افزایش هزینه‌ها؛ مشکل تولیدکنندگان چرم

 ویزیتوری کمربند چرم، سکویی برای جهش در تولید

مهدی یوسفی‌فر در تشریح مسیری که برای رسیدن به موقعیت کنونی پیموده است، یادآور می‌شود: سال ۱۳۷۰ کار چرم را به‌عنوان ویزیتور کمربند چرم شروع کردم؛ آن زمان کمربند چرم طبیعی مرغوب در بازار وجود نداشت و بیشتر کمربندها از جنس پلاستیک بودند.

وی از این خلأ بازار به‌عنوان فرصت استفاده کرد و مستقیم وارد حوزه تولید کمربند چرم شد و به‌این‌ترتیب کسب‌وکار خوبی را راه انداخت. منتها در این مسیر با مشکلاتی همچون ناشناخته بودن در بازار چرم روبه‌رو بود. آن‌گونه که یوسفی‌فر توضیح می‌دهد از آنجا که در بازار چرم چهره‌ای ناشناخته بود، باید خرید نقدی انجام می‌داد؛ چون دوست نداشت از پدرش پول بگیرد، تنها دارایی‌ خود را که ضبط دوکاسته بود به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشد و با این سرمایه، نخستین مواد اولیه مورد نیاز تولیدش را می‌خرد.

وی با یادآوری اینکه تا سال ۱۳۷۵ در کارگاه کوچک خود در کرج با شش نیرو، کمربند چرم تولید می‌کرد و به‌صورت ویزیتوری می‌فروخت، ادامه می‌دهد: سال ۱۳۷۵ فروشگاهی را در خیابان فردوسی تهران دایر کردم، اما هنوز برند خاصی را ثبت نکرده بودم، اما در همایش‌های حوزه برند ثبت‌نام و شرکت می‌کردم و به‌واسطه همین امر بود که تصمیم گرفتم با نام تجاری مستقل کارم را توسعه بدهم. مدیرعامل نوین چرم با بیان اینکه تا پیش از شکل‌گیری این ایده، شرکتی نداشت، یادآور می‌شود: آن زمان چرم را از کارخانه‌های دباغی می‌خریدم و کمربندها را در کارگاه کوچکم در کرج تولید می‌کردم و می فروختم؛ به‌مرور کارم را توسعه دادم و سرانجام در سال ۱۳۸۰، مالک پنج فروشگاه شده بودم.

یوسفی‌فر در آن سال‌ها فقط کمربند و کت چرم را در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کرد که دوخت کت چرم را به پیمانکاران سفارش می‌داد. مدیرعامل نوین چرم در این‌باره توضیح می‌دهد: چرم خام را از دباغ‌خانه‌ها می‌خریدم و به تولیدکنندگان کت چرم می­دادم و آنها نیز با استانداردهای ما سفارش‌هایمان را تولید می‌کردند. یوسفی‌فر همزمان مطالعاتی در حوزه کاری خود به‌ویژه در زمینه مشتری‌مداری و باشگاه مشتریان داشت و متوجه شد که جای کار باکیفیت در صنعت چرم خالی است.

 توسعه سبد محصولات و شعبه‌های فروشگاه‌ در کشور

وی پس از آنالیز بازار بود که به این فکر افتاد سبد متنوعی از محصولات چرمی را به مشتریان ارائه بدهد و به‌این‌ترتیب به‌مرور لباس چرم، کیف زنانه، کیف مردانه و انواع کیف‌های جیبی را به محصولات خود افزود؛ سرانجام یوسفی‌­فر موفق شد در سال ۱۳۸۲ نام تجاری نوین چرم را برای برند خود ثبت کند و با جدیت بیشتری کار و تعداد فروشگاه‌های خود را توسعه بدهد. در همین سال بود که ابتدا کارگاهی ۲۰۰ متری اجاره کرد و مدتی بعد دو کارگاه دیگر با همین متراژ را به آن افزود. با تولید در این کارگاه‌ها و داشتن درک دقیق از نیاز بازار بود که تعداد فروشگاه‌ها را به ۱۰ شعبه رساند.

یوسفی‌فر ادامه داد: برای اینکه  همیشه موجودی و کالا داشته باشیم، انباری را برای محصولات خود تهیه کردم و به‌این‌ترتیب بهبود مستمر را در بازه‌ای شش ساله شاهد بودیم.

مدیرعامل نوین چرم با اشاره به اینکه اکنون دو کارخانه تولید کیف و لباس دارد، می‌گوید: کارخانه‌ ۳ هزار متری تولید کیف در ابتدای جاده دماوند و کارخانه ۳ هزار متری دیگری برای تولید لباس در خیابان فردوسی تهران فعال هستند.

وی درباره ظرفیت تولیدات این دو کارخانه اظهار می‌کند: تقریبا سالی ۲۵ هزار دست کت چرم تولید می‌کنیم که ۲۰ درصد آن را پیمانکاران خارج از کارخانه برایمان تولید می‌کنند؛ همچنین ۴۰ هزار قطعه کیف در سال تولید می­‌کنیم که پنج برابر این میزان نیز توسط پیمانکاران نوین چرم تولید می‌شود.

