۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران ساخته می‌شود

به گفته کارشناسان صنعت ساختمان به دلیل نپرداختن به مقوله ساخت مسکن، اکنون قادر به تامین نیاز زوج‌های جوان نیستیم و از آن‌سو نیز بانک‌ها از اعطای تسهیلات طفره می‌روند درحالی‌که دولت می‌تواند به‌جای کمک فراوان به برخی صنایع مانند خودروسازان، سالانه امکان گرفتن تسهیلات آسان را برای یک‌میلیون نفر فراهم سازد و حتم بداند که بازگشت سرمایه اتفاق خواهد افتاد. نتیجه حمایت از مسکن و صنعت ساختمان موجب کارآفرینی و ایجاد اشتغال خواهد شد، زیرا ۷۰ درصد اشتغال کشور مرتبط با این صنعت است و می‌توان باعث رونق کار در بسیاری از صنایع دیگر ازجمله فولاد، لوازم‌خانگی و… شد درحالی‌که تعطیلی صنعت ساختمان و کاهش ساخت‌وساز می‌تواند موجب کاهش استفاده از لوازم‌خانگی و… شود. در این ‌بین برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند برای نجات مسکن باید بخش‌خصوصی با حمایت دولت وارد ساخت‌وساز شود این بخش می‌تواند با استفاده از توان و سرمایه‌گذاری کشورهای هم‌جوار که مشتاق به حضور در کشور هستند شروع به رونق‌دهی به بازار ساخت‌وساز کند. در همین راستا بین بازار تهاتر ایرانیان و گروه انبوه‌سازی کوزو ترکیه با رتبه حدود ١١٠ جهانى و باسابقه احداث ۳۵ هزار واحد مسکونی در ایران؛ براى احداث ۱۰۰ هزار واحد در ایران و همچنین تهاتر مصالح کارخانه‌های صنعت ساختمان ایران با امکانات در ترکیه تا ۲ هزار میلیارد تومان به‌منظور صادرات بدون عبور از مجراى بانکى که دچار تحریم است، تفاهم شد. ظرفیت ایجادشده به‌صورت گردشى امکان تداوم خواهد داشت.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علاءالدین ختایی، مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان با اعلام خبر فوق در خصوص این مشارکت گفت: در شرایط تحریم و نوسان نرخ ارز و البته شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاری در ایران  با چالش‌های جدی  مواجه شده است. به همین دلیل و با توجه به مشکلات مذکور تفاهم صورت گرفته با گروه کوزو بسیار ارزشمند است. وی با اشاره به سابقه فعالیت شرکت ساختمانی کوزو در ایران، توضیح داد: گروه ساختمانى کوزو ترکیه با رتبه حدود ١١٠ جهانى، سابقه احداث ۱۷ هزار واحد در پردیس و ۲۰ هزار واحد در پرند را در کارنامه خود دارد که حالا گسیل تجهیزات قالب‌های ساختمانى و سرمایه خود را براى احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونى در ایران با مشارکت بازار تهاتر ایرانیان آغاز کرده است. ختایی با تأکید بر اینکه این اقدام ملى می‌تواند بخشى از نیاز مسکن کشور را مرتفع کند، خاطرنشان کرد: این اقدام مهم یعنی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی زمینه اشتغال حداقل یک‌میلیون نفر را در کشور فراهم می‌کند. از طرفی با افزایش ساخت‌وساز  یک اتفاق مهم و چشمگیر دیگر یعنی رونق و فعالیت بیشتر کارخانه‌های صنعت ساختمان رخ می‌دهد که این چرخه درنهایت به بهبود شاخص‌های اقتصادی  کشور منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به حرکت درآمدن چرخ تولید مسکن در کشور مزایای فراوانی دارد، افزود: در حقیقت این رخداد همان جهش تولید است که مدنظر مقام معظم رهبرى است.  