فولاد بناب  از رکورد 11 ساله عبور کرد

 تولید، فروش و صادرات فولاد صنعت بناب در سال‌جاری

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: در ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۹ مجتمع فولاد صنعت بناب براساس برنامه تولید خود به پیش رفته و در همین راستا رکورد ۱۱ ساله  تولید این مجتمع در این مدت زده شده است. این مجتمع تا ۱۵ مهر سال‌جاری به اندازه کل سال گذشته تولید داشته  و  امیدواریم در پایان سال‌جاری به اندازه دو برابر سال گذشته تولید و صادرات داشته باشیم. 

بابک علیزادشهیر با اشاره به روند صادراتی فولاد صنعت بناب عنوان کرد: این مجتمع در عرصه صادرات موفق عمل کرده‌ و توانسته براساس برنامه حدود ۳۰ هزار تن صادرات را در نیمه نخست امسال به عراق انجام دهد. برنامه ما در زمینه صادرات حداقل ۲۰ هزار تن در ماه است و در این راستا نیز با تجار عراقی مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم؛ بر این اساس احتمال دارد دفتری در منطقه اقلیم‌کردستان عراق تاسیس کرده و انباری برای فولاد بناب در آنجا داشته باشیم که محصولات خود را به صورت مستقیم به تجار عراقی داده و دست واسطه‌ها را کوتاه کنیم تا از این طریق ارزآوری و سودآوری بیشتری را برای کارخانه رقم بزنیم. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی قیمت‌ها، محصولات از نظر صادرات و از نظر فروش در رتبه نخست منطقه قرار دارد و بالاترین قیمت صادراتی و بالاترین قیمت فروش داخلی را داریم. همچنین از نظر کیفیت، دارای استانداردهای روز دنیا هستیم، به گونه‌ای که شرکت‌هایی که بخواهند تاییدیه بگیرند، به‌جای اینکه به مرکز استاندارد مراجعه کنند، در برخی مواقع به ما مراجعه می‌کنند. 

 سودآوری فولاد صنعت بناب

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب همچنین با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال‌جاری فولاد صنعت بناب سود عملیاتی قابل ملاحظه‌ای داشته است، افزود: این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشته و با توجه به اصلاح ساختار مالی و حذف هزینه‌های مالی ناشی از بدهی‌ها و زیان انباشته سال‌های گذشته که در نیمه دوم سال‌جاری از بین خواهد رفت، امیدوار هستیم تا پایان سال سود عملیاتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد‌تومان را کسب کنیم. بر این اساس سال آینده نیز را سالی می‌دانیم که بیش از امسال تولید داشته باشیم. 

علیزادشهیر درباره ظرفیت تولید مجتمع فولاد صنعت بناب عنوان کرد: ظرفیت تولید ما براساس ساخت اولیه شرکت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن است، اما امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و برای سال بعد نیز بیش از ۵/ ۱ میلیون تن را در برنامه خود داریم.  وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در افزایش میزان تولید شما در نیمه نخست سال‌جاری اثرگذار بوده است، عنوان کرد: هر شرکت تولیدی فولادی در حاشیه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری حوزه فعالیتی خود قرار دارد و هزینه‌های حمل و نقل نیز به آن اضافه خواهد شد. از این‌رو یک شرکت با وجود فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری و بیشتر دیگر مقرون به‌صرفه نخواهد بودکه کالای خود را عرضه کند. مجتمع ما در یک منطقه سردسیر واقع شده که معمولا در نیمه دوم سال نیز پروژه‌ها در آذربایجان‌ انجام نمی‌شوند و اصولا در نیمه دوم سال با یک رکود طبیعی در تقاضا روبه‌رو خواهیم بود. بنابراین تنها راهی که فروش داخلی ما را جبران می‌کند، رویکرد صادراتی ما خواهد بود. 

