این خرده‌فروش پوشاک مستقر در سوئد در فروشگاه استکهلم خود، لباس‌های کهنه مشتریان را تحویل می‌گیرد و سپس آنها را به درخواست مشتری به یکی از سه لباس پیشنهادی تبدیل می‌کند. این طرح از دوشنبه همین هفته شروع می‌شود و مشتریان می‌توانند لباس‌هایی را که لازم ندارند به این فروشگاه بیاورند که پس از تمیز شدن به داخل دستگاهی به نام «لوپ» انداخته می‌شوند. لباس‌ها در این دستگاه به الیاف تبدیل و برای تولید اجناس جدید استفاده می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان، در پی افزایش حجم زباله‌های ناشی از پوشاک در سطح جهان و اوج‌گیری نگرانی‌ها در رابطه با مدهای زودگذری که باعث تشدید این معضل می‌شوند، شرکت اچ‌اند‌ام چنین طرحی را برای مقابله با این مشکل در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت اعلام کرده است که فرآیند بازیافت، می‌تواند به طور همزمان روی بیش از یک لباس کار کند و در این فرآیند از آب یا مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و گاهی در آن از افزودن مواد خام «با منشا پایدار» بهره گرفته می‌شود، اما این شرکت در عین حال افزوده است امید دارد سهم همین مواد افزودنی نیز تا حد ممکن کاهش یابد. کل این فرآیند حدود پنج ساعت طول می‌کشد و برای مشتریان قابل مشاهده است.

در حال حاضر، خریداران فقط می‌توانند یکی از این سه قلم کالا را برای تولید انتخاب کنند: ژاکت، پتوی بچه یا روسری. هزینه این فرآیند نیز ۱۱ تا ۱۶ دلار است.

این شرکت در یک ایمیل به سی‌ان‌ان بیزینس نوشته است: «همزمان با اینکه ما شناخت بهتری از سیستم لوپ پیدا می‌کنیم به دنبال آن هستیم که طیف کالاهای تولیدی آن را بیشتر کنیم.»

شرکت اچ‌اند‌ام اعلام کرده است که این سیستم در حال حاضر فقط در سوئد، مقر اصلی این شرکت، موجود است. اچ‌اند‌ام از هر‌گونه اظهارنظر در رابطه با طرح‌های احتمالی آینده خود در این رابطه اجتناب کرد. گرچه سیستم لوپ می‌تواند به گسترش آگاهی در مورد پسماند لباس و بازیافت کمک کند، اما هنوز نمی‌تواند تاثیری گسترده بر حجم پسماندهای پوشاک تولید شده در طول سال داشته باشد.

طبق گزارش درج شده در وب‌سایت آژانس حفاظت از محیط زیست، در سال ۲۰۱۷ میلادی که آخرین داده‌های موجود در آن به ثبت رسیده است تنها در ایالات متحده ۹/ ۱۶ میلیون تن پسماند منسوجات برجا مانده بود. این در حالی است که نرخ بازیافت تنها ۲/ ۱۵ درصد بود که طی آن ۶/ ۲ میلیون تن پوشاک بازیافت شد.

شرکت هنس اند موریس که به نام اچ ‌اند ‌ام شناخته می‌شود، سال‌هاست عنوان برترین برند پوشاک را در آمارهای جهانی به خود اختصاص داده است. این شرکت خرده‌فروشی پوشاک توانسته است با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ویژه خود از یک برند محلی در سوئد به برندی چند ملیتی در عالی‌ترین سطح صنعت پوشاک تبدیل شود. اچ‌اندام بعد از شرکت ایندیتکس اسپانیا، جایگاه دوم بزرگ‌ترین خرده‌فروشی پوشاک و مد اروپا را به خود اختصاص داده است.