انتصاب مدیرعامل جدید ریوتینتو

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، اگرچه تخریب پناهگاه‌های صخره‌ای ۴۶ هزارساله جوکان جرج از نظر قانونی مشکلی نداشت و ریوتینتو همه مجوزهای لازم را برای تخریب آنها در سال ۲۰۱۳ میلادی دریافت کرده بود، اما تخریب آنها موجب ناآرامی‌هایی در میان بومیان استرالیا شد. به همین خاطر فشار سرمایه‌گذاران این شرکت را برانگیخت که درنهایت منجر به استعفای ژان سباستین ژاک و دو معاون فعلی وی شد.

استاشـولم که در سال 2018 میلادی به‌عنوان مدیر ارشد مالی به شرکت ریوتینتو  پیوسته بود، اکنون وظیفه سختی را به عهده دارد تا ضمن اصلاح ساختار و نظارت بر این غول معدنی، روابط ریو تینتو را با سرمایه‌گذاران و جامعه بومیان استرالیا نیز بهبود بخشد.

انتصاب استاشولم به‌عنوان مدیرعامل بسیار غافلگیرکننده بود، زیرا اکثر بانکداران و سرمایه‌گذاران انتظار داشتند این شرکت شخصی را خارج از ریو تینتو و بدون هیچ پیشینه‌ای برای سمت مدیرعاملی انتخاب کند.

داگ مک موردو، رئیس هیات مدیره «مجمع صندوق بازنشستگی لوکال آتوریتی» انگلیس گفت: «به نظر می‌رسد این تصمیم حاکی از ضعف حاکمیتی شرکتی است که فاقد هرگونه برنامه‌ریزی معقول برای جانشینی مدیرعامل جدید است.»

مجمع صندوق بازنشستگی لوکال آتوریتی با 82 عضو 300 میلیارد پوند (408 میلیارد دلار) را تحت مدیریت خود دارد.

وی گفت: «این مساله باعث می‌شود در مورد فرهنگ سازمانی ریو تینتو طی چند سال گذشته پرسش‌هایی مطرح شود.» وی همچنین اضافه کرد که این موضوع حاکی از فقدان مشاوره و گفت‌وگوی سیمون تامپسون، رئیس هیات‌مدیره ریو، با سرمایه‌گذاران است.

نحوه رویکرد هیات مدیره به مسائل پیش آمده پس از انفجار غارهای جوکان جرج، موجب شده است تا دوره تصدی تامپسون بر هیات‌مدیره ریو تینتو مورد سوال واقع شود.

تحلیلگران در موسسه مورگان استنلی اعلام کردند انتصاب استاشولم می‌تواند تغییرات کمی در استراتژی کلی شرکت ایجاد کند، اما دوره اختلال ناشی از انتقال مدیریت باید به حداقل برسد.

تخریب این مکان‌های باستانی با هدف گسترش یکی از مناطق معدنی برای استخراج سنگ آهن صورت گرفت. در این انفجارها دو پناهگاه سنگی – سازه‌های کم‌عمق و غار مانند - در منطقه جوکان جرج در فاصله 60 کیلومتری ماونت تام پرایس در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا تخریب شدند. به گفته باستان‌شناسان، این مکان‌ها حدود 46 هزار سال پیش توسط بومی‌های استرالیا برای پخت و پز و سرپناه استفاده می‌شده‌اند. پیش‌تر ماریکا لنگتون که یکی از اعضای هیات‌مدیره دانشگاه ملبورن و یکی از بومیان سرشناس است، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته بود، ریو تینتو که دفتر مرکزی آن در لندن مستقر است به دلیل عدم درک درست از مسائل جامعه غرب استرالیا مورد انتقاد است، بهتر است این شرکت یک فرد بومی را در هیات‌مدیره خود داشته باشد.  در حال حاضر ارزش سهام این شرکت به دلیل رشد قیمت سنگ‌آهن به بالاترین میزان خود رسیده است.