«همارشتن» از شرکت‌هایی است که در زمینه تولید پروفیل UPVC فعالیت می‌کند و از تدوین‌کنندگان استاندارد پروفیل در کمیته تدوین استاندارد بوده است. این شرکت توانسته اولین دریافت‌کننده گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در زمینه تولید پروفیل UPVC برای استفاده در ساخت در و پنجره در شرایط آب‌وهوایی حاد باشد. علاوه بر این، پروفیل‌های این شرکت دارای ضمانت‌نامه ۲۵ ساله بوده و تحت پوشش بیمه ۱۰ساله قرار گرفته است.

 سلب امکان برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت

محسن صفایی، مدیر عامل همارشتن به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: مواد اولیه در بازار پروفیل با جهش قیمت و بی‌ثباتی مواجه شده است و این اتفاق را نمی‌توان صرفا ناشی از تحریم‌ها دانست.

وی با بیان اینکه شرکت همارشتن صادرات پروفیل به کشورهای سردسیر مانند اوکراین و همچنین کشورهایی با آب و هوای گرم مانند قاره آفریقا را در کارنامه دارد، می‌افزاید: پیشرفت و نوآوری تنها در بستر ثبات اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه شرکت‌ها در شرایط کنونی حتی نمی‌توانند برای میان‌مدت برنامه‌ریزی کنند، عملا طرح‌های بازرگانی و توسعه کنار گذاشته می‌شود و در واقع شرکت‌ها باید به صورت روزانه یا نهایتا هفتگی برنامه‌ریزی کنند. در بسیاری از قراردادهایی که منعقد می‌شود، قبل از زمان تحویل کالا متوجه می‌شویم که قیمت مواد اولیه بالا رفته و نه‌تنها قرارداد مذکور منجر به سودآوری نمی‌شود، بلکه شرکت را دچار ضرر می‌کند. این وضعیت باعث شده شرکت‌های بسیاری دچار ورشکستگی شوند.

 تخلف با ۱۷ برچسب

صفایی همچنین به برخی شرکت‌های متخلف در بازار پروفیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی افراد که صرفا به دنبال سوء‌استفاده از بازار هستند، برچسب‌هایی را با عناوین مختلف روی پروفیل‌هایی که توسط شرکت‌های زیرپله‌ای تولید می‌شوند، می‌چسبانند و به اسم پروفیل با کیفیت خارجی به بازار عرضه می‌کنند. این پروفیل‌ها بعد از چند ماه که در پنجره استفاده می‌شوند، مالک و ساکنان را به شدت دچار مشکل می‌کنند در حالی که پروفیل باکیفیت، بیش از ۲۵ سال عمر مفید دارد. این در حالی است که شخصی را می‌شناسم که  بدون کارخانه تولید پروفیل، با ۱۷ برچسب در بازار فعالیت می‌کند، اما کسی حاضر نیست به موضوع ورود کرده و با این موضوع  برخورد کند. جالب اینکه اگر مشکلی هم در پنجره‌ها ایجاد شود، هیچ ردی از این متخلفان نیست چون با اسم‌هایی که وجود خارجی ندارند، محصولات را به بازار عرضه می‌کنند. از آنجا هم که با قیمت ارزان این کار را می‌کنند، توانسته‌اند در بازار شرایط خوبی برای خود مهیا کنند.

وی ادامه می‌دهد: انجمن‌ها می‌توانند افراد موردنظر را به اطلاع  سازمان حمایت و تعزیرات و نهادهای مسوول برسانند. اینکه انجمن‌ها می‌گویند ما قدرت اجرایی نداریم تا حدودی درست است، اما به هر حال طبق قانون اختیاراتی هم دارند که باید از آن برای بهبود وضعیت صنف استفاده کنند. ساده‌ترین کار، اعلام لیست پروفیل‌های تقلبی به سازمان تعزیرات است.

 شش سال انتظار برای یک لامپ

صفایی با بیان اینکه پروفیل مشمول استاندارد اجباری است، می‌گوید: بخش زیادی از آشفتگی صنعت پروفیل به خاطر عملکرد مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی است. به این معنا که هم‌اکنون صدور گواهینامه فنی توسط این نهاد در مسیر اشتباهی قرار گرفته است. حدود شش سال پیش که برای تمدید تاییدیه فنی به مرکز مراجعه کردیم عنوان کردند که به دلیل اینکه لامپ دستگاه تست زنون از کار افتاده است و مرکز ۷۰ میلیون تومان برای خرید این لامپ ندارد، بنابراین بدون انجام این تست، تاییدیه صادر می‌کنیم در حالی که بدون تست زنون تاییدیه فنی هیچ‌گونه ارزشی ندارد. متاسفانه از آن زمان تاکنون این لامپ خریداری نشده است. شما در نظر بگیرید ظرف شش سال اخیر تاییدیه‌های بسیاری از طرف این مرکز صادر شده است و متاسفانه انجمن پروفیل و در و پنجره هم اعتراضی به این مساله مهم نمی‌کنند. از طرفی در اغلب موارد نمونه‌ای که برای گرفتن تاییدیه به مرکز ارائه می‌شود، در کارخانه تولید نمی‌شود و فاصله کیفیت بین پروفیلی که تاییدیه دریافت کرده و پروفیلی که تحویل مصرف‌کننده می‌شود، از زمین تا آسمان است در حالی که باید بعد از صدور تاییدیه به صورت سرزده بازرسی‌های دوره‌ای از کارخانه‌ها انجام شود.

مدیر عامل شرکت همارشتن با بیان اینکه استفاده از پنجره‌های دوجداره باکیفیت تا ۷۵ درصد در کاهش آلودگی صوتی و ۴۵ درصد در صرفه‌جویی انرژی موثر است، می‌افزاید: اگر بخواهیم واقعیت بازار را بیان کنیم می‌توان گفت حدود ۵ درصد پروفیل‌های تولیدی بازار ایران ممتاز هستند، ۱۵ درصد کیفیت نسبتا خوبی دارند و حدود ۸۰ درصد غیراستاندارد هستند. با وجود این حتی پروفیل ممتاز هم تضمین‌کننده کیفیت در و پنجره نیست و باید با شیشه استاندارد، یراق‌آلات استاندارد و اجرای استاندارد همراه باشد.