به گزارش گروه اقتصاد بین‌­الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، این داروی محبوب که «مدیاتور» نامیده می­‌شود به یکی از بزرگ‌ترین رسوایی­‌های بهداشتی فرانسه تبدیل شده است. از شروع این دادرسی با هدف بازرسی داروهای فرانسوی و شرکت سرویر بیش از ۶  ماه می­‌گذرد. این شرکت دارویی می‌گوید که از خطرات دارو اطلاعی نداشته است.

 

هم­زمانی این دادرسی با یک بحران بهداشتی دیگر، همه­‌گیری ویروس کرونا، باعث توقف آن شد و موجب شد داروها و واکسن‌هایی که برای درمان بیماری‌­هایی که پدیدار می­‌شوند نظارت­‌های جدیدتر و بیشتری از سوی مقامات بهداشتی اعمال شود.

در طول ۳۳ سالی که داروی مدیاتور در بازار بوده است، مشکوک است که هزار تا ۲هزار نفر از میلیون­ها انسانی که آن را به عنوان داروی کاهش اشتها مصرف کرده ­اند، فوت شده ­اند. پزشکان آن را با مشکلات قلبی و ریه مرتبط کردند.

پس از اینکه شرکت سرویر از سوی مقامات پزشکی کشورهای سوئیس، اسپانیا و ایتالیا درباره عوارض جانبی این دارو مورد پرسش قرار گرفت، این شرکت آن را بین سال­ های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ میلادی از بازار این کشورها جمع­ آوری کرد.

شرکت سرویر در سال ۲۰۰۹ فروش این دارو را در فرانسه، بازار اصلی خود، متوقف کرد. این دارو هیچ وقت در آمریکا توزیع و فروخته نشد.این شرکت دارویی به قتل عمد، جراحت غیر عمدی، تقلب و دیگر جرائم متهم شده است.

بازرسان قضایی پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که شرکت سرویر برای چندین دهه اثرات داروی مدیاتور بر بیماران را مخفی کرده ­اند.

وکلای شرکت سرویر اصرار دارند که این شرکت قبل از سال ۲۰۰۹ میلادی از خطرات مرتبط با داروی مدیاتور آگاه نبوده است و این شرکت هرگز وانمود نکرده که مدیاتور یک قرص رژیم غذایی است.

دادستان­ ها هفته گذشته تقاضای جریمه‌ای حدود ۱۵ میلیون یورو معادل حدود ۹/ ۱۶ میلیون دلار برای شرکت سرویر؛ و مجازات سه سال حبس به علاوه ۲۷۸ هزار یورو جریمه نقدی برای دکتر ژان فیلیپ ستا، یکی از متهمین این پرونده و تنها مدیر اجرایی در قید حیات این شرکت را کردند. این در حالی است که ۶۵۰۰ شاکی در مجموع تقاضای یک میلیارد یورو خسارت کرده ­اند.

ژاک سرویر، مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت، در مراحل اولیه دادگاه در سال ۲۰۱۴ درگذشت.

انتظار می­‌رود صدور حکم نهایی این دادگاه چند ماه طول بکشد و در اوایل سال آینده صادر شود.

شرکت سرویر که مقر آن در حومه شهر پاریس واقع شده است، ۲۲ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد و سال گذشته ۶/ ۴میلیارد یورو درآمد داشته است.