تولید تجهیزات پزشکی نوزادان به‌صرفه نیست

 به حوزه تجهیزات پزشکی نوزادان توجه نمی‌شود

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی پزشکی حامی نوزاد پارس درباره تفاوت حوزه کودکان با سایر حوزه‌های تجهیزات پزشکی می‌گوید: درعین‌حال که بحث نوزادان بسیار مهم است، اما در بحث تامین تجهیزات پزشکی آنگونه که باید به آن اهمیت داده نمی‌شود.

 حسن اکبری با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات پزشکی نوزادان در بسیاری از بیمارستان‌ها بسیار قدیمی شده‌اند، ادامه می‌دهد: حتی در مواردی این دستگاه‌ها بنا به‌ دلایل مختلفی همچون تحریم‌ها و نبود حمایت، به‌روز نیستند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تولید انبوه و گسترده‌ای در زمینه تجهیزات پزشکی نوزادان داشت، توضیح می‌دهد:‌ در واقع مراکز درمانی ایران ظرفیت پذیرش چندانی برای تجهیزات پزشکی نوزادان ندارند؛ برای نمونه کشور نیازمند ۶۰۰ دستگاه وارمر، انکوباتور و تخت احیا است که تامین این نیاز بسته به سابقه شرکت تولیدکننده و شرایط فروش  ممکن است بین تولیدکنندگان موجود تقسیم شود.

اکبری، نداشتن صرفه اقتصادی را از دلایلی بیان می‌کند که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی نوزادان، سرمایه‌گذاری چندانی برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود نمی‌کنند. به‌گفته وی با توجه‌ به اینکه کشور ظرفیت پذیرش محصولات نوزادان را ندارد ساخت قالب دستگاه و هزینه‌های هنگفت پس از آن برای تولید انبوه محصول به‌صرفه نیست.

 گسترده نبودن بخش‌های زایشگاه‌ها و نوزادان

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی پزشکی حامی نوزاد پارس یکی دیگر از دلایل وجود تقاضای کم برای تجهیزات پزشکی نوزادان را در کم بودن و گسترده نبودن بخش‌های زایشگاه و نوزادان نسبت به سایر بخش‌های بیمارستانی بیان می‌کند و می‌گوید: تا بیمارستان جدیدی ایجاد و تجهیز نشود، نیاز تازه‌ای به‌وجود نمی‌آید؛ زیرا بیمارستانی که پارسال اقدام به تجهیز بخش‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات بیمارستانی خود کرده‌ است، امسال دیگر نیازی به این کار ندارد، به‌ویژه برای بخش نوزادان که ظرفیت کمتری  وجود دارد.

به باور وی، در چنین شرایطی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نوزادان رغبت چندانی برای هزینه‌کرد و توسعه تولید خود ندارند مگر اینکه بحث رقابت در میان باشد یا چشم‌انداز صادراتی داشته باشند تا سرمایه‌گذاری‌ای که کرده‌اند جبران شود.

اکبری در تکمیل توضیح خود برای نمونه درباره میزان تولید شرکت خود اضافه می‌کند:‌ پیش از کرونا هر سال ۵۰۰ دستگاه وارمر، ۳۰۰ دستگاه فتوتراپی و سایر دستگاه‌ها به نسبت سفارش بیمارستان‌ها تولید و عرضه کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه وضعیت تولید و عرضه محصولات شرکت حامی نوزادپارس تا پیش از شیوع کرونا خوب بود، توضیح می‌دهد: ما در زمینه پخش تجهیزات وارمر و فتوتراپی با هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران کار می‌کردیم، اما همه‌گیری کووید- ۱۹ شرایط را برایمان نامساعد کرد؛ زیرا نه‌تنها فروش‌های معمول شرکت بسیار کاهش یافته است، بلکه هیات امنا همه بودجه‌اش را در بحث تجهیزات مقابله با کرونا هزینه می‌کند.

 عدم وصول مطالبات  از مراکز درمانی دولتی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی پزشکی حامی نوزادپارس مشکل دیگر پیش‌روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نوزادان را وصول‌نشدن مطالبات این شرکت‌ها از مراکز درمانی بیان و تصریح می‌کند: مراکز درمانی بودجه موردنیاز برای خرید تجهیزات پزشکی را ندارند و برای نمونه شهریور ۹۸ در غرب کشور به مرکز درمانی تجهیزات فروختیم، اما هنوز هزینه آن را دریافت نکرده‌ایم.

به‌گفته اکبری هنگام فروش تجهیزات پزشکی مورد نیاز به این مرکز درمانی، نرخ دلار ۱۱ هزار تومان بود، اما اکنون ۲۳ هزار تومان شده است، بنابراین وصول هزینه دستگاه‌ها در عمل ارزشی ندارد.

وی ۹۵ درصد مشتریان تجهیزات پزشکی را مراکز درمانی دولتی اعلام می‌کند و می‌گوید: ما ناچار به فروش تجهیزات به مراکز درمانی هستیم، اما برای گرفتن پول آنها باید مدام پیگیری کنیم و دست آخر هم طلب‌ها روی هم تلنبار می‌شود.

