مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید بر این موضوع که هدف اصلی ما تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی است، عنوان کرد: یکپارچه‌سازی قیمت‌‌گذاری در تولید معادن، شمش و محصولات نوردی آرامش بازار را به همراه می‌آورد. با توجه به سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال مدیریت بازار، حذف دلالان و واسطه‌ها هستیم تا محصول نهایی را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار دهیم. به گزارش «دنیای اقتصاد» و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان، علی محمدی در خصوص برنامه فولاد خوزستان برای کاهش عطش بازار عنوان کرد: افزایش قیمت فولاد به درآمد بیشتر شرکت‌های فولادی نمی‌انجامد، زیرا به تبع آن قیمت مواد اولیه و تجهیزات افزایش می‌یابد‌. بدون شک ثبات در نرخ ارز به آرامش بازار و تعادل در عرضه و تقاضا منجر می‌شود. بهترین مکان برای شناسایی و تعیین قیمت، بورس کالاست. البته شرط موفقیت بازار بورس، پرهیز از دستوری کردن و دخالت در بازار است.

وی تاکید کرد: بازار عرضه و تقاضا باید به سمتی حرکت کند تا شفافیت، عرضه و تقاضای واقعی شکل گیرد. نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در این راستا بیشتر نظارتی باشد و به سمت تهیه سازوکار و دستورالعمل اجرایی حرکت کند تا دخالت مستقیم در بازار. مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید بر این موضوع که تعیین قیمت عرضه شمش فولادی بر اساس قیمت تمام‌شده و وضعیت بازار است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای حاکمیتی باید با نظارت کامل و توجه به ظرفیت واقعی شرکت‌ها و سابقه عملکرد آنها، از ایجاد تقاضای کاذب جلوگیری و دست دلالان را که تنها به دنبال سود بیشتر هستند، از صنایع کوتاه کنند.

 اهمیت استانداردهای محصولات فولادی

محمدی با بیان اینکه استانداردهای بین‌المللی خود به دو دسته استانداردهای فنی و استانداردهای مدیریتی تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: رعایت استانداردهای فنی بر اساس نوع محصول کاملا اجباری است، حتی اگر استاندارد ملی مشابه یا هم‌سنگ نداشته باشند، اما انطباق با استانداردهای بین‌المللی مدیریتی بستگی به شرایط کسب و کار و بازارهای هدف دارد.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی استانداردهای مدیریتی از سوی برخی کشورها یا به صورت منطقه‌ای بر مبنای بازارهای هدف یا سازمان‌های دریافت‌کننده خدمت یا محصول اجباری و برخی اختیاری هستند، ولی می‌توانند به عنوان صحه‌گذاری بر فعالیت سازمان‌ها بر کسب و کار اثر جدی داشته باشند. در بعضی موارد باوجود انطباق با استانداردهای موردنیاز، سازمان‌های دریافت‌کننده خدمت یا کالا حداقل برای یک‌بار به صورت مستقیم سازمان‌های تولید‌کننده یا عرضه‌کننده خدمت یا کالا را براساس استانداردهای خاص یا چک‌لیست‌های تخصصی مورد ممیزی یا بازرسی قرار می‌دهند که می‌تواند دامنه کاربرد محصول یا سیستم یا هر دو را در بر بگیرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: محصولات فولاد خوزستان در بازارهای بین‌المللی، همیشه با اقبال مشتریان همراه بوده است، به‌گونه‌ای که با وجود کشورهای CIS باز هم خریداران سراغ محصولات فولاد خوزستان می‌آیند. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل نگاه مشتری برخورداری تولیدات از استاندارد بین‌المللی است. ضمن اینکه استانداردهای فولاد جزو سختگیرانه‌‌ترین استاندار‌دهاست. بدون شک با رعایت این استانداردهای سختگیرانه و در نظر گرفتن ذائقه مشتری می‌توان در بازارهای جهانی جایگاه خود را تثبیت کرد.

وی در  پایان تاکید کرد: هر اندازه رعایت استاندارد در حضور موفق در بازار رقابت مهم و اثرگذار است، به همین نسبت، رعایت نکردن و تولید محصول بدون کیفیت، تهدیدی برای از دست دادن بازار است. کیفیت، رقابت‌پذیری، رضایت مشتری و سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین فاکتورهای تولید محصول با قابلیت جهانی به‌شمار می‌روند. خلأ هر‌یک از موارد یادشده، به حذف و از دست دادن بازارهای بین‌المللی منجر می‌شود.