افتتاح 14 طرح بزرگ در سال 99

 سال ۹۹ کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است. گل‌گهر چه برنامه‌هایی برای برون‌رفت از این چالش‌ها و بالعکس توسعه احتمالی دارد؟

با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری طرح‌های بزرگ و ملی در منطقه گل‌گهر، از سوی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه، در حال اجر است. اجرای طرح‌های جدید با بهره‌گیری از نظر و دانش متخصصان انجام خواهد شد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌جاری افتتاح ۱۴ طرح را در برنامه دارد که مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان با اشتغال حدود۴۴۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است. همچنین این شرکت آغاز عملیات اجرایی ۱۳ طرح دیگر را برای سال‌جاری دارد که با میزان سرمایه‌گذاری معادل ریالی ۳۱ هزار میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۶۵۰۰ نفر است که اجرای بخشی از آنها علاوه بر ایجاد ظرفیتی نزدیک به ۳ میلیون تن در بخش کنسانتره، ۵میلیون تن در بخش گندله و ۷۰ هزار تن بریکت سرد می‌تواند سبب بالا بردن افزایش بهره‌وری در بخش‌های کمی ‌و کیفی کارخانه‌های کنسانتره موجود نیز شود. ضمن آنکه فاز اول خط انتقال آب خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب و محور اصلی تامین آب صنایع معدنی در استان‌های کرمان و یزد نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر طرح‌های مزبور بزرگ‌ترین واحد تولید کنسانتره از محصول میانی کم‌عیار هماتیتی به ظرفیت یک میلیون تن با حمایت شرکت گل‌گهر و در قالب جذب سرمایه‌‌گذار به بهره‌برداری خواهد رسید. 

با توجه به افزایش سرمایه «گل‌گهر» از ۴۸۰۰ میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده اخیر و موافقت اعضای مجمع، این موضوع نقش زیادی در تحقق اهداف توسعه‌ای شرکت و جهش تولید خواهد داشت.

همچنین توجه ویژه به  بومی‌سازی و ساخت داخل که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش زیادی از نیازهای خود را در داخل کشور تامین می‌کنیم.

 گل‌گهر تاکنون چه میزان بهره مالکانه به دولت پرداخت کرده است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در قالب قرارداد  با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دارنده پروانه بهره‌برداری گل‌گهر نسبت به پرداخت بهره مالکانه اقدام می‌کند. در لایحه بودجه سال ۹۹ نیز، بهره مالکانه معادن از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸، به ۲۸۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. در استان کرمان در بسیاری از پهنه‌ها، اکتشاف انجام نشده است؛ ما می‌خواهیم اکتشافات جدیدی را انجام دهیم و با توجه به لزوم انجام اکتشاف به عنوان اصلی‌ترین فعالیت در جهت توسعه پایدار بخش معدن و صنایع معدنی پیشنهاد می‌کنیم بخشی از این هزینه‌ها از بهره‌ مالکانه یا از مالیات کسر شود، چرا که وقتی اکتشافات جدید را انجام دهیم، افزایش ذخایر و تولید را در پی خواهد داشت و درعمل طی سال‌های آتی درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت.

بهره مالکانه نباید در همه‌شرایط اقتصادی یکسان باشد و بسته به شرایط اقتصادی به طور مثال شرایط رکود، بازبینی و تعدیل شود.

 در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اکتشافات توضیح دهید و اینکه وضعیت معادن سنگ‌آهن متعلق به گل‌گهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا میزان ذخایر معدن گل‌گهر تا چند سال آینده کفاف تولید این مجموعه را می‌دهد؟

طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه (در قالب چهار پهنه) در اختیار گل‌گهر بود که تاکنون در ۱۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از آن عملیات اکتشافی در فاز شناسایی و پی‌جویی انجام شده است و نتیجه آن شناسایی ۳۴ آنومالی معدنی  و اعلام آنها به سازمان صمت است همچنین ۳۰۰ کیلومتر مربع از مجموع این برنامه‌ها برای اکتشافات بعدی عمومی ‌در اختیار گل‌گهر قرار گرفت.

هم اینک ۲۵۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه و محدوده  اکتشافی در اختیار «گل‌گهر» قرار دارد که اکتشافات عمومی‌و حفاری در آنها در حال انجام است و نتایج خوبی از لحاظ اثبات ماده معدنی به دست آمده است به‌طوری‌که در محدوده بین معادن گل‌گهر ۱۴۳ میلیون تن به ذخایر موجود گل‌گهر اضافه شد.

