آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی از کاهش قیمت قزل‌آلا خبر داد و گفت: گسترش ویروس کرونا و تعطیلی مراکز عمومی و رستوران‌ها اثر منفی بر بازار ماهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرده‌فروشی ارتباطی به سر مزرعه ندارد، افزود: در مغازه‌ها ممکن است هر کیلو قزل‌آلا با نرخ ۲۰۰ هزار تومان عرضه شود، اما قیمت هر کیلو قزل‌آلا سر مزرعه ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان است.

نبی‌زاده ادامه داد: به‌‌رغم افزایش ۳ برابری هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان با سود بسیار جزیی تولید خود را عرضه می‌کنند که همین امر موجب شده تولیدکنندگان رغبتی به ادامه تولید نداشته باشند، در نهایت کار به‌جایی می‌رسد که به سبب نبود تمایل تولیدکنندگان، قیمت ماهی در آینده به‌صورت غیرمنطقی افزایش می‌یابد. این مقام مسوول بابیان اینکه بازار ماهی به سبب تعطیلی مراکز جمعیتی دچار بحران شده است، گفت: مردم عادی دسترسی به مزرعه و بازار خرده‌فروشی که در دست اتحادیه‌هاست، ندارند چراکه شهرداری تهران این امکان را ایجاد نکرده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی ادامه داد: با وجود آنکه تولیدکننده ۱۳ تا ۱۴ ماه سر مزرعه مشغول تولید است، اما در فروش هر کیلو ماهی ۲ هزار تومان سود می‌کند، این در حالی است که سود واقعی نصیب دلال می‌شود.

وی از ثبات تولید قزل‌آلا خبر داد و گفت: به‌‌رغم صدور ۱۵ تا ۲۰درصدی صدور پروانه تولید، اما تولید قزل‌آلا همانند سال گذشته ۱۴۰ هزار تن خواهد بود، چراکه با افزایش صدور مجوز‌های بی‌رویه تنها عده‌ای از گردونه تولید خارج می‌شوند.

نبی‌زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل‌آلا بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و نبود بازار داخل، صادرات قزل‌آلا به کشور‌های عراق و آذربایجان موجب شد تولیدکنندگان داخل بتوانند به تولید ادامه دهند. به گفته نبی‌زاده، اگرچه آمار دقیقی از صادرات نداریم، اما پیش‌بینی می‌شود صادرات قزل‌آلا تا پایان سال به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.