گام «سایپا لجستیک» برای فعالیت در نسل جدید

این شرکت سعی دارد علاوه بر حوزه حمل‌ونقل در حوزه‌های بسته‌بندی، برنامه‌ریزی موجودی و انبارش هم فعالیت داشته و فرآیندهای لجستیکی گروه خودروسازی سایپا را برای کاهش هزینه‌های لجستیک و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان مدیریت کند.  شرکت سایپا لجستیک به عنوان شرکت مادرتخصصی در حوزه لجستیک با هدف ارائه و توسعه خدمات حمل و نقل ریلی برای حمل‌ونقل محصولات وارداتی، حمل محصولات صادراتی و توزیع خودروهای تولیدی گروه سایپا در سطح کشور و صادرات به خارج از کشور در راستای اهداف کاهش هزینه‌های لجستیکی و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان در  حوزه‌های لجستیکی در سال ۱۳۸۳ با ماموریت حمل‌ونقل ریلی و با نام «سایپا ریل» فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به توسعه فعالیت‌ها در سال ۱۳۸۷ به شرکت سایپا لجستیک (حمل‌ونقل چند وجهی سایپا) تغییر نام داد. فریور رنجبران، مدیرعامل شرکت سایپا لجستیک بر این عقیده است که شرکت سایپا لجستیک به عنوان یک شرکت ۳PL در زنجیره تامین باید در حوزه‌های حمل و نقل، کنترل موجودی و انبارش ایفای نقش کند.  برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های این شرکت و موانع و مشکلات پیش‌روی حمل‌ونقل کشور با وی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 اهمیت حوزه لجستیک در فرآیند تولید کالا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت لجستیک در فرآیندهای تولیدی جزو مهم‌ترین فرآیندهای جریان مواد و قطعات رو به جلو و معکوس در زنجیره تامین محسوب می‌شود که از نقاط مبادی تا مقصد نهایی (که همان مصرف‌کننده است) در آن لحاظ می‌شود.

حوزه‌های لجستیک به چند بخش پشتیبانی تولید شامل بسته‌بندی،‌ حمل‌ونقل و انبارش تقسیم‌بندی می‌شوند؛ امروزه، لجستیک اهمیت بیشتری پیدا کرده و هر کدام از مولفه‌ها و سرفصل‌های آن هزینه بر است و هزینه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل بخشی از قیمت تمام شده محصول محسوب می‌شود.

از دیگر مولفه‌های لجستیک می‌توان به هزینه‌های بسته‌بندی در جهت حفظ و نگهداری کیفیت کالا اشاره کرد. در موضوع قطعه‌سازی و زنجیره تامین یکی از مولفه‌هایی که اهمیت بسیار دارد، ‌موضوع بسته‌بندی به‌عنوان یکی از ضرایب در سفارش‌گذاری است که کمترین آن کارتن و بزرگ‌ترین آن پالت است. فرآیند بعدی موضوع انبارش است که به نوعی هزینه‌های پنهان برای ما محسوب می‌شود. انبار کردن کالا به دو جهت صورت می‌پذیرد: یکی تغذیه به موقع خطوط و پشتیبانی از خط تولید و دیگری پیشگیری از بروز ریسک کمبود قطعه است. وی افزود: گروه سایپا یکی از مشتریان اصلی کارخانه‌های ورق آهن در کشور است. ورق‌های فولادی از مبدا فولادمبارکه بارگیری و از طریق سایپا لجستیک به شرکت‌های گروه از جمله سازه گستر،‌ سایپا پرس، ‌سایپا آذین و... توزیع می‌شود.   گردش اطلاعات و فیزیک کالا از زمان تولید تا لحظه رسیدن به مقصد نهایی است و بخش دیگر آن شامل گردش اطلاعات مالی است. از دیگر موارد حائز اهمیت می‌توان به لجستیک معکوس اشاره کرد. بخشی از محصول در قالب خدمات پس از فروش،‌ مجددا در چرخه تولید استفاده یا معدوم می‌شود؛ این موضوع در صنعت خودرو برای حفظ برند در قالب گارانتی و خدمات پس از فروش مطرح است.

 شرکت‌های خدمات لجستیکی به چند نسل تقسیم می‌شوند؟

شرکت‌های خدمات لجستیکی به پنج‌نسل از ۱PL تا ۵PL طبقه‌بندی می‌شوند؛ بیشتر شرکت‌های فعال در کشور ما شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی طرف دوم (۲PL) هستند که کالایی را از مبدا به مکانی جدید جابه‌جا می‌کنند و تنها مدیریت حمل را بر عهده دارند. ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم (۳PL)، خدمات لجستیکی برون‌سپاری شده شرکت‌ها را به انجام می‌رسانند. در واقع سازمان‌های تولیدی یا خدماتی، بخشی از امور لجستیکی خود یا کل آن را در قالب قراردادهایی مشخص برون‌سپاری می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا در حوزه‌های حمل‌ونقل و انبارداری تخصص داشته و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق کنند. علاوه بر این، مدیریت حمل موارد برنامه‌ریزی شده، برنامه‌ریزی موجودی و انبارش را نیز بر عهده داشته و یک‌هاب لجستیکی هستند.

