در همین رابطه یزدان یزدی زاده، معمار اکوسیستم ابری آروان در خصوص چالش‌های یک شرکت‌ ابری در ایران؛ به «دنیای‌اقتصاد» چنین می‌گوید: شرکت‌های فعال در زمینه خدمات زیرساختی با چالش‌های گوناگون روبه‌رو هستند. تحریم‌هایی که خرید تجهیزات سخت‌افزاری را برای فعالان این صنعت مشکل کرده و نوسانات ارزی، یکی از هزاران مساله ماست که فعالیت در این بازار را مشکل کرده است.

این در حالی است که خصوصا پس از شیوع کرونا، نقش پررنگ شرکت‌های فناوری اطلاعات، در توسعه و رشد اقتصادی نسبتا روشن ‌شده است. از این ‌بین شرکت‌های ابری یکی از فعالان این عرصه هستند که تاکنون نشان داده‌اند چه در بحبوحه قطعی اینترنت و چه در همه‌گیری کرونا، هر طور که باشد می‌توان روی ارائه خدماتشان حساب کرد. در همین ارتباط چندی پیش دبیر جامعه آزاد رایانش ابری ایران؛ برای سال ۱۴۰۰، رشد ۵۰ درصدی توسعه خدمات عمومی ابری را پیش‌بینی و گردش مالی بازار رایانش ابری در ایران را حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال برآورد کرده بود.

فناوری ابری یکی از فناوری‌های محبوب در دنیا است که هنوز در ایران چنان‌که باید شناخته‌نشده درواقع ابزاری چالاک و سریع برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه‌ کسب‌وکارها است. اپلیکیشن‌هایی که سرویس‌های پردازش ابری، پلت‌فرم ابری، امنیت ابری و... را بر بستر اینترنت ارائه می‌کنند، معمولا مخاطب این دست فناوری‌ها هستند. شرکت‌هایی که امکان استفاده از چنین سرویس‌هایی را فراهم می‌کنند، اصطلاحا «اَبر» نامیده‌ می‌شوند.

 چالش‌های صنعت پردازش ابری در ایران

محدودیت‌های زیرساخت، کمبود نیروی متخصص، وجود الزامات فنی محدودکننده، محدودیت‌های مربوط به مهاجرت به ابر، تطبیق افراد و فرآیندها و... از جمله مهم‌ترین محدودیت‌ها در اکوسیستم رایانش ابری کشور به‌حساب می‌آیند. یکی از مشکلات فعلی که در کشورمان وجود دارد، آشنایی نداشتن کافی با فضای ابری یا درک غلط از این فناوری است.  در همین رابطه معمار اکوسیستم ابری آروان؛ به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت‌های فعال در زمینه خدمات زیرساختی با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو هستند. از تحریم‌هایی که خرید تجهیزات سخت‌افزاری را برای فعالان این صنعت، مشکل کرده گرفته تا نوسانات ارزی، تغییرات و تهدیدات زیرساختی اینترنت، قطع شدن فیبر و خطاهای انسانی که همگی به شکل غیرمستقیم بر رضایت مشتریان از کارکرد این صنعت تاثیر می‌گذارد.

 وعده افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده تمام ابری کشور در نیمه دوم ۹۹

وی در ادامه می‌افزاید:‌  ابر آروان باعرضه‌ ۱۰ محصول ابری تنها عرضه‌کننده‌ زیرساخت یکپارچه‌ ابری در کشور است. این محصولات شامل DNS ابری مدیریت دامنه، شبکه‌ توزیع محتوا، امنیت ابری، پلت‌فرم ویدئو، پلت‌فرم صدا، پخش زنده، تبلیغات ویدیویی، رایانش ابری، فضای ذخیره‌سازی ابری و پلت‌فرم ابری می‌شود. به‌علاوه ما با در اختیار داشتن ۲۰ نقطه‌ حضور در داخل کشور و ۲۰ نقطه‌ حضور در نقاط مهم جهان، گسترده‌ترین زیرساخت ابری را در بین عرضه‌کنندگان محصولات ابری داخلی در اختیار داریم. همچنین در نیمه‌ دوم سال ۹۹، بزرگ‌ترین مرکز داده تمام ابری کشور را با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردی افتتاح خواهد کرد. همچنین در مقایسه‌ جهانی، محصول توزیع محتوای عمومی ابر آروان بر اساس آمار سایت w۳tech، در میان ۱۰ شبکه پراستفاده‌ توزیع محتوا در جهان قرار دارد و به‌تازگی نیز یک پله صعود کرده و یک رقیب خارجی دیگر را هم‌پشت سر گذاشته است. همچنین این محصول یکی از شش شبکه توزیع محتوای پر از امکانات در جهان و یکی از سه شبکه توزیع محتوای به‌صرفه اقتصادی در جهان به شمار می‌رود.

مشتریان ابر آروان به‌تازگی از مرز ۳۰ هزار مشتری فعال عبور کرده‌اند و این شرکت در حال حاضر جدا از مشتریان داخلی، پذیرای ۳۸ کشور جهان با مشتریان خارجی نیز هست. طراح فضای کسب‌وکار ابری آروان اضافه می‌کند: گستردگی زیرساخت، یکپارچگی محصولات، تولید و توسعه‌ محصولات ابری با فناوری و دانش ابری روز دنیا از مزیت‌های محصولات ابر آروان است. به‌علاوه ابر آروان با شیوه پرداخت متناسب مصرف، این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند که تنها به میزان مصرف‌ خود از منابع استفاده و به همان نسبت، هزینه‌ پرداخت کنند. این ابزار نوین به دلیل آنکه سرویس‌گیرنده‌ها را از دست هزینه‌های تامین و نگهداری سخت‌افزار، راحت و هزینه را بر اساس میزان استفاده محاسبه می‌کند، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

 تلاش ابر آروان  برای بلوغ محصولات ابری

شرکت دانش‌بنیان ابرآروان، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌های زیرساخت یکپارچه ابری در کشور؛ چندی پیش رویداد ۶ ماهه مسابقه «ابربازی» را با حضور متخصصان و چند تیم استارت‌آپی برگزار کرد. این مسابقه با در نظر گرفتن نیازمندی‌های داخلی در حوزه نرم‌افزارهای ابری و ترندهای جهانی بر پا شد. ضمن اینکه این ارائه‌دهنده خدمات ابری، تلاش کرد با جذب و ارائه حمایت‌های مالی و معنوی به تیم‌های ابربازی، امکان شکل‌گیری کسب‌وکارهای موفق حوزه ابر در کشور را افزایش داده و به توسعه زیست‌بوم ابری کشور کمک کند.

این مقام مسوول ابر آروان از طراحی یک مسیر آموزشی برای متخصصان ابری خبر می‌دهد و در آخر اضافه می‌کند: شرکت ما هم‌راستا با مطرح‌ترین شرکت‌های خدمات ابری در جهان و در نظر گرفتن یک برنامه بلندمدت، مسیری آموزشی طراحی کرده است. ما پس از برگزاری اولین دوره‌های آموزشی ابر آروان از تابستان جاری، قصد داریم در دوره بعدی ابربازی، متخصصان آشنا به معماری ابری را داشته باشیم تا توانمندی تیم‌ها برای طراحی محصولات متناسب با معماری ابری افزایش پیدا کند. همزمان با این برنامه، علاوه بر توسعه دانش ابری در سطح وسیع، در راستای بلوغ محصولات ابری نیز تلاش خواهیم کرد.