برنامه‌های ایمپاسکو در سال جهش تولید

وجیه‌الله جعفری با بیان اینکه ایمپاسکو به عنوان شرکت دولتی در  «تهیه و تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی کشور» ایفای نقش می‌کند، گفت: علاوه بر این، عهده‌دار بخشی از وظایف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، و بازوی اجرایی آن سازمان در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و تجهیز و استخراج و فرآوری مواد معدنی است.

مدیر عامل ایمپاسکو با اشاره به نام‌گذاری  سال 99 به عنوان «جهش تولید» افزود:  شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برنامه دارد با بهبود بهره‌وری تولید، تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، در تامین و تولید مواد معدنی در کشور نقش موثری ایفا کند. 

به گفته وی این شرکت در رسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها با چالش‌های جدی همچون تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و  شیوع بیماری کرونا درگیر است که با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی سناریو اقدامات لازم در ابتدای سال صورت پذیرفته و برنامه‌های مرتبط با شرایط (سناریو‌های) مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه و کاهنده در سطح شرکت تدوین و در حال حاضر وضعیت پایش و متناسب با هر سناریو برنامه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران توانمند، ایمپاسکو سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن را در قالب فراخوان عمومی ‌به بخش خصوصی اعلام می‌کند و در سال ۹۸، برای اجرای ۱۰ طرح با برآورد سرمایه ۵۰ هزار میلیارد ریال فراخوان عمومی ‌برگزار و سرمایه‌گذار جذب شده است.

مدیرعامل ایمپاسکو افزود: این شرکت تاکنون با در اختیار گرفتن ۳۴ پهنه اکتشافی در استان‌های مختلف کشور به مساحت ۱۱۷ هزار کیلومتر مربع (حدود 7 درصد مساحت کشور) و انجام ۳۷۱ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی از سال ۹۲ تاکنون موفق به شناسایی۷۰ محدوده هدف در  بخش‌های سنگ‌آهن، زغال سنگ و پلی‌متال شده است. در مجموع شرکت تهیه و تولید مواد معدنی توانست با حدود نیم درصد هزینه به ذخایری با ارزش حدود ۹/ ۵ میلیارد دلار دست یابد.

همچنین در کشف ذخایر عمیق نیز در سال ۹۸، موفق به حفر عمیق‌ترین گمانه به عمق2010 متر در آنومالی ۲۱  ایران مرکزی شده‌ایم.

جعفری تصریح کرد: به موازات فعالیت‌های اجرایی، پژوهش و توسعه فناوری در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری در جهت رفع مشکلات و موانع فنی، بهبود بهره‌وری و توسعه سبد محصولات با ارزش افزوده بالاتر  به‌صورت مستمر از طریق  انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف کشور، همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی انجام می‌شود.  بر این اساس از سال ۹۵ تاکنون تعداد ۱۳ تفاهم‌نامه و ۲۷ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ منعقد و بالغ بر ۵۰ پایان‌نامه دانشجویی مورد حمایت قرار گرفته است. وی ادامه داد: مسوولیت جدیدی که در سال ۹۸ با دستور مقام عالی وزارت، به ایمیدرو، سپس به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شد،  اجرای طرح اقتصاد مقاومتی  «احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس» است.  مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه در پایان سال گذشته ۸۷درصد اهداف استراتژیک شرکت محقق شده است، در مورد استراتژی‌های کلان شرکت تصریح کرد: توسعه اکتشافات، تجهیز و آماده‌سازی ذخایر، افزایش رقابت‌پذیری،  ارتقای بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذاران توانمند و هدایت آنها به سمت سرمایه‌گذاری‌های ارزش‌افزا در بخش معدن، دستاوردهای مثبت اجرای استراتژی‌ها این اطمینان را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون استراتژی‌های خوبی اتخاذ شده، تاکید کرد: هم‌اکنون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با گذر از بحران‌ها و مشکلات سال‌های گذشته، به جایگاهی در امور معادن رسیده که فعالیت‌های اکتشافی و اجرایی خود را در 70 درصد  از استان‌های کشور گسترش داده است.

به گفته جعفری‌، بخش معدن و صنایع معدنی، آسیب‌پذیری کمتری از پدیده کرونا و حتی تحریم‌ها نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور داشته است تا جایی که در چنین شرایط سختی نیز فرصت‌هایی پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی شناسایی شده است که بهره‌گیری از این فرصت‌ها منجر به بهبود جایگاه اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف استراتژیک شرکت در تاب‌آوری و ایستادگی در برابر تحریم‌ها، «بومی‌سازی موادمصرفی و تجهیزات» است افزود:  همسو با این هدف و برای ایجاد ارتباط اثربخش با تامین‌کنندگان، سامانه بومی‌سازی با عنوان «سامانه پژوهش و بومی‌سازی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران» راه‌اندازی شد. در سال ۹۸ شرکت توانست ۸ تجهیز اصلی به ارزش ۸۹۵ هزار دلار را با مشارکت پیمانکاران و راهبران بومی‌سازی کند.