اجرای این طرح می‌تواند کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی، ارتقای ایمنی افراد پیاده و دوچرخه‌سواران، کاهش گازهای گلخانه‌ای، افزایش میزان مطلوبیت محیطی، کاهش تاخیرات، تشویق سفرهای پیاده و دوچرخه، بهبود کیفیت هوا، افزایش میزان دسترسی افراد معلول و ناتوان، حیات‌بخشی مجدد محله‌های شهری را به همراه داشته باشد که در صورت اجرای آن، دستیابی به محیط شهری مطلوب زندگی با کیفیت‌های زیستی بالا را به همراه داشته باشد. همچنین  خیابان کامل، گام مهمی‌در دستیابی شهرها و محله‌های شهری به توسعه پایدار شهری از طریق توجه به توسعه حمل‌ونقل پایدار محسوب می‌شود. به تازگی  خیابان استاد معین جنوبی (خیابان اجتماعی) در سطح منطقه ۹ افتتاح شده که به گفته شهردار این منطقه تا ۸۰ درصد به پروژه خیابان کامل نزدیک بوده و قرار است ۲۰ درصد امکانات باقیمانده نیز به آن اضافه و تکمیل شود که در این صورت اولین خیابان کامل شهر تهران خواهد بود. سید مصطفی موسوی، ‌شهردار منطقه ۹ معتقد است با افتتاح پروژه‌های خیابان کامل،‌ درمانگاه و پروژه کوثر و بوستان تا حد زیادی به سرانه‌ رفاهی و تفریحی در سطح منطقه افزوده خواهد شد. برای آشنایی با اقدامات صورت گرفته در سطح منطقه و برنامه‌های پیش رو در این زمینه با وی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 پروژه خیابان کامل استاد معین جنوبی  دارای چه امکاناتی است؟

پروژه خیابان استاد معین جنوبی (خیابان اجتماعی) یک خیابان 45 متری 4 بانده به طول 870 متر است که اخیرا افتتاح شده است. این پروژه که از میان پادگان جی عبور می‌کند دارای 2 لاین عبوری برای خودروها بوده و با هماهنگی با شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران 2 لاین کندرو کناری آن به روی خودروهای عبوری بسته شده و قرار است یک فضای مناسب برای رویدادهای فرهنگی و اجتماعی باشد. این خیابان تا 80 درصد به پروژه خیابان کامل،‌ نزدیک است و سعی داریم این 20 درصد امکانات باقیمانده آن را نیز تکمیل کنیم. در این صورت این پروژه اولین خیابان کامل شهر تهران خواهد بود. امکانات آن شامل پیاده‌روی مجزا با عرض 5/ 2 متر و فضای سبز میانی، فضای دوچرخه سواری با عرض 5/ 1 متر و مسیرهای عبور نابینایان است. 

 به غیر از این پروژه چه پروژه‌های دیگری در سطح منطقه افتتاح شده است؟

زیرگذر استاد معین در بهمن سال گذشته افتتاح شد، ولی آن زمان به صورت یکطرفه از بالا به پایین بود. با بازگشایی و تکمیل خیابان استاد معین جنوبی،  لاین جنوب به شمال زیرگذر را نیز افتتاح کردیم و فاز دوم آن را که مسیر پیاده زیرگذر است نیز تا پایان امسال تکمیل خواهیم کرد. با تکمیل آن پل هوایی عابر پیاده روی خیابان آزادی برداشته می‌شود. 

پروژه کوثر، پروژه بزرگی است که در یک بافت فرسوده در نظر گرفته شده و با توجه به لوکس بودن پروژه برنامه زمان‌بندی احداث آن طولانی شده است. پروژه اکنون در مراحل پایانی است و حدود 60 درصد پیشرفت دارد و تلاش داریم تا پایان امسال عملیات احداث این پروژه به اتمام برسد. این پروژه یک مجموعه فرهنگی- ورزشی نسبتا مهم در سطح منطقه است که دارای استخر، 3 سالن سینما، فود کورت و سالن‌های ورزشی است. همچنین منطقه 9 جزو معدود مناطق تهران است که در سال‌های اخیر درمانگاه نداشته و سرانه‌های درمانی پایینی داشته است. برای جبران این موضوع یکی از ساختمان‌های بزرگ منطقه را که متعلق به شهرداری بوده به درمانگاه اختصاص دادیم که اخیرا تکمیل و افتتاح شد. 

 برای ارتقای سرانه‌های رفاهی و  فضای سبز چه برنامه‌ای در سطح منطقه دارید؟

منطقه 9 جزو مناطقی است که سطح سرانه فضای سبز پایینی دارد. در سال‌های گذشته بخشی از پایگاه یکم شکاری که در منطقه فرودگاه مهرآباد بوده توسط شهرداری منطقه درختکاری شده، ولی ایراد آن این است که در منطقه نظامی ‌واقع شده و امکان استفاده عموم را ندارد و تنها در تصفیه هوای منطقه موثر است. منطقه 9 از مناطق اطراف تهران بوده که در گذشته با مهاجرت شکل گرفته و مانند بعضی از نقاط تهران باغ‌های قدیمی ‌نداشته است. در حال تلاش هستیم تا ملک‌های مناسب که دارای درخت هستند را شناسایی و به پارک‌های محلی تبدیل کنیم. 

اما مهم‌ترین کاری که صورت گرفته توافقی است که با وزارت دفاع و ارتش در خصوص پادگان جی انجام داده‌ایم که بخشی از آن خیابان استاد معین جنوبی (خیابان اجتماعی) است و در کنار آن قسمتی از پادگان به وسعت 5/ 4 تا 5 هکتار برای کاربری بوستان در نظر گرفته شده که تاثیر بسزایی در فضای سبز محیط دارد.

