تلاش برای افزایش سهم بیمه زندگی

دراین بین حرکت به سمت تخصصی کردن فعالیت شبکه‌های فروش و توسعه شرکت‌های تخصصی بیمه‌های عمر و زندگی از راهکارهای مناسبی بوده که همواره درراستای فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و همچنین ارائه محصولات و خدمات متناسب با نیاز جامعه، بر آن تاکید شده است، موضوعی که مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه به عنوان نخستین شرکت بیمه تخصصی زندگی کشور، بر آن صحه می‌گذارد و حرکت به سمت تخصص‌گرایی در عرصه‌های بیمه عمر را یک اقدام مفید و کارآمد برای توسعه این نوع بیمه‌نامه‌ها در کشور عنوان می‌کند.

 ارائه محصولات متناسب با نیاز جامعه

مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این خصوص با بیان اینکه  این شرکت به عنوان نخستین شرکت بیمه تخصصی زندگی کشور از بهمن ۹۵ وارد عرصه بیمه‌گری کشور شده است، یادآورشد: شرکت بیمه زندگی خاورمیانه توانسته در این مدت با ارائه روش‌های نوین فروش و عرضه بیمه، سهم بیمه زندگی را در سبد خانوارهای ایرانی افزایش دهد و گامی ‌برای توسعه این بیمه در کشور بردارد. به‌هر حال توجه به جایگاه ویژه بیمه‌های زندگی در بالا بردن سطح رفاه اجتماعی و توجه خاص جوامع توسعه یافته به این مهم، سبب شد تا صنعت بیمه کشور از چند سال گذشته در راستای تاسیس شرکت‌های تخصصی در این عرصه اقدام کند که این مهم را می‌توان به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس شرکت‌های تخصصی کمک به ارائه محصولات بهتر متناسب با نیاز جامعه بوده است، گفت:بی‌تردید این تخصص‌گرایی باعث خواهد شد شرکت‌های بیمه، نیازسنجی‌ مناسبی از جامعه داشته باشند و محصولات مناسب‌تری را ارائه و وارد بازار کنند که این مهم می‌تواند اقبال برای خرید بیمه‌نامه‌های عمروزندگی را در کشور افزایش دهد.  به گفته نوروزی، از آنجا که تمرکز تیم مدیریتی و اجرایی این نوع شرکت‌ها، فقط روی محصول  بیمه‌های عمروزندگی است، قطعا محصولاتی که از سوی شرکت‌های تخصصی طراحی و وارد بازار می‌شود، باکیفیت‌تر و مناسب‌تر خواهد بود و به واسطه شبکه فروش متخصص، به شکل بهتری به جامعه معرفی و عرضه می‌شود.

این مسوول بیمه معتقد است: به دلیل اینکه شرکت‌های جنرال موظف به پوشش بیمه‌های رایج در صنعت بیمه هستند، این موضوع باعث شده،‌ بیمه‌های عمر و زندگی تاحدی مورد غفلت واقع شوند و در‌سبد پرتفوی شرکت‌های بیمه جایگاه چندان قابل قبولی نداشته باشند. از این رو توسعه شرکت‌های تخصصی و حرکت به سمت تخصصی کردن فعالیت شبکه‌های فروش دراین عرصه، می‌تواند کمک کند در آینده ضریب نفوذ بیمه‌های عمر در کشور رشد و از شرایط مطلوب‌تری برخوردار شود.

نوروزی تاکید کرد:  بیمه خاورمیانه به عنوان اولین شرکت‌های تخصصی در این عرصه، همواره تلاش کرده با به کارگیری روش‌های مناسب و با بهره‌گیری از نیرو‌‌های متخصص و توانمند، با تمرکز ویژه بر بیمه‌های زندگی و همچنین تحقیق و نیازسنجی در جامعه، دست به نوآوری و خلق محصولات جدیدی بزند و پاسخ مناسبی به نیازهای مردم در این حوزه بدهد؛ اقبال به محصولات بیمه‌ای و رشد فروش شرکت، موید این موضوع است . به گفته وی ما توانسته‌ایم در راستای افزایش سهم بیمه‌های زندگی در سبد خانوارهای ایرانی گام مثبتی برداریم و تلاش داریم این مسیر را همچنان ادامه دهیم تا به نتایج بهتری در این حوزه برسیم.

