افراد متقاضی باید در سال اول ۶۵ هزار تومان، سال دوم ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان، سال سوم ۷۸ هزار و ۶۵۰ تومان، سال چهارم ۸۶ هزار و ۵۱۵ تومان، سال پنجم ۹۵ هزار و ۱۶۶ تومان به صورت ماهانه پرداخت کنند. این رقم در سال ششم به صورت ماهانه ۱۰۴ هزار و ۶۸۳ تومان، سال هفتم ۱۱۵ هزار و ۱۵۱ تومان، سال هشتم ۱۲۶ هزار و ۶۶۶ تومان، سال نهم ۱۳۹ هزار و ۳۳۳ تومان و سال دهم ۱۵۳ هزار و ۲۶۶ تومان است. مبلغ پرداخت ماهانه سال یازدهم ۱۶۸ هزار و ۵۹۳ تومان، سال دوازدهم ۱۸۵ هزار و ۴۵۲ تومان، سال سیزدهم ۲۰۳ هزار و ۹۹۷ تومان، سال چهاردهم ۲۲۴ هزار و ۳۹۷ تومان و سال پانزدهم ۲۴۶ هزار و ۸۳۸ تومان اعلام شده است.

حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به ترتیب در پایان سال‌ پانزدهم به میزان ۴۰۰ میلیون تومان، ۳۳۰ میلیون تومان و ۲۹۰ میلیون تومان است. این مبلغ پایان سال ششم به ترتیب ۲۲۹ میلیون تومان، ۱۶۸ میلیون تومان و ۱۱۹ میلیون تومان و در سال پنجم به ترتیب بالغ بر ۲۱۰ میلیون تومان، ۱۵۰ میلیون تومان و یکصد میلیون تومان است. شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه است. البته برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است؛ اما برداشت نباید موجب کاهش حداقل موجودی باشد. متوسط موجودی در هر سال به طور جداگانه از تقسیم مبلغ حساب در هر سال سپرده‌گذاری بر عدد ۱۲(ماه) محاسبه می‌شود. مدت بازپرداخت اقساط  تسهیلات حداکثر ۲۰ سال و روش بازپرداخت اقساط به روش ساده و پلکانی است و نرخ سود تسهیلات ۹ درصد است. هر شخصی که به سن هجده سال تمام رسیده باشد، می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت قیمومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند. همچنین بانک مسکن انواع حساب‌های صندوق پس انداز مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان، سپرده های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را به نام مادر و به نفع فرزند صغیر وی افتتاح می‌کند. در هنگام افتتاح حساب‌های مذکور مادر قادر است که حق هرگونه برداشت از حساب افتتاحی را داشته باشد یا حق مذکور را از خود سلب کند.  سقف تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان به واحدهایی تعلق می گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۵سال سپری نشده باشد. چنانچه از تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی بیش از ۲۵ سال و حداکثر تا ۳۰ سال سپری شده باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی  به ترتیب ۴۵، ۴۰ و ۳۵ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب ۸۰، ۷۰ و ۵۰ میلیون تومان و دقیقا مطابق سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در این املاک تعیین می شود . پایگاه خبری هیبنا نیز گزارش داده که یکی از بهترین انواع تسهیلات قابل پرداخت خرید مسکن به لحاظ نرخ سود و مدت بازپرداخت که در حال حاضر در شبکه بانکی پرداخت می‌شود، تسهیلات بانک مسکن از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان است. حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است که دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارائه‌شده توسط بانک در بلندمدت با شرایط خاص و استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود. هر چند مدت انتظار پرداخت این تسهیلات نسبت به سایر انواع تسهیلات بانک مسکن طولانی‌تر بوده و بین ۵ تا ۱۵ سال است، اما در عین حال با توجه به اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله پیش‌بینی شده و با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می‌شود، در نتیجه در زمره به‌ صرفه‌ترین انواع تسهیلات خرید مسکن قابل دسته‌بندی است.

ویژگی دیگر حساب پس‌انداز مسکن جوانان این است که نیازی به سپرده‌گذاری یکجا با مبالغ سنگین ندارد و از این بابت نسبت به صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروهی از متقاضیان مسکن ارجح به شمار می‌آید. در این صندوق سپرده‌گذار موظف است به صورت ماهانه نسبت به پرداخت مبالغ خرد از پیش تعیین شده اقدام کند و در پایان سال پنجم یا پانزدهم از تسهیلات خرید مسکن برخوردار شود.

بانک مسکن با توجه به شرایط جدید قیمتی در بازار مسکن نسبت به افزایش سقف این تسهیلات برای افتتاح‌کنندگان حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان اقدام کرده است.

Untitled-1