شکل گرفته، افزایش هزینه‌های اولیه نسبت به مصالح سنتی است در حالی که عایق حرارت و سرما بودن، کاهش دادن وزن ساختمان و در نتیجه عدم نیاز به اسکلت سنگین‌تر، حذف ملات گچ و خاک روی دیوارها، کم کردن ضخامت دیوار نسبت به دیوارهای عریض سنتی و... از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در نهایت کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که سازنده‌ها تابع خریدار نهایی ساختمان هستند و زمانی که خریدار صرفا مبنای قیمت‌گذاری را محله موردنظر و نمای ساختمان می‌داند، سازنده هم ترجیح می‌دهد با همان شیوه قدیمی ‌ساخت‌وساز کند و صرفا نمای آن را زیبا جلوه دهد.

شرکت «عرش پایه برنا» یکی از شرکت‌هایی است که به طور تخصصی در زمینه طراحی و اجرای دیوارهای سبک گازی (AAC) به عنوان یکی از مصالح صنعتی فعالیت می‌کند. این بلوک‌ها بر اساس ضخامت دسته‌بندی می‌شوند. ضخامت‌های رایج و با کاربرد بیشتر عبارتند از ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی متر و ابعاد بلوک‌ها در طول و ارتفاع به ترتیب ۶۰ و ۲۵ سانتی متر است. 

 تلاش برای تصحیح یک باور  غلط

رضا دیانتی‌زاده، مدیر عامل شرکت «عرش پایه برنا» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ورود به بخش اجرای دیوارهای سبک به زمانی برمی‌گردد که در یکی از شرکت‌های مجری سقف عرشه فولادی مشغول فعالیت بودم. به طور طبیعی بعد از اینکه سقف پروژه اجرا می‌شد، کارفرماها سراغ اجرای دیوار می‌رفتند و برخی از آنها که دغدغه کیفیت داشتند، مصالح جدید را خریداری می‌کردند، اما در فرآیند اجرا هیچ کدام از اهدافی که کارفرما داشت، حاصل نمی‌شد و این معضل باعث شد تا با ایجاد شرکت «عرش پایه برنا» دنبال اجرای صحیح بلوک‌های سبک (AAC) برویم.

وی می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها زمانی که بلوک‌ها را به کارفرما معرفی می‌کنند، برای جذب مشتری عنوان می‌کنند که اجرای این بلوک‌ها بسیار آسان است، در حالی که این‌گونه نیست و اتفاقا اجرای آن چنانچه با تخصص همراه نباشد، نتایجی بدتر از دیوارهای سنتی به جا خواهد گذاشت. این اطلاعات ناصحیح باعث شده تا بعد از اتمام کار دیوارها ترک بخورند و ذهنیت منفی نسبت به این مصالح ایجاد شود. بنابراین در ابتدای کار با توجه به تجربه کارفرما از اجرای بلوک‌های سبک توسط افراد غیر متخصص بخش عمده تلاش ما صرف توضیح در مورد این واقعیت بود که در درجه نخست کارفرما را توجیه کنیم که اگر در گذشته استفاده از این بلوک‌ها نتوانسته انتظارات آنها را بر آورده کند، به خاطر اجرای نادرست بوده است. 

 مشاورانی که مشاوره نمی‌دهند

دیانتی‌زاده با بیان اینکه تغییر و پذیرش فناوری‌های جدید در هر صنعتی با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد بود، ادامه می‌دهد: سازنده‌های ساختمان سال‌هاست در کشور ما با هر کیفیتی که می‌سازند، می‌توانند با قیمت موردنظرشان بفروشند و در واقع ضرورتی برای ارتقای کیفیت ساخت احساس نمی‌کنند و اگر قرار است هزینه‌ای صرف کیفیت سازه و دیوارها کنند، کمتر از نصف آن را در نمای ساختمان هزینه می‌کنند چون مشتری در فضای امروزی بازار صرفا به نما توجه می‌کند. بنابراین شرط اینکه سازنده سراغ استفاده از بلوک‌های AAC برود این است که خریدار نهایی از او بخواهد که خانه‌اش عایق صوت و حرارت باشد تا در آینده اولا هزینه کمتری بابت انرژی پرداخت کند و دوم اینکه نگران سر و صدای همسایه‌ها نباشد. این مطالبه نسبت به گذشته بیشتر شده، اما کافی نیست. متاسفانه مشاوران املاک که باید نقش مشورتی داشته باشند و خریدار را در خرید بهتر کمک کنند، صرفا تبدیل به یک مغازه برای رو به رو کردن سازنده و خریدار شده اند و دنبال شکل دادن معامله برای دریافت کمیسیون خود هستند. همین امروز وقتی قصد خرید یک ماشین را داریم، کارشناس فنی خودرو ریز و درشت مزایا و معایب خودرو را برای خریدار توضیح می‌دهد اما این رویه در مشاوران املاک وجود ندارد.

