توان تولید انواع توربین‌های نیروگاهی در کشور

عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به بهره‌برداری اخیر از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپر گروه مپنا خاطرنشان کرد: این ماشین به تنهایی یک دستاورد در مقیاس جهانی است که با راندمان ۷/ ۹۸ درصد تولید شده و همتا ندارد.

علی آبادی برق را زیرساخت و مقدمه توسعه دانست و گفت: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه احداث نیروگاه‌های برق صورت گرفته و البته لازم است که صنایع برقی توسعه یابد که تبدیل برق به کالا یا POWER۲X و برقی‌سازی از این جمله است که در دنیای توسعه یافته نیز دنبال می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: کشور ما نیز می‌تواند این استراتژی صحیح را دنبال کند و می‌توانیم کالاهایی را تولید کنیم که در حوزه رقابت جهانی حضور موفقی داشته باشیم.

وی گفت: گروه مپنا علاوه بر تولید برق از طریق منابع تجدیدناپذیر، این امکان و توانایی را دارد که با منابع تجدیدپذیر نیز با راندمان بسیار بالا تولید داشته باشد. امروز تولیدات مپنا به بسیاری از کشورهای منطقه و همسایه صادر می‌شود.

علی‌آبادی با اشاره به  قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک با مدیران عامل شرکت نیرو تراز پی‌ریز (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به عنوان کارفرما و گروه مپنا به عنوان پیمانکار، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، کیفیت و راندمان ماشین قابل نصب در این نیروگاه افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که می‌توانیم با توربین پیشرفته (MGT-۷۰ (VER۳ تا ۱۹۲ مگاوات برق تولید کنیم، ضمن آنکه از نظر مصرف سوخت نیز توان مصرف تنوعی از سوخت‌ها را خواهیم داشت و  این موارد نشانه ظرفیت بزرگ مپنا و کشور است که می‌تواند نوید روزهای بهتری را بدهد.

وی افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که بر اساس مفاد قرارداد، یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی، به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات در شرایط ایزو، شامل دو واحد گازی کلاس E پیشرفته مدل (MGT-۷۰ (۳، دو دستگاه بویلر بازیاب حرارت با ظرفیت تولید بخار ۲۹۰ تن بر ساعت، یک واحد توربین بخار مدل MST-۵۴C، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC و سیستم کنترل نوع MAPCS در شهرستان اندیمشک استان خوزستان احداث خواهد شد.

همچنین واحدهای گاز و بخار این نیروگاه توسط سه دستگاه ترانسفورماتور قدرت و از طریق یک پست بلافصل به شبکه برق سراسری  ۴۰۰ کیلو ولت متصل می‌شود. همه تجهیزات اصلی این نیروگاه شامل توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم خنک‌کن و سامانه کنترل در کارخانه‌های گروه مپنا ساخته می‌شود.

شایان ذکر است شرکت‌ احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به نمایندگی از گروه مپنا، به عنوان پیمانکار اصلی پروژه نیروگاه اندیمشک، به کارگیری تجهیزاتMGT – ۷۰ (۳)۳  را در دستور کار قرار می‌دهد.

عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، ۱۲ بهمن ماه ۹۹ آغاز خواهد شد که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴هزار نفر در دوران احداث و بهره‌برداری پروژه، از اثرات مثبت این طرح در خوزستان خواهد بود.