با توجه به اینکه گلوگاه تولید در مجتمع‌های معدنی وجود ذخایر سنگی به‌عنوان خوراک است، در حال حاضر طی ۱۵ سال آتی نگرانی عمده‌ای از بابت تامین سنگ وجود ندارد و به منظور ایجاد ضمانت‌های ذخیره‌ای فعالیت‌های اکتشافی گسترده‌ای انجام شده و هم‌اکنون در حال انجام است که خوشبختانه نتایج بسیار امیدبخشی حاصل شده است. همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن استخراجی از معادن کوچک را نیز متناسب با نیاز گل‌گهر و در راستای حمایت از معادن کوچک و خصوصی خریداری خواهد کرد و به عنوان استراتژی خرید از معادن کوچک، سنگ‌آهن را بیش از پیش توسعه می‌دهد. اقدام فوق علاوه بر تامین نیاز شرکت به خوراک اولیه، گامی‌در جهت توسعه و افزایش اشتغال در معادن کوچک و‌ متوسط محسوب می‌شود و در صورت تامین سنگ‌آهن، شرکت گل‌گهر این توانایی و آمادگی را خواهد داشت تا نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام کند.

در سال جهش تولید و برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی، این شرکت آمادگی دارد سنگ‌آهن استخراجی معادن کوچک و خصوصی را خریداری و با استفاده در خطوط تولید خود به اقتصاد معادن خصوصی کمک و ارزش افزوده ذخایر مواد معدنی کشور را حفظ کند.

 عملکرد سه ماه اول سال گل‌گهر در زمینه تولید و فروش چگونه است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موفق شد از ابتدای امسال تا پایان خرداد  حدود ۷/ ۶ میلیون تن انواع محصول تولید کند. در این مدت حدود ۶/ ۳ میلیون تن کنسانتره و حدود ۱/ ۳ میلیون تن گندله سنگ‌آهن در این شرکت تولید شده است.

همچنین مجموع فروش محصولات این شرکت در سه ماه نخست امسال به‌طور علی‌الحساب به حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال رسید.

در ضمن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موفق شده بود از آغاز سال مالی ۹۸ تا پایان اسفند  گذشته حدود ۳/ ۲۷ میلیون تن انواع محصولات تولید کند.  

 برنامه افزایش سرمایه گل‌گهر را چگونه پیش خواهید برد؟

افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مدتی پیش به اتفاق آرا به تصویب مجمع رسید و اعضای مجمع، با افزایش سرمایه «گل‌گهر» از ۴۸۰۰ میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

در این نشست که با حضور حد نصاب قانونی اعضا و بازرس قانونی تشکیل شد، مقرر شد افزایش سرمایه در دو گام انجام شود. بر همین اساس در گام نخست با آورده نقدی سهامداران، سرمایه شرکت از ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۷هزار و ۴۴۰میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین مجمع، اختیار مابقی افزایش سرمایه را به هیات مدیره واگذار کرد که در گام دوم تا رسیدن به سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی اقدام کند. 

 شرایط بهسازی کارخانه‌های تولید کنسانتره گل‌گهر چگونه است؟

خوشبختانه هم‌اکنون پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط ۵ تا ۷ کنسانتره شرکت گل‌گهر در حال اجراست و ‌نخستین مرحله در نیمه اول سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود و با توجه به اینکه مجموعه اقدامات سال جدید بر مبنای «جهش تولید» استوار است، پیش‌بینی می‌شود فاز یک این پروژه که تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری خطوط سه‌گانه کنسانتره دارد (واحد کوبینگ) در ماه‌های آتی با میزان سرمایه‌گذاری حدود ۶۲ میلیارد تومان راه‌اندازی شود. تا این لحظه در اجرای بخش تامین سرمایه که توسط خود گل‌گهر انجام می‌شود مشکلی وجود نداشته است و در تامین قطعات با مساله‌ای مواجه نبوده‌ایم. البته مواردی به دلیل بحث تحریم‌ها وجود داشت، خوشبختانه توانستیم آنها را حل کنیم و تقریبا می‌توان گفت پروژه مسیر عادی خود را طی می‌کند. واحد خردایش شماره ۲ گل‌گهر نیز به عنوان بزرگ‌ترین مدار خردایش سنگ‌شکنی خاورمیانه در مرحله پیش راه‌اندازی و شروع تست با بار قرار دارد. این واحد با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری ۵و۶و۷ و همچنین خطوط کنسانتره آتی شرکت تعریف شده است. این پروژه شامل خردایش سنگ‌آهن معدن شماره ۳ و انتقال محصول یادشده به کارخانه تولید کنسانتره سه‌گانه گل‌گهر است. هدف از احداث این کارخانه خردایش، دانه‌بندی و سرند سنگ‌آهن استخراج‌شده از معدن شماره ۳ است.

