این شرکت خرده‌فروش مبلمان، خدمات خرید اجناس دست‌دوم را از سال ۲۰۱۹ در کانادا راه‌اندازی کرده است که براساس آن مشتریان می‌توانند مبلمان دست‌دوم آیکیا را که در حد نو است، در ازای کسب اعتبار فروشگاهی، به آیکیا بفروشند. این اجناس بعدا در بخش As-Is (همان‌طور که هست) فروشگاه آیکیا مجددا فروخته می‌شود و در مجموع بستری برای کاهش ضایعات فراهم می‌کند.

البته آیکیا در کارزار جمعه سیاه خود، برای خرید اجناس قیمتی دو برابر ارزش معمولی آنها پیشنهاد می‌دهد و در بخش کالاهای As-Is هم ترفیع ویژه‌ای به آن اختصاص می‌دهد. این کارزار در کل با مصرف دیوانه‌وار رایج در جمعه سیاه مخالف است و به‌جای آن، رویکرد «زندگی پایدار» را در پیش‌گرفته است.

ملیسا باربوسا، رئیس بخش پایداری فروشگاه آیکیا در کانادا گفته است: «ما دریکی از بزرگ‌ترین روزهای فروش سال، قصد داریم با تغییر مسیر گفت‌وگو از مصرف انبوه به چرخش انبوه، نشان دهیم زندگی پایدار چقدر می‌تواند برای همه آسان و در دسترس باشد.»

خدمت خرید از مردم، ساده است. فروشندگان تصاویری از مبلمان موردنظر برای فروش را روی وب‌سایت آیکیا بارگذاری می‌کنند، یکی از کارکنان فروشگاه، جنس آنها را ظرف پنج روز کاری، بررسی می‌کند و سپس در صورت تایید، فروشنده می‌تواند در ازای دریافت اعتبار از این فروشگاه، جنس را بفروشد.

بخش دیگری از این کارزار، پیشنهادهای ویژه برای محصولاتی ارائه می‌دهد که به صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی کمک می‌کنند. ایده‌هایی برای افزایش طول عمر اجناس آیکیا هم ‌روی وب‌سایت مشاهده می‌شود. این کارزار تنها یک‌ قدم در راه هدف بزرگ‌ترِ این شرکت برای تبدیل‌شدن به شرکتی «کاملا چرخه‌ای با تاثیر مثبت در اقلیم تا سال ۲۰۳۰» است.