نباید فراموش کرد که افزایش تولید و عرضه مسکن در کاهش قیمت‌هاى مسکن نیز تأثیر بسزایى خواهد داشت. همچنین ٢شرکت بزرگ انبوه‌سازی دیگر ترکیه نیز به‌منظور سرمایه‌گذاری جذب این حرکت شده‌اند. مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان ادامه داد: برای موفقیت هر چه بیشتر در عملی شدن این هدف مهم از بخش عمومى و دولتى تنها انتظار داریم  درروند صدور مجوز و طى مراحل فنى واداری سرعت لازمه یک حرکت تحول‌گرا را داشته باشد. این مساله یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط است. ختایی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت تحریم کنونى، بازار تهاتر ایرانیان توانسته سرمایه‌گذاری بین‌المللی را به سمت پروژه‌های ملى جذب کند، توضیح داد: میانگین ساخت هر مترمربع یک واحد مسکونى بستگى به مساحت واحدها و تعداد طبقات و بستگى به متریال مصرفى دارد. از طرفی تامین مالی پروژه به‌صورت مشترک از سوی طرف ترکیه‌ای و طرف ایرانی یعنی بازار تهاتر ایرانیان در قالب یک مشارکت‌نامه که مبادله شده و با تولیدات داخل کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌های شهری یکی از دغدغه‌های بزرگ ما و طرف ترکیه است، افزود: بر اساس مکان‌یابی‌های انجام‌شده زیرساخت‌های شهری باید فراهم شود و دستگاه‌های ذی‌ربط هم باید سرعت بیشتری در این خصوص داشته باشند چراکه اگر زیرساخت‌ها به‌موقع فراهم نشود، مردم نمی‌توانند در واحدهای ساخته‌شده ساکن شوند. ختایی بابیان اینکه یکی از انتظارات حداقلی و مهم ما همکاری مسوولان و نهادها برای کاهش هزینه‌های مربوط به جواز و زمین است، گفت: پروژه‌ها در شهرهایی خواهد بود که زمینه صدور مجوزهای ساخت مسکن برای یک اقدام ملی میسر باشد. وزارت راه هم ضمن تفاهم‌نامه با بازار تهاتر ایرانیان رسما اعلام حمایت کرده که آمادگی لازم برای سرعت بخشیدن به صدور مجوزهاى ساخت مسکن در طرح اقدام ملی را دارد. از طرفی از بانک مسکن هم انتظار می‌رود تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار خریداران قرار دهد. از متولیان صدور پروانه ساخت از نظام‌مهندسی ساختمان گرفته تا بنیاد مسکن و ... هم انتظار تسریع در روند صدور پروانه ساخت داریم.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان در خصوص توانمندی موجود برای ساخت انبوه مسکن توضیح داد: به‌طورکلی برای ساخت مسکن در مقیاس ۱۰۰ هزار واحد در سال با مشارکت انبوه‌سازان توانمند داخل کشور و نیز کشور دوست و برادر ترکیه؛ توانایی ساخت داریم، چراکه چند شرکت گسترده انبوه‌سازی ترکیه و انبوه‌سازان داخل کشور و کارخانه‌های صنعت ساختمان آمادگی کامل برای  همکاری دارند تا ما همزمان بتوانیم در استان‌ها پروژه‌ها را آغاز کنیم. وی در پایان بابیان اینکه گروه‌های هدف ما برای تولید مسکن دهک‌های پایین جامعه هستند گفت: ما ساخت مسکن ارزان را  در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌ایم و ظرف سه سال می‌توانیم به هدف بزرگ و مهم ساخت ٣٠٠ هزار واحد برسیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ٣٠٠ هزار واحد با همکاری شرکت‌های توانمند ساخته شود  تا بتوانیم راهگشا و تاثیرگذار  باشیم.   پیش‌ از این در ادامه فعالیت‌های بازار تهاتر ایرانیان به‌منظور تامین و تجهیز مصالح موردنیاز برای ساخت‌وساز پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در کشور، تفاهم‌نامه‌ای با شبکه بازار تهاتر ایرانیان با حضور وزیر راه و شهرسازی منعقد شد. بنا به گفته مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان  از راهکارهای مهم مدیریت هزینه‌های تمام‌شده مسکن، راه‌حل تهاتری است که بازار تهاتر ایرانیان در پی تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی از طریق این راه‌حل اقدام می‌کند.