نپیوستن FATF چه مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرد

مرتضی سامتی درباره باقی ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت: بحث FATF به طور ساده شفافیت پولی و نقل و انتقالات پولی است و در تبادلات مالی باید مبدا و مقصد پول مشخص باشد و کشورهای عضو باید تمام مقررات مربوط به آن را بپذیرند.  

وی ادامه داد: از آنجایی که برخی از نقل و انتقلات مالی ایران از نظر قواعد FATF شفاف نیست ایران هم زیر بار چنین مقرراتی نمی‌رود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این که امروز نمی‌توانیم دارو وارد کنیم به دلیل نپذیرفتن FATF است، ادامه داد: این موضوع، فعل و انفعالات مالی و اقتصادی را تحت شعاع قرار می‌دهد و طبیعتا برای کشوری مانند ایران که درگیر مسائل مالی متعددی است، تبعات آن بیشتر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عدم پیوستن به FATF صادرات را محدود کرده است، گفت: وقتی این مقررات را نمی‌پذیریم  پول باید به صورت چمدانی وارد کشور کنیم و امروز صادرکنندگان دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند از جمله اینکه بابت هر اقدامی معطلی‌های طولانی دارند.  

سامتی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم بازگشت پول‌های ایران در برخی از کشورها نپذیرفتن FATF است، ادامه داد: بخش قابل توجهی از این موضوع به دلیل تحریم‌های مالی و عدم پیوستن به FATF است البته کشورهایی مانند عراق هم با استفاده از این فرصت، بهانه جویی می‌کنند وگرنه در بحث FATF آنها چیزی برای گفتن ندارند که بخواهند به این دلیل اموال ایران را بلوکه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.