 چرا بلوک‌های AAC هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؟! 

مدیر عامل «عرش پایه برنا» می‌گوید: انجمنی به نام تولیدکننده بلوک‌های سبک (AAC) ایجاد شده که استانداردهای تولید این محصول را تدوین کرده و با وجود اینکه تولید این محصول مشمول استاندارد اجباری است، اما زمانی که دو بلوک از دو تولیدکننده دارای نشان استاندارد را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که تا ۳۰‌درصد اختلاف وزن دارند. بنابراین در حالی که نشان استاندارد دارند، بر خلاف استاندارد تولید می‌کنند. حتی در فرآیند اجرا برای برش برخی بلوک‌ها باید ۵ دقیقه زمان صرف کنیم در حالی که برش برخی دیگر کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود. از طرفی اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان هم از اجرای درست اطلاعی ندارند و آدرس غلط به خریدار می‌دهند. بنابراین کمتر از ۱۰ درصد اجرای بلوک AAC به نحو درست انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به توانایی ما در اجرای درست و انتخاب بلوک‌های با کیفیت، به نتایج مثبتی برای اجرای دیوارها با این بلوک رسیده‌ایم اما در مرحله آخر کارفرما با اذعان به تمام نکات مثبت بلوک AAC در مرحله تعیین قیمت عقب می‌کشد. در حالی که علاوه بر مزیت‌های فراوان کیفی این دیوارها، اگر کارفرما دید همه جانبه داشته باشد، متوجه می‌شود که اتفاقا استفاده از این بلوک و ساخت دیوار نه تنها هزینه‌ها را افزایش نمی‌دهد، بلکه منجر به کاهش هزینه می‌شود. به این معنا که در خصوص جلوگیری از هدررفت دما و عایق صوت بودن، این دیوار با ضخامت ۱۵ سانتی‌متر کارایی برابر با یک دیوار دو جداره را که لایه ای از عایق پشم سنگ در بین دیوار به کار رفته باشد،  دارد و طبیعی است که کارفرما به جای یک رادیاتور ۱۲ پره برای گرم کردن ساختمان می‌تواند از یک رادیاتور ۸ پره استفاده کند. یا به جای کولر ۳۶ هزار می‌تواند از یک کولر ارزان‌تر ۲۴ هزار بهره ببرد که البته عواید این کار علاوه بر کارفرما به دلیل مصرف کمتر انرژی نصیب خریدار هم می‌شود. از نظر قیمتی هم اگر چه قیمت اولیه بلوک AAC از بلوک‌های سیمانی و سفالی گران‌تر است اما با توجه به اینکه روی دیوار مورد نظر نیازی به ملات گچ و خاک ندارد و صرفا یک لایه نازک گچ کفایت می‌کند، هزینه بالایی را از ساختمان حذف می‌کند. نکته مهم دیگر در مورد به صرفه بودن این دیوارها این است که چنانچه از دیوارهای سفالی و سیمانی برای ساخت دیوار استفاده شود، مطابق آیین‌نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید بعد از هر ۵۰ سانتیمتر یک میلگرد «بستر» سراسری در آن کار شود و با توجه به قیمت امروز میلگرد، هزینه میلگرد از مصالح استفاده شده هم بالاتر خواهد بود. در حالی که دیوارهای ما نیازی به میلگرد ندارد و همه جوانب عمودی و افقی بلوک با چسب به هم متصل می‌شود.

 ناآگاهی برخی مهندسان

از دیانتی‌زاده در مورد دانش مهندسان ناظر در رابطه با اجرای دیوارهای سبک گازی (AAC) می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: متاسفانه اغلب مهندسان ناظر به روز نیستند و در زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، این بلوک‌ها در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. این عدم آشنایی باعث شده تا مهندسان ناظر به کارفرماها اعلام کنند که چنانچه این مصالح در آیین‌نامه وجود دارد، استفاده کنید و در غیراین‌صورت قابل استفاده نیست، در حالی که وقتی توضیح می‌دهیم که این محصول در نشریه‌های نظام مهندسی به عنوان یک محصول جدید و با کارایی بالا ذکر شده است، به اجرای کار رضایت می‌دهند. قطعا در این ناآگاهی بیش از هر نهادی، سازمان نظام مهندسی مسوول است چون باید دوره‌های آموزشی برای آشنایی اعضا با فناوری‌های نوین ساختمانی برگزار کند.

p27 (2) copy