رونمایی از تحولی مهم در معاملات اینترنتی

با افزایش مبادلات اینترنتی در کشور، موضوع امنیت این مبادلات بیش ‌از پیش احساس می‌شود، خصوصا که افراد بسیاری در سراسر ایران برای فروش کالای تولیدی خود به بازارهای اصلی دسترسی ندارند. از همین رو از طریق وب‌سایت‌های آگهی و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اقدام به تبلیغ و فروش کالا و خدمات خود می‌کنند. بسترهایی که به گفته رئیس پلیس فتای تهران در مردادماه سال‌جاری، بیشترین حجم کلاهبرداری‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده بود. به‌جز این گاهی هم مغایرتی بین کالای انتخاب‌شده و تحویل داده‌شده به وجود می‌آید یا موارد دیگری که فروشنده یا خریدار را ناراضی می‌کند.

طراح این نرم‌افزار، عملکرد آن را چنین تشریح می‌کند: این نرم‌افزار در واقع نقش یک قرارداد ساده بین فروشنده و خریدار را بازی می‌کند. به این صورت که به‌محض ثبت تقاضای خرید از طریق این سامانه، یک لینک مخصوص برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌شود. فروشنده کالا و خدمات با استفاده از این سامانه می‌تواند پرداخت هزینه و مبلغ را توسط خریدار مشاهده و تایید پرداخت را دریافت کند. فروشنده نیز در این مرحله باید کالا را به سامانه پستی تحویل داده و کد مرسوله را در سامانه ثبت کند. در آخر هزینه معامله، به‌حساب فروشنده در تضمین‌چی واریز می‌شود و روند معامله با یک کد مخصوص، قابلیت رهگیری لحظه‌ای دارد. در زمان تحویل اگر به هر دلیلی شرایط قرارداد محقق نشده باشد، مبلغ واریزشده به‌حساب خریدار بازمی‌گردد. در این سامانه خدمات و بخش‌هایی چون نوع کالا و قیمت آن، زمان تحویل و هر موردی که دو طرف روی آن توافق کنند، وجود دارد که بر اساس نیاز دو طرف قرارداد قابل تنظیم است.

وی در ادامه می‌افزاید: این سامانه با استفاده از دسترسی‌های خود می‌تواند اصالت کد ثبت‌شده مرسوله را تایید کند که در این صورت اجازه دسترسی فروشنده به مبلغ واریزی داده‌ خواهد شد. به‌علاوه پرداخت بیعانه، یکی از ویژگی‌های اختصاصی تضمین‌چی است، زیرا با توجه به نوسانات موجود در بازار پرداخت، درواقع بیعانه تضمینی برای خریدار و فروشنده محسوب می‌شود‌.

مغز متفکر این بستر هوشمند با بیان اینکه فاکتور نهایی با درج کد ملی خریدار، فروشنده و مشخصات کالای مبادله‌شده صادر می‌شود، اضافه می‌کند: سیستم احراز هویت در این نرم‌افزار، یکی از مزیت‌های اصلی آن محسوب شده و از همین طریق مانع کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌شود. این سامانه می‌تواند مورداستفاده مشاغل خانگی و کوچک قرار بگیرد و استفاده از آن علاوه بر کاهش جرائم اینترنتی، مراجعات مردم به پلیس فتا و طرح شکایت‌های قضایی را نیز به‌شدت کاهش می‎دهد. مرادی در انتها تاکید کرد: نسخه ابتدایی این نرم‌افزار امروز رونمایی می‌شود و رونمایی رسمی از این برنامه با توجه به تعطیلات کرونایی تا آخر آذرماه صورت می‌گیرد.