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در ادامه با اشاره به این موضوع که استان آذربایجان‌شرقی با چند کشور مرز مشترک دارد، تصریح کرد: صادرات به کشورهای هم‌مرز برای ما مقرون به‌صرفه است و بازار هدف نخست ما عراق است که نیاز شدیدی به محصولات تولیدی ما دارد و قیمت محصولات ما نسبت به قیمت‌های بین‌المللی بسیار رقابتی است. از سویی برای عراقی‌ها کیفیت محصولات فولاد بناب محرز شده است، چراکه اگر شما وارد عراق شوید، فولاد ذوب‌آهن اصفهان و فولاد بناب را به نام می‌شناسند. ذوب آهن با وجود فاصله بیشتر از عراق، با کاهش قیمت محصولات خود و تحمیل هزینه‌هایی، اقدام به صادرات به عراق می‌کند، اما با توجه به نزدیکی مجتمع فولاد صنعت بناب به عراق، صادرات ما به این کشور کاملا مقرون به‌صرفه است. 

علیزادشهیر ادامه داد:‌ هم‌اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار، (هرچند ریزش ارزش پول ملی برای ما ناگوار است) تنها نقطه امید ما صادرات است، چراکه با وجود دلار گران، صادرات مقرون به‌صرفه خواهد بود. البته برخی کشورها مانند چین، خود اقدام به کاهش ارزش پول ملی خود می‌کنند تا صادرات خود را توجیه‌پذیر کنند. در حال حاضر کاهش ارزش پول ملی نیز به صورت ارادی نبوده است، اما در هر صورت تنها نقطه مثبتی که هم‌اکنون وجود دارد، صادرات است. هم‌اکنون صادرات محصولات ما با توجه به قیمت ارز نیمایی کاملا رقابت‌پذیر است، در حالی که در ابتدای سال صادرات به‌صرفه نبود. امیدوار هستیم کاهش فروش داخل را بتوانیم با افزایش صادرات جبران کنیم. تلاش مضاعف مجموعه می‌تواند سبب کاهش قیمت تمام‌شده شود و در بازی قیمت در بازار دست ما را باز نگه می‌دارد؛ مطمئن هستیم با کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش تولید نقش خود را به خوبی ایفا کنیم و میزان فروش را روز‌به‌روز افزایش دهیم. 

 گذار از زیان انباشته 

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت دلار سبب شد از زیان انباشته مجتمع عبور کنید، گفت: زیان‌های انباشته مجتمع مربوط به سال‌های گذشته بوده است. در کل کاهش پول ملی یا افزایش قیمت دلار یک فرصت صادراتی برای کالاهای ایرانی ایجاد می‌کند. جنس ایرانی برای کشورهای همسایه دارای کیفیت است و ما باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. 

علیزادشهیر در پاسخ به این پرسش که به غیر از عراق به چه کشورهایی صادرات دارید، عنوان کرد: ترکیه از نظر تولید ۵/ ۲ برابر ظرفیت ما تولید می‌کند، در رتبه‌بندی جهانی ترکیه رتبه هفتم و ایران رتبه دهم را دارد. از این‌رو در عرصه تولید قابلیت رقابت را با ما دارد، بنابراین اگر بخواهیم به بازارهای ترکیه نفوذ کنیم، قدری مشکل به نظر می‌رسد، البته به لحاظ نزدیکی می‌تواند این امر میسر باشد. در این راستا نیز برنامه‌هایی داریم، اما با توجه به موقعیت عراق و در کنار آن سوریه، مستعدترین کشورها برای هدف صادراتی ما به‌شمار می‌روند. 

 ورود به بازار سرمایه

وی در ادامه یادآور شد: این مجتمع علاوه بر تولید در ۶ ماه نخست امسال، در زمینه اصلاح ساختار مالی قدم‌هایی برداشته‌ و پس از ارزش‌گذاری، به‌دنبال بورسی شدن هستیم و در این مسیر نیز مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم. طی ماه‌های آینده زیان انباشته ما مرتفع  و اصلاح ساختار مالی انجام می‌شود که در حقیقت با ورود به بورس، سرمایه شرکت افزایش می‌یابد، چراکه آورده سهامدار نیز اضافه خواهد شد. از این بابت امیدواریم در پایان سال مجتمع فولاد صنعت بناب وارد بازار سرمایه و بورس شده و این به پیشرفت‌های طرح‌های توسعه‌ای ما کمک کند.  

