تولید سالانه 300 هزار تن کاتد

این شرکت جزو معدود شرکت‌های معدنی دنیا است که با وجود محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای شرکت‌های معدنی در سراسر دنیا ایجاد کرده، روند سوددهی خود را در زمینه تولید و فروش حفظ کرده است. 

درحالی‌که برآوردها نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌های صنایع معدنی دنیا سال 2020 را با کاهش تولید به پایان خواهند رساند، ملی مس امسال به تولید 280 هزار تن کاتد دست خواهد یافت و برنامه دارد تا سال آینده این رقم را به 300 هزار تن برساند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این مجمع عمومی‌ فوق‌العاده، شرکت ملی صنایع مس ایران به بازارگردان این شرکت دو هزار میلیارد تومان اختصاص داد. همچنین در این مجمع، تصویب شد برای سهامدارانی که تا پیش از مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، سهامدار شرکت باشند به ازای هر ۱۰۰ سهم، ۹۷ سهم جایزه  در نظر بگیرد. در این مجمع، افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع مس ایران، از ۱۰هزار و ۱۴۰میلیارد تومان به ۲۰هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. 

با تصویب مجمع عمومی ‌فوق‌العاده، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس توسط شرکت ملی صنایع مس با حمایت سهامداران عمده از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از محل سود انباشته در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه و با هدف تحقق جهش تولید انجام شد.

با توجه به مصوبه افزایش سرمایه شرکت مس از محل سود انباشته در مجمع ‌عمومی‌ عادی در تیرماه سال‌جاری، پس از اخذ مجوزهای لازم از هیات‌مدیره، سازمان بورس و مراجع قانونی، پیشنهاد افزایش 97درصدی سرمایه از محل سود انباشته با رای سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده به تصویب رسید. 

 رتبه ایران در تولید مس جهان

در حال حاضر رتبه‌بندی صنعت مس ایران در سال 2020 میلادی در تولیدات معدنی در آسیا چهارم و‌ در دنیا پانزدهم است. این رتبه برای تولیدات ذوب در آسیا پنجم و در دنیا چهاردهم و برای تولیدات مس پالایش شده نیز در آسیا ششم و در دنیا هفدهم است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به روند جهانی قیمت مس عنوان کرد: در نیمه نخست سال‌جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش جهانی قیمت مس روبه‌رو بودیم. در 6 ماه دوم سال‌جاری به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی چین، انتشار داده‌های قدرتمند تولید صنعتی و تقویت چشم‌انداز تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه دنیا، قیمت مس  روند افزایشی پیدا کرده است.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی قیمت مس توسط موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا نشان‌دهنده روند صعودی قیمت مس در سال‌‌های پیش‌رو است و این موضوع مزیت بزرگی در سرمایه‌گذاری روی صنعت مس است، عنوان کرد:  این موسسه‌ها برای سال 2021 میلادی قیمت 6609 دلار بر تن، سال 2022 قیمت 6775 دلار بر تن، سال 2023 قیمت 6998 دلار بر تن و برای سال 2024 قیمت 7266 دلار بر تن را پیش‌بینی کرده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بر عملکرد درآمدی بیشتر شرکت‌های معدنی دنیا تاثیر گذاشته و شرکت‌هایی همچون بی‌اچ‌پی، ریوتینتو، انگلوامریکن، فریپورت و آنتافاگوستا با کاهش درآمد روبه‌رو شده‌اند، گفت: درآمد شرکت ملی صنایع مس ایران با همت تمام کارکنان و باوجود سختی‌های موجود، از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه به رقم 23 هزار و 85 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 72 درصد افزایش داشته است.

سعدمحمدی اظهار کرد: این افزایش درآمد برخلاف بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل اثر نرخ ارز نبوده و افزایش میزان تناژ فروش شرکت در آن تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش بازار نماد «فملی» رشد 255 درصدی نسبت به ابتدای سال 99  داشته، عنوان کرد: سود خالص شرکت مس در 6ماه نخست سال‌جاری 78 درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. وی در ادامه تاکید کرد: همچنین سهام مس از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه بازدهی 259درصدی نصیب سهامدارانش کرده است.