یوسفی‌­فر با یادآوری اینکه تولید کفش را مستقیم انجام نمی‌دهند، درباره دلیل آن توضیح می‌دهد: تولید و فروش دو مقوله جدا هستند؛ لزوما فروشنده خوب، تولیدکننده خوبی نیست زیرا تولید پیچیدگی‌های خود را دارد. بنابراین بهتر است فروشنده بیشتر دنبال بازاریابی، برندینگ و شناسایی روحیات مشتری باشد و تولیدکننده هم تولید کند. وی با بیان اینکه حدود ۷۰ کارخانه با استانداردهای نوین چرم برای این برند کفش تولید می‌کنند، می‌گوید: ازآنجا‌که در حوزه لباس و کیف تولیدکننده قدرتمندی در ایران وجود ندارد، مجبوریم این محصولات را تولید کنیم، اما به‌مرور اگر تولیدکننده‌ ماهری را شناسایی کنیم، دوست داریم تولید این محصولات را پیمانی به آنها بسپاریم.

  راه‌اندازی دفتر طراحی در ایتالیا،‌ مهد مد دنیا

در زمینه طراحی محصولات نیز نوین چرم سعی کرده است مطابق با مد روز دنیا پیش برود؛ بر همین اساس سال ۲۰۱۴ یک دفتر طراحی در شهر میلان ایتالیا راه‌اندازی کرده است. مدیرعامل نوین چرم در این زمینه توضیح می‌دهد: ایتالیا مهد صنعت مد دنیاست و برای اینکه بتوانیم به‌روزترین اتفاقات حوزه مد و فشن برندهای مطرح دنیا را رصد کنیم و از اطلاعات آنها در سازمان خودمان بهره ببریم، اقدام به تاسیس این دفتر کردیم.

این درحالی است که اوایل شروع فعالیت آنها طرح‌های محصولات خود را از ژورنال‌های خارجی کپی‌برداری می‌کردند، اما امروز سعی می‌کنند خودشان طراحی‌ محصولات را انجام بدهند. هرچند نوین چرم در پنج سال گذشته تقاضاهای زیادی برای ایجاد نمایندگی در کشورهایی همچون مالزی، اسکاندیناوی، روسیه و... داشته است،‌ اما به‌دلیل مشکلات انتقال پول ناشی از تحریم‌ها و مسائل سیاسی، موقتا از انجام این کار سر باز زده است تا زمانی که تغییری در شرایط ایجاد شود.

 خواب سرمایه در گردش به دلیل خرید سالانه مواد اولیه

وی درعین‌حال یکی از مهم‌ترین مشکلات اساسی حوزه تولید را بی‌ثباتی نرخ ارز بیان می‌کند و می‌گوید:‌ تثبیت نبودن قیمت ارز، تولیدکننده را وادار می‌کند تا مواد اولیه موردنیاز خود را از پیش برای یک سال بخرد که این امر موجب خواب سرمایه در گردش وی می‌شود.

یوسفی‌فر با تاکید بر اینکه  باید فکری اساسی برای تثبیت نرخ ارز کرد، تصریح می‌کند: افزایش نرخ دلار موجب افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت تمام‌شده محصول می‌شود و تولیدکننده یکی از مزیت‌های رقابتی خود را از دست می‌دهد؛ همچنین قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و به‌جای خرید محصولات چرمی،‌ کالاهای جایگزین مانند کیف و کفش چرم مصنوعی را می‌خرند. وی با بیان اینکه افزایش ارز خارجی با چنین شیب و سرعت بالا در اقتصاد یک کشور ضعف به‌شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: نتیجه این وضعیت این است که محصولات چرم با استقبال کمتری روبه‌رو می‌شوند و در نهایت تولید آسیب شدید می‌بیند.

 کرونا باعث از دست رفتن بازارهای اسفند، فروردین و خرداد شد

مدیرعامل نوین چرم همچنین با اشاره به شیوع کرونا در ایران نیز اظهار می‌کند: اسفند ماه حساس‌ترین زمان برای بنگاه‌های اقتصادی است، زیرا شب عید به اندازه شش ماه سال فروش دارند، اما کرونا موجب شد اسفند، فروردین و خرداد را از دست بدهیم.  وی با بیان اینکه کرونا روی کسب‌وکار آنها تاثیر بسیار بدی گذاشته است، می‌گوید:‌ هرچند کرونا موجب شد از هدف­گذاری خود بسیار عقب بمانیم، اما برای سازمانی مانند ما که سرعت توسعه زیادی دارند این مزیت را به‌دنبال داشت که متوجه ضعف‌هایمان شدیم.

یوسفی‌فر با تاکید بر اینکه با کمک مشاوران درحال رفع ضعف‌های موجود خود هستند، اضافه می‌کند:‌ سعی داریم با توجه به زیرساخت‌های قوی خود کار را با قدرت جلو ببریم؛ هرچند کرونا فروش ما را تحت تاثیر گذاشت،‌ اما در  این مدت تولید را همچنان ادامه داده‌ایم و خود را برای پساکرونا آماده می‌کنیم.

p28-1 copy