به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه روز چهارشنیه هیات دولت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، برگزار شد و در آن موضوعاتی از قبیل برنامه همکاری ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین، مسکن، بورس، ارز و واگذاری سهام دولت در بازار بورس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و رئیس جمهور در هر مورد دستورات لازم را صادر کرد.

در جلسه امروز هیات وزیران، رئیس جمهور با توجه به شروع جریان شایعه و جوسازی در خارج از کشور و از ناحیه دشمنان ملت درخصوص برنامه همکاری ۲۵ ساله با کشور چین، اظهار داشت: شایسته نیست دوستان در زمین دشمن بازی کنند. ما در این دولت برنامه همکاری با همه کشورها را دنبال کرده ایم که نتایج درخشانی برای کشور داشته و خواهد داشت.

روحانی در ادامه، دستگاه های ذیربط را موظف کرد طی یک برنامه زمانبندی شده، سهام دولتی را در بازار بورس واگذار کنند.

وی واگذاری بخش دولتی اقتصاد به بخش خصوصی را از سیاست های مهم نظام عنوان کرد که در اجرای آن تعلل جایز نیست.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت تعامل، تفاهم و وحدت و انسجام با سایر قوا تأکید کرد.

هیئت وزیران در ادامه، با واگذاری سهام دولت به ارزش تقریبی ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد بخشی از دیون دولت به این سازمان موافقت کرد.

بر این اساس، سهام دولت در شرکت های مندرج در این مصوبه، پس از کسر سهام ترجیحی، از تاریخ این مصوبه توسط سازمان خصوصی سازی بابت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ارزش تقریبی ۳۲ هزار میلیارد ریال واگذار می شود.

هیات دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه فوق، مشمولین این آیین نامه برای برخورداری از کمک معیشت موظفند اصل تقاضا نامه مربوط و اقرارنامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن را به بنیاد شهید و امور ایثارگران محل پرونده خود ارایه نمایند و بنیاد نیز موظف است به منظور برقراری کمک معیشت، اقدامات لازم را به عمل آورد.

دولت همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف کرد ظرف سه ماه نسبت به تدوین شیوه نامه مرتبط برای مشمولان این آیین نامه بر اساس درصد جانبازی، شرایط سنی، بیماران صعب العلاج و معلولین دارای محدودیت های جسمی حرکتی و ضایعات غیرجانبازی که با تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد قادر به کار نمی‌باشند، اقدام نماید.

لازم به ذکر است برقراری و پرداخت کمک معیشت به مشمولین در چارچوب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و در سقف اعتبارات تخصیص یافته از ابتدای سال ۱۳۹۹ امکان پذیر خواهد بود.

دولت با هدف ایجاد وحدت رویه در صندوق های بازنشستگی و بیمه و رفع ابهامات درباره نحوه و مرجع تأمین و پرداخت هزینه های سنوات ارفاقی و تعیین حداقل سنوات مشمولین قانون مذکور، آیین نامه اجرایی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد همسران و فرزندان شاغل شهدا را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه مذکور، افراد مشمول در صورت دارا بودن حداقل (۲۲) سال سابقه خدمت قابل قبول و بدون شرط سنی، می توانند درخواست بازنشستگی خود را با استفاده از سنوات ارفاقی (حداکثر به مدت ۸ سال) ارائه نمایند. در هر  صورت، مجموع سنوات مذکور با احتساب سنوات ارفاقی باید حداقل ۳۰ سال باشد.

نحوه محاسبه حق بیمه سنوات  ارفاقی عبارت است از (آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی) ضربدر (مدت سنوات ارفاقی به ماه) ضربدر (نرخ حق بیمه مقرر در صندوق مربوطه).

لازم به ذکر است مبنای محاسبه و پرداخت مستمری بازنشستگی مشمولین این آیین نامه، میانگین دو سال آخر حقوق و مزایای دریافتی فرد مشمولی است که دارای کسور بازنشستگی بوده و حق بیمه آن نیز به به صندوق بیمه گر ذی ربط پرداخت شده باشد.

با موافقت هیئت وزیران، مطالبات شرکت های توسعه مولد نیروگاهی جهرم، خدمات بازرگانی آینده نگر مهر و تولید نیروی آذرخش از شرکت‌ دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امورمالیاتی کشور به مبلغ ۳۹۱ میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۱۵ ریال تهاتر می شود.

گفتنی است، شرکت ‌دولتی مدیریت شبکه برق ایران، تا سقف تهاتر انجام شده حسب مورد جایگزین اشخاص بدهکار مندرج در جدول مذکور می شود و مکلف است ضمن اصلاح حساب، حسب مورد نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل کشور در سررسید مقرر بر اساس ضوابط و مقررات مربوط با هماهنگی سازمان امورمالیاتی کشور اقدام نماید.

هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر انتقال بدهی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به تعدادی از بانک ها به حساب بدهی دولت موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، بدهی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به بانک های  ملت، مسکن و پست بانک ناشی از تکالیف قانونی مربوط، بابت اصل و سود تضمین شده تسهیلات دریافتی به مبلغ ۵۴۵۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون و ۱۳۶۹۹ ریال که به تأیید سازمان‌حسابرسی رسیده است، پس از افزایش سرمایه دولت در آن شرکت، با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) به بدهی دولت منتقل و با رعایت مقررات مربوط به‌روزرسانی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.