اکبری با اظهار اینکه در شرایط فعلی تولیدکنندگان به دنبال  بحث سود  نیستند و دچار زیان شده‌اند، اضافه می‌کند: اگر قیمت دلار ثابت باشد، تفاوت قیمت ۲ درصدی مشکلی ایجاد نمی‌کند و آن را به حساب کسب ۲ درصد سود کمتر می‌گذاریم، اما اکنون نرخ دلار نسبت به پارسال افزایش زیادی داشته است و عملا نه‌تنها سود نکرده‌ایم، بلکه دچار ضرر شده‌ایم .

 فروشندگان مواد اولیه هر روز کالای خود را با نرخ دلار به‌روز می‌کنند

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی پزشکی حامی نوزادپارس با اظهار تاسف از اینکه مسوولان تاکنون نتوانسته‌اند بحث حمایت از تولید را درک کنند، به مشکلات تامین مواداولیه می‌پردازد و می‌گوید: بیشتر قطعات موردنیاز تولید ما شامل ورق‌های فلزی و وسایل الکترونیکی می‌شود که همه وارداتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ دلار موجب افزایش ناگهانی قیمت مواداولیه شده است، اضافه می‌کند: برای نمونه قیمت ورق آهن در مدت یک ماه از کیلویی ۱۰ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین وسایل الکترونیکی به‌دلایلی همچون تحریم، شیوع کرونا و تعطیلی وقت بازار چین بسیار کمیاب شده است. اکبری با بیان اینکه برخی از فروشندگان این ماده‌های اولیه از بروز چنین شرایطی سوء‌استفاده می‌کنند و کالا را به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند، تاکید می‌کند: این عده خاص از فروشندگان هر روز کالای خود را با نرخ دلار به‌روز می‌کنند و هیچ نظارتی بر فعالیت این عده خاص از فروشندگان و بازار این کالاها وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه تا پارسال که نرخ دلار ثابت بود، مواد اولیه موردنیاز خود را به‌صورت شرایطی از واردکنندگان می‌خریدند، تصریح می‌کند: اکنون که نرخ دلار افزایش یافته است، واردکنندگان کالای خود را به قیمت روز یورو می‌فروشند؛ در واقع این امکان را فراهم کرده‌اند که خریدار، مبلغ کالا را ۶ ماه دیگر بپردازد، اما مشروط به اینکه بدهی خود را به قیمت روز یورو پرداخت کند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی پزشکی حامی نوزادپارس در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: به‌این‌ترتیب تولیدکننده تجهیزات پزشکی درحالی محصول خود را به ریال می‌فروشد که نه‌تنها نمی‌تواند پول آن را از خریدار نقد کند، بلکه واردکننده، مواداولیه موردنیاز تولید را به یورو برای تولیدکننده فاکتور می‌زند.

اکبری با اظهار تاسف از اینکه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان برای تداوم روند تولید نمی‌شود، می‌گوید: در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، اغلب کارها مبتنی بر قطعات الکترونیک است و ازآنجا‌که مردم عادی به‌صورت روزمره با این کالاها در ارتباط نیستند و دغدغه تامین آن را ندارند، دولت نظارت و توجهی به آن ندارد و پیگیر دلیل افزایش قیمت آن نمی‌شود.

 صادرات بهترین تجهیزات نوزادان در ایران

وی درباره فیلد صادرات با بیان اینکه در گذشته به این حوزه ورود کرده بودند، توضیح می‌دهد: تقاضاهایی در نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی از ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته‌ایم که به دلایلی چون نوسانات نرخ دلار و تحت‌فشار قرار گرفتن این کشورها به سرانجام نرسید؛ بنابراین به‌جز چند مورد صادراتی به سوریه، سایر تلاش‌ها به سرانجام نرسیده است.

اکبری درعین حال با تاکید بر اینکه در حیطه تجهیزات پزشکی نوزادان اگر امکان انجام صادرات فراهم شود، شرایط بسیار خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد:‌ باتوجه ‌به زمینه‌ محدود فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی نوزادان در ایران،‌ صادرات گزینه بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان این نوع تجهیزات به‌شمار می‌رود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی‌پزشکی حامی نوزادپارس با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کنونی پذیرش دستگاه‌های نوزادان در ایران، بسته به نوع آن تولید یک تا سه ماه این شرکت به‌شمار می‌روند، اظهار می‌کند: اگر بازاری برای مصرف تجهیزات پزشکی نوزادان وجود داشته باشد، کار تولید این دستگاه‌ها چندان پیچیده نیست؛ ضمن اینکه هنگام صادرات، کالای تولیدی به دلار فروخته می‌شود که مثلا قیمت ۳ هزار دلاری یک دستگاه برای سایر کشورها رقمی نمی‌شود، اما برای ایران معادل ۷۰ میلیون تومان می‌شود که کشور ما این رقم را نمی‌پذیرد.