به گزارش گروه بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه انگلیسی تلگراف، این شرکت بریتانیایی که در شهر بریستول مستقر است، اعلام کرد این هواپیما دارای ظرفیت ۷۰ سرنشین خواهد بود و قادر است تا ۹۲۰ مایل سفر کند. هواپیمای الکتریکی هیبریدی در زمان برخاستن و نشستن کمترین صدا را تولید می‌کند. این هواپیما تا سال ۲۰۲۸ میلادی آماده خدمت‌رسانی خواهد بود.

سوخت اصلی هواپیماهای الکتریکی هیبریدی مانند اتومبیل‌ها، سوخت‌های فسیلی هستند، به همین خاطر این نوع از هواپیماها نسبت به هواپیماهای تمام الکتریکی که فقط با اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند، آلودگی بیشتری تولید می‌کنند.

اما توسعه یک هواپیمای تمام الکتریکی بزرگ با توجه به‌اندازه باتری موردنیاز مانع ساخت هواپیماهای بزرگ برای پرواز به مقاصد دور شده است. به همین خاطر شرکت‌های هواپیماسازی بر هواپیماهای تمام الکتریکی با ظرفیت کمتر از ۲۰ سرنشین که قابلیت سفر به مقاصد نسبتا نزدیک را دارند متمرکز شده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هدف‌گذاری کرده است که  انگلستان تا سال ۲۰۵۰  نخستین هواپیمای مسافربری دورپرواز با انتشار آلودگی صفر را به نام «جت زیرو» تولید کند، اما این هدف‌گذاری جانسون مورد انتقاد قرارگرفته است و آن ‌را بیش ‌از حد خوش‌بینانه و تکیه‌بر تکنولوژی دور از دسترس دانسته‌اند.

کامران اقبال، مدیرعامل گروه الکترونیک ایوی‌ایشن گفت: «اگر تصمیم دارید مساله رفع آلودگی‌های کربنی را حل کنید باید ساخت هواپیماهای بزرگ را در دستور کار قرار دهید و مشکلات حمل و نقل جمعی را حل کنید، چرا که شما نمی‌توانید با هواپیماهای ۲۰ نفره به این مقصود نائل شوید.»

گروه الکترونیک ایوی‌ایشن اعلام کرد، در صورتی که در بلندمدت فناوری‌های لازم موجود شود، هواپیماهای تولید این شرکت قادر خواهند بود به هواپیماهای تمام الکتریکی تبدیل شوند. در ضمن، این هواپیماها قادر هستند برای انتقال مسافر و بار بین فرودگاه‌های کوچک منطقه‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرند و به صنعت حمل‌ونقل کمک کنند تا میزان آلایندگی‌های خود را کاهش دهد.

 تعداد دیگری از شرکت‌ها در سال‌های اخیر، توسعه هواپیماهای الکتریکی هیبریدی را آغاز کرده‌اند، از جمله می‌توان به همکاری بین ایرباس، رولز رویس و زیمنس اشاره کرد که به خاطر شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی این همکاری متوقف شده است.

‌به‌رغم پیش‌بینی‌های کاهش تقاضای سفرهای هوایی برای  طولانی‌مدت، به خاطر شرایط پیش‌ آمده بر اثر شیوع جهانی ویروس کرونا، اقبال می‌گوید با توجه به مسائل و چالش‌های تغییرات آب و هوایی هنوز بازار برای هواپیمای او وجود دارد.

گروه الکترونیک ایوی‌ایشن اعلام کرد، ساخت این هواپیما در انگلیس می‌تواند ۲۵ هزار شغل در بخش هوافضای انگلستان ایجاد کند.