 توانمندی شرکت در چه مواردی خلاصه می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های شرکت سایپا لجستیک موضوع مالکیت واگن و فضای دسترسی به خط آهن است که امکان حمل ورق، مواد اولیه و خودرو را میسر می‌کند. این شرکت در حال حاضر دارای ۴۱۳ دستگاه انواع واگن شامل ۱۹۲ دستگاه واگن لبه کوتاه، ۱۱۵ دستگاه واگن خودروبر و ۱۰۶ دستگاه واگن مسطح است. بیشتر ناوگان ریلی شرکت سایپا لجستیک واگن‌های لبه کوتاه است که به حمل ورق از فولاد مبارکه به خطوط تولید شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا اختصاص دارد.

شرکت سایپا لجستیک در زمینه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای شعباتی در بندرعباس، کاشان و نمایندگی‌هایی در شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی سایپا دارد. همچنین حمل صددرصدی خودروهای تولیدی گروه سایپا به این شرکت تکلیف شده است.

از ابتدای شهریور سال‌جاری حمل صددرصدی خودرو توسط سایپا لجستیک و از طریق پیمانکاران فعال در زمینه حمل خودرو از مبدأ خطوط تولید سایپا به‌کل کشور، همچنین حمل مستقیم ورق‌های فولادی از فولاد مبارکه به انبارهای شرکت سازه‌گستر سایپا و خطوط تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا نیز توسط شرکت سایپا لجستیک صورت می‌پذیرد. در کنار فعالیت‌های حمل ‌و نقل گروه خودروسازی سایپا، ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت سایپا لجستیک به حمل بار در خارج از گروه تخصیص ‌یافته و این شرکت در تلاش است میزان حمل بار خارج از گروه خود را افزایش دهد.

 برنامه شرکت برای افزایش ظرفیت حمل بار مجموعه چیست؟

رشد ۳۰ درصدی حمل جاده‌ای و ریلی از دستاوردهای شرکت سایپا لجستیک طی یک ماه گذشته بوده‌است. در موضوعات حمل جاده‌ای خودرو رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده  و آخرین رکورد ۱۸۰۶ دستگاه خودرو طی یک روز است که در یک سال اخیر بی‌نظیر بوده است. ظرفیت‌های خالی مجموعه به ویژه در بخش ریلی شناسایی شده و برنامه حمل ۲هزار دستگاه خودرو در دو شیفت نیز در برنامه کاری شرکت قرار دارد. برنامه‌ریزی این شرکت در جهت کاهش هزینه‌های حمل مواد اولیه از تامین‌کنندگان فولاد با ۸۰ درصد حمل ریلی و ۲۰درصد حمل جاده‌ای است.

دو برنامه به عنوان برنامه‌های ۱۰۰ روزه برای شناسایی نقاط بالقوه و تبدیل آن به بالفعل تعریف شده است که اثرات مطلوبی را در سطح گروه خواهد داشت. همچنین از برنامه‌های دیگر بازنگری چشم‌اندازها و ماموریت‌های شرکت در پیشبرد اهداف و طی مسیر سودآوری بیشتر است. از جمله مزایای حمل ریلی؛ حمل ایمن، انبوه و ارزان به واسطه کاهش مصرف سوخت در استفاده از واگن‌های خودروبر است که موجب کاهش آلایندگی زیست‌محیطی، کاهش تصادفات جاده‌ای و کاهش مصرف قطعات یدکی می‌شود و از ویژگی‌های این شرکت، داشتن واگن مخصوص حمل خودروی دو طبقه (سرپوشیده) است که در محل بارگیری پلمب شده و بدون هرگونه خسارت و دزدی در محل مقصد تحویل می‌شود.

در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در سنوات گذشته شرکت سایپا لجستیک توانست ۱۶۲ دستگاه تریلر اجاره به شرط تملیک را بر اساس نوع بار از کامیون چادری و سرپوشیده جهت حمل قطعات - کفی جهت حمل کانتینر، ورق و بار فله- دبل دک جهت حمل خودرو را به صورت اجاره به شرط تملیک ۵ ساله از شرکت سایپا دیزل خریداری و در اختیار رانندگان قرار دهد. جایگزینی تریلرهای جدید به جای کامیون‌های فرسوده و قدیمی، توسعه ناوگان جاده‌ای گروه خودروسازی سایپا، دریافت مجوز صدور بارنامه در تمام شهرهای ایران، ارائه نظرات فنی به شرکت سازنده و تبدیل تریلر دو محور به تریلر تک محور جهت امکان حمل بارهای مختلف به اقصی نقاط کشور با شرایط اقلیمی ‌چهارگانه سرد و کوهستانی، گرم و خشک، معتدل و مرطوب، گرم و مرطوب  و مناسب جاده‌های هموار و دارای استاندارد لازم برای تردد در جاده‌ها و پل‌های اروپایی از جمله محسنات این کار محسوب می‌شد.  این شرکت خودروهای تولیدی گروه را با کامیون‌های دبل دک به نمایندگی‌های شرکت در سراسر کشور حمل می‌کند و محصول تولیدی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بارگیری و تخلیه مناسب به مصرف‌کننده نهایی تحویل می‌دهد؛ هدف شرکت در مسیر توسعه مالکیت تریلرهای دبل دک بیشتر خلاصه شده و در حال حاضر با به‌کارگیری پیمانکاران مجرب و زبده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به تمامی‌ مراکز استانی فعالیت دارد و افزایش رضایت‌مندی مشتریان در زمینه حمل جاده‌ای از اولویت‌های این شرکت است.

p28 (3)