 چه برنامه‌ای برای ساماندهی نمای ساختمان‌ها در سطح منطقه دارید؟

از گذشته کمیته نمای منطقه 9 خوب عمل کرده است، ولی واقعیت این است که در این موضوع بسیار عقب هستیم. نمی‌توان یک دستور‌العمل دقیق برای موضوع نما ارائه کرد، زیرا نما بخش هنری در ساخت‌وساز است. 

اساسا در شهر تهران، طراحی شهری نداریم. طرح تفصیلی تهران در مقیاس 1:2000 بوده که در تمام دنیا در این مقیاس صدور پروانه صورت نمی‌گیرد. صدور پروانه در مقیاس 1:500 یا 1:200 صورت می‌گیرد؛ یعنی به قدری باید جزئیات مشخص شده باشد که در زمان صدور پروانه، خطوط اصلی نما با خطوط اصلی نماهای مجاور ناهمگونی نداشته باشد. متاسفانه به مرحله طراحی شهری نرسیده‌ایم. تنها به مرحله طرح تفصیلی رسیده‌ایم که از جنس برنامه‌ریزی شهری است. از این رو قسمت عمده شهر تهران با ضعف نما ساخته شده است. شهرداری‌ها بیشتر به پلان‌های داخل توجه کرده‌اند در حالی که باید مهم‌ترین مجوز شهرداری موضوع نما می‌بود.

 برنامه شما برای جلوگیری از تخلفات اضافه بنا در سطح منطقه چیست؟

در دوره قبلی مدیریت شهری  با این موضوع به علت لزوم درآمدزایی برخورد قاطع نمی‌شد و منابع درآمدی خوبی بود. در دوره جدید مدیریت شهری به شدت با این موضوع برخورد می‌شود و با سیستمی ‌کردن صدور پروانه تا حدی زیادی این تخلفات کاهش یافته است. در منطقه 9 تلاش داریم با نظارت مستمر، قبل از اینکه تخلف به مراحل دردسرساز برسد، جلوگیری کرده و برخورد قاطع با این موضوع داشته باشیم. به همین صورت این تخلفات در سطح منطقه کاهش قابل توجهی داشته است.

 با توجه به قرارگیری بخشی از منطقه در بافت‌های فرسوده، چه برنامه‌ای برای سازماندهی این بافت‌های فرسوده دارید؟

برنامه‌ریزی اصلی برای این موضوع از معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی شهرداری می‌آید و آن برنامه‌ها در حال اجرا است. به صورت خاص در منطقه 9 نوسازی بافت‌های فرسوده وضعیت بهتری داشته است. تلاش داریم به روش‌های مختلف مردم را به نوسازی تشویق کنیم. البته بعضی از موارد موجود در منطقه ساکنان را مجبور به نوسازی می‌کند. مثلا خاک موجود در سطح منطقه خاک مناسبی نیست و نشست می‌کند و بعضی از ساختمان‌ها دچار آسیب می‌شوند، ولی به طور کلی از تمام روش‌های تسهیل نوسازی استفاده می‌کنیم. از جمله اینکه در صدور پروانه ساخت سریع‌تر عمل می‌کنیم. یکی از اقدامات این است که تمام ملک‌هایی که هنوز فرسوده باقی مانده‌اند را روی نقشه‌ها مشخص کرده‌ایم و زمان صدور صدور پروانه دقت می‌کنیم که ملک نوساز بین ملک‌های فرسوده باقی نماند تا در آینده نتوان برای آن پروانه مناسب صادر کرد. 

 چه برنامه‌ای برای کاهش زمان صدور مجوز ساخت‌وساز در سطح منطقه دارید؟

در این زمینه اقداماتی در ستاد شهرداری انجام شده که باعث سهولت در صدور پروانه شده است؛ مدلی از صدور پروانه 3 مرحله‌ای قرار داده شده که در هر 3 مرحله به صورت موازی پیش می‌رود. این موضوع کمک بزرگی بوده است. نکته دیگر این است که بسیار روی موضوع پاسخگویی در منطقه حساس هستیم و کارتابل تمامی ‌مدیران منطقه را چک می‌کنم تا نکته‌ای باقی‌مانده نباشد و زیاد درگیر سیستم اتوماسیون اداری نمی‌شویم. در زمانی که در اداره کل مناطق شهرداری بودم طرح «یک کارشناس یک پرونده» را پیشنهاد دادم که در حال حاضر در منطقه 9 در حال اجرا داریم. به این صورت که مسوول هر پرونده را یکی از کارشناسان خودمان قرار می‌دهیم و آن کارشناس باید مراحل آن پرونده را در حوزه‌های مختلف جلو ببرد. بسیاری از موارد در طرح تفصیلی دیده نشده و برای آن پیش‌بینی خاص نشده است که این مسائل مدت زمان صدور پروانه را طولانی می‌کند. به‌طور کلی در چند ماه اخیر در سطح شهر تهران کاهش بسیار  چشمگیری در کاهش مدت زمان صدور پروانه داشته‌ایم. منطقه 9 بیشترین  درصد کاهش در صدور  پرونده از نظر زمانی را داشته است. 

یکی از مشکلات ما دفاتر است. دفاتر برای تسهیل کار‌ها و واگذاری به بخش‌خصوصی ایجاد شد، ولی در عمل دارای مشکلاتی است که یا به علت نبودن نیرو‌ها یا عدم دقت است در نتیجه هر پرونده را که دفاتر بررسی کرده‌اند دوباره باید کارشناسان شهرداری نیز بررسی کنند. ستاد شهرداری در تلاش است تا مشکلات این دفاتر را رفع کنند.