 ملی مس در پی ارتقای جایگاه تولید مس ایران در دنیا

شرکت ملی صنایع مس ایران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای جهش تولید به دنبال ارتقای جایگاه ایران در حوزه تولید در آسیا و دنیاست. ذخایر مس کشور بیش از 7 میلیارد تن است و با اکتشافات انجام‌شده، یک ذخیره بسیار بزرگ معدنی اکتشاف شده اواخر امسال یا ابتدای سال آینده اعلام و باعث ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره عملکرد 8 ‌ماهه شرکت مس در حوزه تولید، گفت: تا پایان آبان‌ماه سال 1399، شرکت ملی مس ایران 235 هزار و 400 تن آند و 183 هزار و 300تن کاتد مس تولید کرده که نسبت به برنامه امسال به ترتیب رشد 9 و 6 درصدی را نشان می‌دهد. سعدمحمدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال به 280 هزار تن تولید کاتد برسیم، عنوان کرد: در سال 1400میزان تولید کاتد شرکت مس از 300 هزار تن عبور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان تولید 8 ماه نخست سال 99 برای تولید کنسانتره مس با 6 درصد رشد به رقم 80هزار و 479 تن رسیده، تاکید کرد: همچنین در 8 ماه نخست سال‌جاری در مجموع 195 هزار و 231 تن مس محتوی معدنی تولید کرده که در مقایسه با برنامه با رشد 3 درصدی همراه بوده است. 

سعدمحمدی در ادامه افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران در هشت ماه نخست سال‌جاری موفق به ثبت رکورد 61 هزار و 512 متر حفاری اکتشافی شد که این میزان حفاری بالاترین رکورد هفت سال‌ اخیر بوده است.

سعدمحمدی تصریح کرد: با اکتشافات انجام شده 5/ 36 میلیون تن میزان ذخیره مس خالص برآورد شده است و در سال گذشته، 528 میلیون تن ذخیره مس کشف شد.

وی در ادامه افزود: تا انتهای سال‌جاری ذخایر خوبی در میدوک و سونگون رونمایی می‌شود.  در همین حال اعتقاد داریم اکتشاف باید به «امکان بهره‌برداری» تبدیل شود و به‌دنبال تغییر الگوی رفتاری هستیم تا با تکیه بر دانش روز دنیا امکان آن را فراهم کنیم.

 طرح‌های توسعه‌ای ملی مس روی غلتک پیشروی

طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران با پیشرفت‌های قابل قبولی همراه بوده است. در این راستا طرح‌ معدن مس درآلو در حال حاضر بیش از 70 درصد پیشرفت داشته که در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته مدیرعامل «فملی»، طرح معدن مس دره‌زار نیز با هدف تولید 150 هزار تن کنسانتره مس در اوایل سال 1400 افتتاح می‌شود.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه طرح تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب در مجتمع سرچشمه با هدف تولید 70 هزار تن کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه در حال پیاده‌سازی است، عنوان کرد: این یک طرح فوق‌العاده در صنعت مس به شمار می‌آید، چراکه سرباره‌های ذوبی که طی 4 دهه گذشته بدون استفاده بودند و دارای عیار مس خوبی هم هستند به کنسانتره مس تبدیل می‌شوند و سودآوری بالایی برای مس دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین بر پایه نتایج خوب اکتشافی جدید طرح فاز3 تغلیظ سرچشمه با ظرفیت 200 هزار تن برای نخستین‌بار در منطقه و فاز3 تغلیظ سونگون و فاز2 تغلیظ میدوک نیز مطالعات فنی و اقتصادی آن انجام شده است و در مرحله اجرایی و عملیاتی قرار دارد. مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه برای توسعه و اجرای این طرح‌ها از نظر تامین انرژی مشکلی نداریم، عنوان کرد: برق این طرح‌ها از طریق نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان و نیروگاه سرچشمه با مجموع تولید 600 مگاوات برق قابل تامین است.

سعدمحمدی در ادامه افزود: میزان آب مصرفی شرکت مس 5/ 37 میلیون مترمکعب است که با اجرای طرح‌های توسعه میزان مصرف آب به 52 میلیون مترمکعب می‌رسد که در زمینه تامین آب مصرفی با توجه به رسیدن خط انتقال آب به مجتمع مس سرچشمه تا دو ماه آینده مشکلی بابت تامین منابع آبی وجود ندارد.