ظرفیت این پروژه ۴ هزار و۲۵۰ تن در ساعت معادل ۱۵ میلیون تن در سال بوده که البته انتظار می‌رود تولید سنگ خرد شده با این سنگ‌شکن به مراتب بیشتر از ۱۵ میلیون تن در سال باشد.

طبق قرارداد سرمایه اجرای این پروژه در بخش ریالی معادل ۸۹ میلیارد تومان و در بخش ارزی شامل ۱۱ میلیون یورو برای پیمانکار داخلی و ۲۴ میلیون یورو برای پیمانکار خارجی و صاحب تکنولوژی (تیسن کروپ آلمان) جهت خرید و نظارت بر نصب و راه‌اندازی تجهیزات است. مدیریت بودجه اجرای این پروژه با توجه به شرایط اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت و به خوبی انجام شد و با توجه به تدابیر اندیشیده شده در گل‌گهر، تامین نقدینگی پروژه به خوبی محقق شد. همچنین پروژه احداث تیکنر مرکزی مجتمع گل‌گهر نیز با هدف بازیابی آب از جریان باطله طرح‌های توسعه خطوط کنسانتره مجتمع تعریف شده است. این پروژه شامل طراحی، مهندسی، تامین و اجرای یک دستگاه تیکنر از نوع تیکنرهای با نرخ ته‌نشینی بالا و اجزای وابسته است. هدف از احداث این پروژه، آبگیری از باطله رقیق طرح‌های فرآوری غبار کارخانه تغلیظ، فرآوری غبار ته‌ریز سیکلون‌های کارخانه تغلیظ و باطله طرح توسعه پلی‌کام و بازگشت آب بازیابی‌شده به چرخه تولید است. ارزش این پروژه ۳۱۰ میلیارد ریال و ۴۱۰ هزار یورو و ظرفیت عملیاتی آن ۴۰۰ تن بر ساعت جامد خشک است و در حال حاضر آماده راه‌اندازی است.

 طرح‌های توسعه‌ای در اولویت گل‌گهر کدامند؟ و چه اهدافی را در فعالیت شرکت گل‌گهر تکمیل می‌کنند؟

شرکت گل‌گهر در سال ۹۸ در تولید، فروش و توسعه، اقدامات جهشی انجام داد. این شرکت، سال گذشته در تولید کنسانتره ۳ درصد، گندله ۳ درصد و فروش داخلی این دو محصول از نظر تناژ ۵ درصد رشد داشته است. سال گذشته، مجموع سرمایه‌گذاری‌های ارزی و ریالی این شرکت و شرکت‌های هم‌گروه معادل ۸ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان بوده که برای حدود ۵۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. این میزان سرمایه‌گذاری، بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های سال‌های قبل بوده است.

این طرح‌ها شامل احداث واحد خردایش ۲، احداث واحد کوبینگ افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره طرح توسعه، احداث واحد فرآوری غبار کارخانه تغلیظ به همراه تیکنر مرکزی مجتمع، احداث پایل دوم سنگ‌آهن شکسته و نصب ریکالیمر، احداث کارخانه هماتیت جدید، احداث واحدهای میکسرهای جدید کارخانه گندله‌سازی شماره ۱، احداث ۱۵ کیلومتر خط لوله انتقال آب از مخزن ۴۵هزار متر مکعبی به سایت آبی گل‌گهر، احداث جاده از منطقه گل‌گهر به سمت بزرگراه بندر عباس، احداث مخازن ۱۰۰هزار متر مکعبی، پروژه زیرسازی و روسازی شبکه ریلی منطقه، احداث کارخانه کنسانتره (خط ۳)، احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۱، طرح انتقال آب از خلیج‌فارس (فاز ۱) و احداث مجتمع آب شیرین کن بندر عباس (فاز ۱) شامل زیرساخت‌ها، تاسیسات مشترک و مدول اول آب‌شیرین‌کن، احداث کارخانه بریکت‌سازی سرد آهن به روش کوره تونلی می‌شود. 

