کناره‌گیری مدیرعامل ریو تینتو

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، این تغییر تنها چند هفته پس از آن رخ داد که سیمون تامپسون، رئیس هیات‌مدیره ریو تینتو، گفته بود ژاک از پشتیبانی هیات‌مدیره برای تخریب آن اماکن باستانی برخوردار بوده است. کریس سالزبری، مدیرعامل بخش سنگ آهن و سیمون نیون، مدیر گروه روابط شرکت، نیز از کار برکنار می‌شوند. ریو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد ژاک تا پایان ماه مارس سال آینده در سمت خود باقی خواهد ماند تا جانشین وی منصوب شود.

تامپسون در یک مصاحبه تلفنی اظهار کرد که گفت‌وگوها با حدود ۷۵ سرمایه‌گذار و رهبران جامعه بومی در چند هفته گذشته نشان داد، بسیاری از مجازات‌های صادر شده توسط هیات‌مدیره بیانگر آن است که هیچ فردی در این انفجارها مقصر نبوده است و آنها درمورد مجازات سه مدیر ارشد که با کاهش پاداش توبیخ شده‌اند، رضایت ندارند.

تخریب این مکان‌ها در ماه مه برای گسترش یکی از مناطق معدنی برای استخراج سنگ‌آهن صورت گرفت. در این انفجارها دو پناهگاه سنگی – سازه‌های کم عمق و غار مانند - در منطقه جوکان جرج در فاصله ۶۰ کیلومتری ماونت تام پرایس در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا تخریب شدند. به گفته باستان‌شناسان، این مکان‌ها حدود ۴۶ هزار سال پیش توسط بومی‌های استرالیا برای پخت و پز و سرپناه استفاده می‌شده‌اند.

ژاک از ژوئیه ۲۰۱۶ مدیرعامل شرکت ریو تینتو بوده است. حال جانشین ژاک به عنوان مدیرعامل جدید باید بتواند سرمایه‌گذاران، نهادهای نظارتی و قانون‌گذاران در غرب استرالیا را متقاعد کند که ریو قادر است در قبال اشتبا‌هاتی که بخش سنگ‌آهن مرتکب شده است پاسخگو باشد. بخش سنگ‌آهن ریو تینتو بیش از ۹۰ درصد درآمد نیمه اول سال را به خود اختصاص داده است. مدیرعامل جدید همچنین توسعه یک معدن بزرگ مس در مغولستان را عهده‌دار خواهد شد که با تاخیر و کسری بودجه روبه‌رو شده است.

ماریکا لنگتون، یکی از اعضای هیات‌مدیره دانشگاه ملبورن و یکی از بومیان سرشناس است، روز جمعه در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت، ریو تینتو که دفتر مرکزی آن در لندن مستقر است به دلیل نداشتن درک درست از مسائل جامعه غرب استرالیا مورد انتقاد است، حال بهتر است این شرکت از یک فرد بومی در هیات‌مدیره خود استفاده کند.

استعفای ژاک ۴۸ ساله که در سال ۲۰۱۱ به شرکت ریو تینتو پیوست، در حالی اتفاق می‌افتد که در صنعت معدن تغییر و تحولات گسترده‌ای روی داده است، زیراکه این صنعت خود را برای کاهش طولانی مدت تقاضا از چین آماده و به سمت کربن‌زدایی از اقتصاد جهانی حرکت می‌کند.

ارزش سهام ریو در دوران مدیریت ژاک دو برابر شده است، در دوره تصدی وی شرکت ریو تینتو مبلغی از پول نقد را نیز به سرمایه‌گذاران پرداخت کرده است.