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، با بیان اینکه در دنیا به ویژه در کشورهای توسعه یافته‌، تقریبا چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار بیمه به بیمه‌های عمر و زندگی اختصاص دارد، درحالی که این عدد در کشور ما چیزی در حدود ۱۵ درصد است، افزود: این فاصله قابل توجه موید این موضوع است که در کشورما آنطور که باید به موضوع بیمه‌های زندگی توجه نشده که ضرورت دارد همچنان دراین حوزه اقدامات زیادی صورت گیرد.

 موانع رشد بیمه‌های عمر در کشور

نوروزی با اشاره به این موضوع که دلایل مختلفی در بروز این شرایط دخیل بوده است، اما دراین بین موضوع فرهنگ‌سازی نامناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی از عوامل مهمی‌ هستند که زمینه‌ساز این شرایط شده‌اند، یادآور شد: لازم است برای توسعه این بخش و آشنایی هرچه بیشتر مردم با مزایای بیمه؛ در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اقدامات ویژه‌تری صورت گیرد.

وی البته درعین حال مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم را از دیگر عوامل مهم در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور به ویژه در بیمه‌های عمر عنوان کرد و افزود: رشد بیمه‌های زندگی به شکل مستقیم به شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم ارتباط دارد. به این شکل که هرچه مشکلات اقتصادی کمتر باشد، رشد این بیمه در کشور هم تندتر خواهد شد و اقبال برای خرید افزایش خواهد یافت.

نوروزی تاکید کرد: عامل مهم دیگر، بحث تورم است که به دلیل اینکه در کشور ما، معمولا روندی صعودی داشته، این امر سبب شده جذابیت این نوع بیمه‌نامه‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری کاهش یابد. دلیل آن هم واضح است، زمانی که بازدهی سایر بازارها همچون طلا، سکه، ارز، مسکن، خودرو و... رشد می‌کند‌، افراد ترجیحشان این می‌شود که  به جای سرمایه‌گذاری در بیمه‌های عمر، سرمایه‌شان را وارد این بازارها کنند.

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه با بیان اینکه مجموعه این عوامل ضریب نفوذ بیمه به ویژه در حوزه بیمه‌های عمر و زندگی را کاهش داده است، یادآور شد: برای بهبود این وضعیت و برای ارتقای جایگاه بیمه‌های عمر و زندگی در کشور لازم است جذابیت‌هایی برای این نوع بیمه‌نامه‌ها ایجاد شود و همان‌طور که تاکید شد، محصولات با کیفیت و متناسب با نیاز جامعه طراحی و وارد بازار شود.

 رشد قابل توجه فروش بیمه‌های‌ عمر خاورمیانه

وی با بیان اینکه این هدفی است که ما در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در پیش گرفته‌ایم، گفت: دراین مدت توانستیم ۷ محصول بیمه‌ای در حوزه عمر و زندگی طراحی و وارد بازار کنیم که تازه‌ترین این محصول بیمه مستمری و بازنشستگی تکمیلی است که از سال گذشته وارد بازار بیمه‌ای کشور شد. بیمه مستمری و بازنشستگی تکمیلی خاورمیانه، محصولی منحصر‌به‌فرد در صنعت بیمه به شمار می‌آید که  به نوعی مکمل بیمه‌های پایه است و هر فرد می‌تواند نسبت به تهیه آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه این بیمه ترکیبی از سرمایه‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای است که همزمان تضمین اندوخته و تامین پوشش آتیه افراد را شامل می‌شود، یادآور شد: بیمه عمر مستمری و بازنشستگی تکمیلی به منظور پرداخت حقوق بازنشستگی در دوران کهنسالی برای افرادی که حقوق بازنشستگی دریافت نمی‌کنند، طراحی شده‌ است که در عین حال می‌تواند مکملی برای افرادی که حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند نیز باشد و کمبودهای ناشی از پایین بودن سطح حقوق‌های بازنشستگی نسبت به مخارج زندگی را جبران کند.

مدیرعامل بیمه خاورمیانه با بیان اینکه این محصول یک پوشش بیمه‌ای عمر به شرط حیات است، اظهار کرد: یکی از مزایای این طرح این است که اگر بیمه‌گذار حتی با پرداخت تنها یک قسط فوت کند خانواده وی می‌توانند از مزایای طرح بهره‌مند شوند.

