فعالیت بیش از هزار اقامتگاه در پلت‌فرم گردشگری مکانچی

مدیر پلت‌فرم گردشگری مکانچی با بیان اینکه مکانچی به‌عنوان سرویس رزرواسیون آنلاین اقامتگاه‌های غیرهتلی از سال ۱۳۹۷ توسط شرکت همگردی راه‌اندازی شده است، می‌گوید: شرکت همگردی یکی از اولین و پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی گردشگری به‌شمار می‌رود که از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد.

الهام بندگی با اشاره به فعالیت بیش از هزار اقامتگاه و نزدیک به هزار میزبان در مکانچی، درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای داشتن سفر امن توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در مکانچی تلاش برای ایجاد سفر امن از نظر سلامت و آسودگی خاطر برای مهمان‌ها است. وی درباره تدبیری که برای اطمینان از امنیت اقامتگاه‌های طرف قرارداد خود اندیشیده‌اند، اظهار می‌کند: در راستای امنیت اقامت در اقامتگاه‌ها، تمام میزبان‌ها همزمان با ثبت اقامتگاه در مکانچی احراز هویت شده و صلاحیت‌ آنها در طول دوره همکاری رصد می‌شود. بندگی با بیان اینکه در راستای تامین امنیت پرداخت نیز وجه رزرو پس از اینکه مهمان اقامتگاه را تحویل گرفت به میزبان پرداخت می‌شود، تصریح می‌کند: در صورت وجود مشکل یا نارضایتی منطقی از جانب مهمانان، قوانین جامعی درباره لغو سفر و بازگشت وجه به مهمان و میزبان در نظر گرفته شده که هر دو طرف طی قرارداد ثبت رزرو از آن باخبرند.

مدیر پلت‌فرم گردشگری مکانچی همچنین تاکید می‌کند: برای ارتقای کیفیت اقامتگاه‌ها، برآیند نظرسنجی‌های آنلاین و تلفنی از همه مسافران پس از پایان سفر به میزبانان منتقل می‌شود تا طی مشاوره با تیم مکانچی بتوانند کیفیت میزبانی را ارتقا دهند.

وی با تاکید بر اینکه مکانچی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی قوانین سختگیرانه‌ای برای میزبانان در نظر گرفته است، می‌گوید: میزبان‌ها موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظافت بیشتر و ضدعفونی کامل اقامتگاه‌ها‌ قبل از ورود هر مهمان و جلب رضایت کامل آنها هستند؛ درصورت تخلف از این قوانین و دریافت شکایت، اقامتگاه غیرفعال می‌شود.

بندگی در پاسخ به این پرسش که چه پروتکل‌های بهداشتی را برای اقامتگاه‌های خود اتخاذ کرده‌اید، توضیح می‌دهد: در این راستا علاوه بر کد بهداشتی، ضدعفونی کردن کامل اقامتگاه قبل از ورود مهمان و در نهایت جلب کامل رضایت آنها در زمینه بهداشت به‌طور جدی از طرف مکانچی پیگیری می‌شود.

وی با اظهار اینکه بیشتر میزبان‌ها برای دریافت کد بهداشتی پیش‌قدم هستند و در این زمینه همکاری خوبی با آنها دارند، اضافه می‌کند: اقامتگاه‌ها و هتل‌های استان یزد در این زمینه پیشرو بوده‌اند با این حال با تمام مسافران در روز ورود به اقامتگاه تماس می‌گیریم تا از این موارد مطمئن شویم.

 کاهش ۵۰ درصدی سفر و رزرو اقامتگاه‌ها نسبت به سال گذشته

مدیر پلت‌فرم گردشگری مکانچی درباره تاثیر کرونا بر فعالیت اقامتگاه‌ها و میزان مهمان‌پذیری آنها می‌گوید: تقاضای مسافران برای سفر و رزرو اقامتگاه حداقل ۵۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

بندگی همچنین با بیان اینکه کاهش تقاضای مسافران از یکسو و کاهش ظرفیت اقامتگاه‌ها از سوی دیگر موجب کاهش حدود ۴۰ درصدی پذیرش میزبان‌ها نسبت به زمان مشابه شده است، ادامه می‌دهد: همه این عوامل منجر به کاهش درآمد اقامتگاه‌ها شده است. وی همچنین درباره تاثیر کرونا بر متوسط قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تصریح می‌کند: متوسط قیمت اقامتگاه‌ها باتوجه ‌به نوع اقامتگاه، اقلیم و فصول مختلف سال و عواملی از این دست متفاوت است، اما کرونا در تعیین و تغییر قیمت‌ها نقش چندانی نداشته است. بندگی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: میزبان‌ها به‌رغم افزایش هزینه‌های اقامت مسافران به‌دلیل ضدعفونی کردن و رعایت پروتکل‌ها، با کاهش مهمان نیز مواجه‌ هستند. بنابراین با در نظر گرفتن تخفیف و امتیازهایی تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها را ثابت نگه دارند.

 خسارت ۵ میلیارد تومانی پلت‌فرم‌های گردشگری

مدیر پلت‌فرم گردشگری «مکانچی» همچنین درباره لغو رزرو سفرها به‌دلیل کرونا نیز توضیح می‌دهد: تمام سفرهای تعطیلات نوروز ۹۹ و سفرهایی که تاریخ آنها با اعلام ممنوعیت تردد خودرو در استان‌ها همزمان بوده، از سوی مکانچی لغو و تمام هزینه رزرو در کوتاه‌ترین زمان به حساب مهمان‌ها واریز شده است.

وی خسارت ناشی از لغو رزروها را در کنار هزینه‌ای که در پی حذف سفرهای غیرضروری مردم متوجه پلت‌فرم‌های این چنینی می‌شود تا به حال بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد می‌کند.