 عرضه مستمر در بورس کالا

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت مستمر در بورس کالا عرضه دارید، عنوان کرد: مجتمع فولاد صنعت بناب در بورس کالا میلگرد خود را عرضه و از بورس کالا، شمش مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. براساس مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان باید به میزان ۶۰ درصد از خرید خود در بورس کالا محصول عرضه کنند که این موضوع را ما رعایت می‌کنیم و در این راستا مشکلی نداریم؛ حتی به دنبال این موضوع هستیم که سهمیه خود را از بورس کالا و به تبع آن سهمیه عرضه در بورس را افزایش دهیم. 

علیزادشهیر ادامه داد: مجتمع فولاد صنعت بناب، توانایی نورد ۲ هزار تن مازاد بر شمش را به صورت روزانه دارد. به عبارت دیگر اگر در ماه ۶۰ هزار تن هم خرید کنیم آمادگی عرضه نورد آن را داریم و این کف کار است. در صورتی که سهمیه ما ماهانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن از بورس کالا است، اما به دنبال افزایش سهمیه شمش خود از بورس هستیم تا آن را تبدیل به میلگرد کرده و دوباره در بورس کالا عرضه کنیم.

 طرح‌های توسعه‌ای فولاد بناب

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که با طرح‌‌های توسعه‌ای در دست اقدام تا چه اندازه زنجیره تولید شما تکمیل می‌شود، گفت: بدون شک شرکت‌هایی که وارد حوزه فولاد می‌شوند، برای رقابت‌پذیری محصولات باید زنجیره تولید خود را تکمیل کنند. ما سه شرکت در گروه صنعتی خود داریم، یکی معدن شماره ۵ که شرکت ماهان سیرجان است که تولیدکننده سنگ‌آهن است. دیگری معدن شماره ۵ گل‌گهر با ۲۴ میلیون تن ذخیره و سالانه ۲ میلیون تن استخراج است. در بافت نیز واحد احیا استیل بافت را داریم که برای تولید آهن اسفنجی است که فاز نخست آن با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا افزایش به یک میلیون و ۲۰۰ تن راه‌اندازی شده است و در حال حاضر نیز ما از آهن اسفنجی بافت استفاده می‌کنیم؛ در این راستا نیز توسعه ریلی انجام داده‌ایم تا بتوانیم به راحتی آهن اسفنجی به مجتمع بیاوریم. فاز دوم آهن‌اسفنجی احیا استیل بافت، برای تولید ۸۰۰هزار تن آهن اسنفجی است که ظرفیت این واحد نیز قابل افزایش به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که این واحدها خوراک مورد نیاز برای ذوب فولاد بناب با ظرفیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تنی را تامین می‌کنند. 

علیزادشهیر ادامه داد: برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، نیاز به کارخانه گندله‌سازی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی است که در این کارخانه در فاز دوم واحد احیا استیل بافت در نظر گرفته شده که هم‌اکنون با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه شده است. در این بین یک واحد کنسانتره‌سازی نیاز است که در مصوبات احیا استیل بافت و هلدینگ شرکت صنعتی و معدنی ماهان پروژه کنسانتره را در دستور کار داریم. 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع که این واحدها در کرمان هستند، برای شما حمل این مواد به بناب به‌صرفه خواهد بود، گفت: اگرچه این واحدها تا حدی از یکدیگر دور هستند، اما در اندازه جهانی این فاصله‌ها چندان زیاد نیست. برای نمونه چین از استرالیا سنگ آهن وارد می‌کند. ما در راستای خوراک مورد نیاز خود، کنسانتره را می‌خواهیم در کنار معدن داشته باشیم و بافت نزدیک معادن سیرجان است، در بافت گندله‌سازی را خواهیم داشت. معدن، کنسانتره و گندله را در سیرجان خواهیم داشت، اما ذوب‌ها در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده‌اند. البته برنامه توسعه معادن را نیز در استان آذربایجان‌شرقی دنبال خواهیم کرد و به دنبال احیای معادن کوچک هستیم که تا پیش از این مقرون به‌صرفه نبودند. در منطقه آذربایجان‌شرقی به‌ویژه جلفا و استان کردستان این معادن شناسایی شده‌ و به صورت تجمیعی در برنامه‌های آتی ما قرار دارند. در کل احیا و توسعه معادن، ایجاد واحدهای کنسانتره، گندله‌سازی و آهن اسفنجی برای مجتمع فولاد صنعت بناب در دست اقدام است.