نوروزی با بیان اینکه این محصول به دلیل مزیت‌هایی که ایجاد می‌کند، توانسته از اقبال خوبی از سوی  جامعه برخوردار شود که رشد فروش این بیمه‌نامه موید همین موضوع است گفت: طبق آمارها، مجموع فروش و تولید حق بیمه شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در سال گذشته چیزی حدود ۲۵۷میلیارد تومان بوده که حدود  ۱۲ میلیارد تومان آن، به بیمه‌نامه انفرادی اختصاص دارد.

به گفته وی، رشد فروش بیمه‌های عمرخاورمیانه در سه ماه نخست امسال، در بیمه نامه‌های انفرادی به  حدود ۶میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که عمده آن مربوط به بیمه‌های مستمری است، درحالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم چیزی حدود یک‌میلیارد تومان بوده است. این میزان فروش در حالی در سه ماه نخست امسال محقق شد که انتظار می‌رفت فروش بیمه‌نامه‌های عمر متاثر از شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی کاهش یابد که البته این اتفاق رخ نداد و حتی دراین دوران فروش بیمه‌نامه‌های ما روندی افزایشی پیدا کرد. وی با بیان اینکه  پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال افزایش قابل توجهی در فروش بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی داشته باشیم، تصریح کرد: این هدف‌گذاری با تکیه بر شبکه فروش کارآمد و متخصصی که در اختیار شرکت بیمه خاورمیانه قرار دارد، قابل تحقق است. بی‌تردید اگر شبکه فروش به شکل تخصصی فعالیت کند، می‌توان یک محصول خوب را به شکل درست به جامعه معرفی و زمینه توسعه بیمه‌های عمر را در کشور فراهم کرد.

 هدفمان توسعه شبکه فروش است

به گفته مدیرعامل بیمه خاورمیانه به‌رغم اینکه زیرساخت‌های این شرکت امکان فروش محصولات طراحی شده به‌صورت صددرصد الکترونیکی را فراهم کرده است، همچنان اعتقاد داریم بیمه‌های زندگی فروختنی است و شبکه‌های فروش در معرفی و فروش این بیمه‌نامه‌ها نقش بسیار کلیدی دارند و همین دیدگاه سبب شده تا در زمینه توسعه شبکه فروش شرکت گام‌های اساسی برداریم.

وی در همین راستا از دریافت مجوز راه‌اندازی دفتر ارتباطی در برخی از استان‌ها خبر داد و گفت: بیمه خاورمیانه در حال حاضر دارای ۲۰ دفتر ارتباطی در سراسر کشور است که توسعه این دفاتر در سایر استان‌ها در دستور کار قرار دارد، این امر می‌تواند هم  بخشی از نگرانی‌هایی که در مورد تبلیغات وجود دارد را پوشش دهد، هم عامل موثری برای سازماندهی شبکه فروش و در نهایت فروش بهتر بیمه‌نامه‌ها باشد.

نوروزی با بیان اینکه نمایندگان فروش، نقش مشاوران بیمه را دارند که می‌توانند با معرفی درست، افراد را مجاب به خرید بیمه‌نامه کنند، تاکید کرد: نمایندگان فروش، باید با ارزیابی درست از وضعیت زندگی افراد، اقدام به معرفی و پیشنهاد محصولات بیمه‌ای کنند تا فرد، مجاب به خرید بیمه‌نامه شود، ازاین رو فروش چهره به چهره همچنان بهترین روش برای توسعه بیمه‌های عمر و زندگی در کشور است و در این راستا باید نسبت به آموزش نمایندگان و شبکه‌های فروش اقدامات لازم صورت گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت بیمه خاورمیانه، هر بیمه‌نامه باید منحصر به یک فرد باشد و براساس شرایط زندگی، اقتصادی، پزشکی و... به فرد فروخته شود و این موضوعی است که نقش شبکه‌های فروش را بسیار حائز اهمیت می‌کند. تردیدی وجود ندارد اگر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، نیازسنجی مناسب، فراهم‌آوردن زیرساخت‌ها، توسعه شبکه فروش، حرکت به سمت تخصص‌گرایی و... موردتوجه قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود در آینده، ضریب نفوذ بیمه در بخش بیمه‌های عمر و زندگی افزایش یابد و شاهد شرایط خوبی در این بخش باشیم.

بیمه خاورمیانه