ناسا برای جمع‌آوری سنگ از کره ماه یک دلار می‌پردازد

ناسا از این خاک در برنامه آرتمیس خود استفاده خواهد کرد که هدف آن فرستادن زن و مرد بعدی به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ میلادی است. ناسا همچنین در تلاش است یک مدل کسب‌وکار برای استخراج، فروش و استفاده از منابع فرازمینی ایجاد کند.

دیگر شرکت‌هایی که موفق به عقد قرارداد با ناسا شده‌اند عبارتند از شرکت «ماستن اسپیس سیستمز» که در کالیفرنیا مستقر است و یک شرکت ژاپنی به نام «آی‌اسپیس» است که دفتر مرکزی آن در توکیو و شرکت‌های تابعه آن در اروپا واقع ‌شده‌اند. ناسا به هر یک از شرکت‌ها برای جمع‌آوری مقادیر جداگانه سنگ و خاک کره ماه به وزن ۵۰ تا۵۰۰ گرم پرداختی خواهد داشت.

سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌ها نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، سپس شواهد تصویری و دیگر داده‌ها و اطلاعاتی که گردآوری کرده‌اند را به ما ارائه می‌دهند.» ازآن ‌پس مالکیت آنها به ناسا منتقل می‌شود.

مقامات آژانس فضایی گفتند که مبلغ پرداختی بسیار ناچیز است زیرا ناسا فقط هزینه جمع‌آوری سنگ‌پوشه را می‌پردازد و هزینه‌های توسعه یا حمل‌ونقل شرکت‌ها به عهده این آژانس نیست. سنگ‌پوشه از موادی ناهمگون تشکیل ‌شده و شامل گردوغبار، خاک، سنگ‌ریزه و دیگر موادی است که در کره زمین، ماه، مریخ، برخی سیارک‌ها و دیگر اجرام فضایی پیدا می‌شود.

لونار آوتپست، یک شرکت روباتیک است که سنگ‌ها را از قطب جنوب کره ماه جمع‌آوری خواهد کرد.

جاستین سیروس، مدیرعامل شرکت لونار آوتپست به بی‌بی‌سی گفت: «این برنامه برای انجام ماموریت در سال ۲۰۲۳ است، اما ما در حال مذاکره با چند شرکت مختلف فرودگر هستیم که می‌تواند منجر به انجام این ماموریت در تاریخی زودتر از سال ۲۰۲۳ شود.» این مبلغ انگیزه این شرکت‌ها نیست، اما انتظار می‌رود که دستاوردهای علمی بسیاری برای این ماموریت وجود داشته باشد و می‌تواند مجوزی به شرکت‌ها برای استخراج منابع از سطح کره ماه را به دنبال داشته باشد.

سیروس آن را «تغییر الگوی طرز تفکر جامعه درباره اکتشافات فضایی» خواند. سیروس در ادامه افزود که لونارآوتپست در این خصوص در حال مذاکره با چند شرکت از جمله بلو اوریجین برای برنامه‌ریزی این سفر اکتشافی به کره ماه است. بلو اوریجین یک شرکت اکتشافات فضایی است که توسط جف بزوس بنیانگذار آمازون راه‌اندازی شده است.

شرکت ژاپنی آی‌اسپیس دیگر شرکتی است که توانسته با ناسا قرارداد امضا کند و قرار است برای جمع‌آوری سنگ‌پوشه از قسمت شمال شرقی کره‌ماه در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۵ هزار دلار دریافت کند. سینید او سولیوان که یک متخصص فضایی است گفت: «مبلغ اسمی یک دلاری اتفاق مهمی است که ناسا سنگ بنای آن را می‌نهد.» وی افزود: «این بدعت بر پایه ارزش‌های مالی بنا نمی‌شود، بلکه بنیان‌گذاری اصول قانونی و تجاری است که بازاری را در ورای محدودیت‌های کره زمین برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند.»