وی درباره اینکه با شروع دوباره سفرها، در کدام استان‌ها بیشتر شاهد رشد سفر و اقامت مسافران بوده‌ایم، می‌گوید: باتوجه‌به ممنوعیت سفرها در نوروز و اقتضائات فصلی بعد از شروع دوباره سفرها، بیشتر درخواست‌ها مربوط به استان‌های شمالی کشور بوده است؛ این روند با رسیدن فصول سرد سال به سمت استان‌های مرکزی و جنوبی تغییر پیدا می­‌کند.

بندگی همچنین ادامه می‌دهد: با ‌توجه ‌به محدودیت سفرهای خارجی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران خارجی نیز به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته و تقریبا به صفر رسیده است.

 تلاش در راستای حذف واسطه‌ها و تقویت اشتغال تک‌خانوارهای بومی

مدیر پلت‌فرم گردشگری مکانچی در عین حال با اشاره به اینکه اسفند سال گذشته همزمان با اعلام شیوع ویروس‌کرونا، پلت‌فرم مکانچی در شبکه‌های اجتماعی شروع به تولید محتوایی کرد که در آن میزبان‌ها از مردم می‌خواستند سفر نکنند، اظهار می‌کند: میزبانان ما از مردم خواسته‌اند تا روزهای بهتر منتظر آنها خواهند ماند؛ این اقدام از این‌رو انجام شد که همواره و به‌خصوص در شرایط پاندمی موجود، سلامت مسافران بر منافع مکانچی مقدم بوده است. بندگی همچنین با بیان اینکه مکانچی در راستای مسوولیت اجتماعی همواره تلاش کرده است به‌جای واسطه‌ها، گردش مالی حاصل از گردشگری را به تک‌خانوارهای بومی مناطق گوناگون کشور برساند، می‌گوید: این اقدام مکانچی را ملزم به انجام رسالت آموزش میزبانی برای تبدیل شدن به میزبانان ثابت منطقه، تبلیغات و همچنین همراهی با میزبانانی می‌کند که گاهی با اینترنت آشنایی ندارند و حتی در مواردی در منطقه‌شان از امکان اتصال به اینترنت برخوردار نیستند.

وی رسالت دیگر مکانچی در راستای مسوولیت اجتماعی را حمایت از بانوان میزبان در روستاهای سراسر کشور بیان و تصریح می‌کند: از زنانی که به‌دلیل مشغله زیاد و عدم‌اطلاعات کافی از روش‌های جذب مشتری و همین‌طور نداشتن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به‌‌رغم کیفیت بالای میزبانی مغفول مانده‌اند، حمایت می‌کنیم.

به گفته بندگی، این امر باتوجه‌به تعهد به مسوولیت اجتماعی که مکانچی برای خود تعریف کرده، به‌رغم نیاز به صرف هزینه و زمان بیشتر، همواره بر رشد سریع مکانچی اولویت داشته است.

 صنعت گردشگری شرایط خوبی ندارد

مدیر پلت‌فرم گردشگری مکانچی در تشریح وضعیت کنونی صنعت گردشگری و آینده آن با توجه به شیوع کرونا نیز می‌گوید: متاسفانه صنعت گردشگری شرایط خوبی ندارد و آسیب‌های ناشی از کرونا به این صنعت هم در کوتاه‌مدت و به‌راحتی قابل جبران نیست؛ فقط امیدوارم با رفع بلای بیماری و تلاش تمام فعالان این صنعت بتوانیم از این بحران به‌سلامت عبور کنیم.

بندگی با بیان اینکه کرونا فرهنگ سفر و نحوه میزبانی را تغییر داده و این تغییر تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت، توضیح می‌دهد: اگر بتوانیم به‌موقع با این تغییرات همراه شویم و موفق به کاهش خطر ناشی از کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و وضع قوانین کاربردی و نظارت بر اجرای قوانین و آموزش سفر امن شویم، به احتمال زیاد می‌توانیم این صنعت را از ورشکستگی نجات دهیم.

به‌گفته وی، این اتفاق البته پارادایم این صنعت را بی‌شک تغییر داده است که برای همه برنامه‌ریزی‌های آینده باید به آن توجه کرد. بندگی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای در مکانچی برای دوران پساکرونا دارند، می‌گوید: در مکانچی با بررسی بازار و روند تغییرات ایجادشده در فرهنگ و نحوه سفر رفتن مردم، سعی داریم در این مسیر و توسعه محصولات و خدمات‌مان بر اساس نیاز کاربران‌مان همراه شویم؛ چراکه باید پذیرفت بخش‌هایی از تغییراتی که کرونا با خود به صنعت گردشگری آورده، ماندگار است.

مدیر پلت‌فرم گردشگری «مکانچی» همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت، به‌خصوص سایت‌های رزرواسیون آنلاین را نبودقوانین مدون و اجرایی درباره مهمان و میزبان و نقش سایت‌های رزرواسیون آنلاین در این میان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: این مسائل گاهی باعث بروز مشکلات و در نتیجه تلاش برای رفع مشکل به‌صورت شخصی و سلیقه‌ای می‌شود که تنوع فرهنگی و نوپا بودن استفاده از اقامتگاه‌های غیرهتلی این چالش را جدی‌تر می‌کند.

بندگی با بیان اینکه امیدوارند با فرهنگ‌سازی در بکرترین و دورافتاده‌ترین مناطق کشور در ایجاد اشتغال، فقرزدایی و توزیع درآمد کشور سهمی داشته باشند، می‌گوید: امیدواریم با عبور از بحران پاندمی و با رفع چالش‌های پیش آمده، دوباره شاهد روزهای خوب صنعت گردشگری باشیم.