میزان پیشرفت طرح انتقال آب خلیج‌فارس به گل‌گهر نیز به عنوان بزرگ‌ترین طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب و محور اصلی تامین آب صنایع معدنی در استان‌های کرمان و یزد در قطعه اول ۹۵ درصد، قطعه دوم ۸۸ درصد و قطعه سوم ۸۵ درصد است. همچنین بزرگ‌ترین واحد تولید کنسانتره از محصول میانی کم‌عیار هماتیتی به ظرفیت یک میلیون تن با حمایت شرکت گل‌گهر و در قالب جذب سرمایه‌‌گذار به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وضعیت شرکت‌های تابعه گل‌گهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فعالیت هر یک از زیرمجموعه‌ها و خود گل‌گهر به طور کلی در شرایط کرونا از چه شرایطی برخوردار بود؟

خوشبختانه روند اجرای فعالیت‌ها در تمامی ‌شرکت‌های منطقه گل‌گهر به خوبی در حال پیشرفت است و با توجه به نام‌گذاری امسال با نام جهش تولید تمامی ‌برنامه‌ریزی‌هایی که برای تحقق این مهم و رسیدن به اهداف عالیه در حوزه تولید برنامه‌ریزی شده است با همت مضاعف کارکنان در سطوح مختلف شرکت‌ها در دست انجام است و شیوع بیماری کرونا نیز اگرچه در ابتدا یکسری مشکلات و موانع برای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی به وجود آورد، اما با رعایت تمامی ‌پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، هیچ خللی در روند کارهای شرکت پیش نیامده است و همچنان شاهد خلق رکوردهای تولیدی و فروش در شرکت گل‌گهر و شرکت‌های منطقه هستیم.   در حال حاضر ۴۱ طرح با برآورد سرمایه‌‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومان (در شرایط فعلی) توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های هم‌گروه در حال اجرا است که در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد بهره‌برداری از آنها و تاثیر مثبت آن بر تنوع، کمیت و کیفیت محصولات منطقه گل‌گهر خواهیم بود. 

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از جمله شرکت‌هایی است که هر ۱۰ سال یک‌بار به صورت تخصصی و با در نظر گرفتن تمامی ‌جوانب چشم‌انداز ۱۰ ساله شرکت را ترسیم می‌کند و بر اساس آن اهداف خود را پیش می‌برد، در همین راستا نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی منطقه گل‌گهر به منظور تدوین استراتژی ۲۰۳۰ هلدینگ گل‌گهر در دست اجرا است. لازمه دستیابی به اهدافمان، ساختارسازی و ارتقای سطح مهارت، آموزش، تخصص منابع انسانی و توجه به معیشت و سطح زندگی همکاران است. همچنین اکتشاف باید مهم‌ترین فعالیت ما در جهت تامین خوراک مورد نیاز و توسعه پایدار در شرکت باشد.  گل‌گهر ۲۰۳۰ می‌تواند در جمع  شرکت‌های برتر دنیا قرار بگیرد و تبدیل به یک گل‌گهر یکپارچه بین‌الملل شود و ما باید ارزش برند این شرکت را بالا ببریم. گل‌گهر ۲۰۳۰ باید متفاوت باشد و سرمایه‌های دانشی بالایی ایجاد کند و  برای سرمایه‌های فکری خودمان در ۱۰ سال آینده هزینه کنیم، تنوع‌بخشی تولید را در قالب تدوین استراتژی خرید، ایجاد یا ادغام در زنجیره فولاد کشور یا سایر صنایع نهایی سازیم.  

 روند اشتغال‌زایی در منطقه گل‌گهر از چه شرایطی برخوردار است؟ میزان آن به چه تعدادی رسیده است؟

شرکت گل‌گهر و شرکت‌های منطقه گل‌گهر سهم بسیار زیاد و تاثیرگذاری در ایجاد اشتغال در شهرستان سیرجان، استان کرمان و کشور دارند.  در حال حاضر تعداد ۲۲ هزار نفر نیروی شاغل در کل منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر مشغول به‌کار هستند که از این تعداد ۸۹۰ نفر در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و مابقی در سایر شرکت‌های منطقه مشغول به‌کار هستند.

