به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، رئیس شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس درخواست پایان‌دادن به مشاجره‌های دیپلماتیک بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر مساله برگزیت و درگیری بر سر یارانه هواپیماهای ترانس‌آتلانتیک را دارد، زیرا این مسائل روی‌هم‌رفته کسب‌وکار این شرکت را در سایه قرار داده‌اند.

گیوم فاوری، مدیرعامل ایرباس که کارخانه‌های تولید هواپیمایش در سرتاسر بریتانیا و اتحادیه اروپا پراکنده هستند، عنوان کرده که خود را برای انواع اختلال‌ها آماده کرده است، اگر بریتانیا بدون توافق خروج از این بلوک را به پایان برساند. البته به گفته خود او، هشدارهای مربوط به آشفتگی شدید را جدی نگرفته است: «واقعا جای تاسف است که پس از سال‌ها مذاکره و آمادگی هنوز توافقی حاصل نشده است. به نظر من اگر اتحادیه اروپا و بریتانیا یک برگزیت منظم را اجرا کنند برای هر دو طرف بهتر خواهد بود. با در نظر داشتن این مساله، حتی اگر درنهایت توافقی هم حاصل نشود مجبور هستیم با آن کنار بیاییم.»

اظهارات او پس از هشدار صنعت تولیدی بریتانیا درباره یک «ضربه مهلک» بالقوه عنوان ‌شده‌اند. این ضربه مهلک در صورتی وقوع پیدا می‌کند که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نتواند پیش از اینکه وضعیت موقت موجود در ۳۱ دسامبر به پایان برسد، با اتحادیه اروپا به توافقی تجاری دست پیدا کند.

فاوری همچنین خواستار مصالحه بر سر یارانه هواپیماها است، یعنی مساله‌ای که باعث شده است هم اتحادیه اروپا و هم ایالات‌متحده آمریکا تعرفه‌هایی را بر چند کالا اعمال کنند.