 ارزیابی شما از روند فعلی زنجیره ارزش فولاد در طرح‌های توسعه‌ای چیست؟ سهم گل‌گهر از توسعه در زنجیره ارزش چه میزان است؟

طی سال‌های اخیر با تمرکزی که بر تکمیل زنجیره فولاد در ایران صورت گرفته این صنعت توانسته سهم خود را در تولید ناخالص داخلی کشور و اشتغال‌زایی بالا ببرد و با رشد صادرات سهمی ‌قابل توجه در درآمدزایی ارزی برای کشور داشته باشد که این امر به‌خصوص در شرایط تحریمی ‌از اهمیتی دوچندان برخوردار است، اما موفقیت صنعت فولاد بیش از هر چیز به عملکرد مناسب بخش بالادستی زنجیره بسته است. در واقع عملکرد قابل توجه شرکت‌های معدنی در این سال‌ها بوده که رشد صنعت فولاد را محقق کرده است. در این میان منطقه گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد که سهم بیش از ۴۳ درصدی در تامین بخش‌های مختلف زنجیره تولید فولاد کشور را برعهده دارد طلیعه‌دار این صنعت درآمدزا برای کشور محسوب می‌شود. گل‌گهر در سال ۹۸ در زمینه رشد تولید کنسانتره بیش از ۱۶ میلیون تن تولید داشته‌ است که حدود ۳ درصد بالاتر از تولید سال ۱۳۹۷ بوده است. در زمینه رشد تولید گندله نیز بیش از ۱۲ میلیون تن تولید داشته است که حدود ۴ درصد بالاتر از تولید سال ۱۳۹۷ بوده است. در شرایطی که کشور تحت فشار شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، جهش تولید در این صنعت و استمرار صادرات می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد باشد. از همین رو شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز با درک اهمیت فعالیت بخش معدن، برنامه‌هایی برای کشور در سال‌های اخیر با تاکید بر رشد تولید داشته تا به این ترتیب با تامین مواد اولیه زنجیره فولاد بتواند نقشی دوچندان در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای تحقق جهش تولید در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین مواد اولیه خطوط تولید  است و برای تحقق مجدد جهش تولید در سال‌جاری، شرکت باید بتواند حدود ۶۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن دیگر خریداری کند که برای این امر نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است و طبق برآوردهای انجام شده بنا شده از محل افزایش سرمایه شرکت ۱۱ هزار میلیارد ریال برای خرید کنسانتره از معادن کشور اختصاص یابد. همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر، پروژه‌های توسعه‌ای را با هدف حفظ سهم این شرکت در تامین مواد اولیه صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ آغاز کرده که به اتمام رسیدن هر یک و در مدار تولید قرار گرفتن آنها می‌تواند گامی ‌مهم در راستای تحقق جهش تولید باشد.

 نظر شما درباره  قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش به ویژه در بخش معدنی زنجیره چیست؟

لزوم تناسب قیمت در کل زنجیره ارزش با توجه به استانداردهای جهانی و همچنین لزوم تعیین قیمت در ابتدای زنجیره که کانسنگ موردنیاز به لحاظ قیمت متناسب با کنسانتره تولیدی باشد در این زمینه لازم و نیاز است.

 اگر نکته‌ای مغفول مانده بفرمایید.

خوشبختانه در حال حاضر، تعامل و همکاری خوبی بین نماینده  مردم سیرجان در مجلس و تمامی ‌نمایندگان استان کرمان با شرکت گل‌گهر وجود دارد و مدتی پیش نیز نشست بررسی روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای گل‌گهر با حضور نمایندگان استان کرمان در مجلس و استاندار کرمان برگزار شد که نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی نیز به همراه داشت. 

در ابتدای زنجیره متاسفانه قیمت سنگ‌آهن به عنوان ورودی کارخانجات تولید کنسانتره از مکانیزم شفافی برخوردار نیست، بنابراین به نظر می‌رسد در آینده نزدیک توان توسعه و سرمایه‌‌گذاری شرکت‌های معدنی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و نهایتا به سمت غیراقتصادی کردن مکانیزم توسعه قدم برداشته می‌شود که امیدوارم مسوولان مربوطه برای حل این چالش راه‌حل مناسبی بیندیشند.