خیز بزوس برای ثروت یک تریلیون دلاری

به ‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، کامپریسان پیش‌بینی می‌کند تا ۲۰۲۶، جف بزوس به نخستین مرد تریلیون دلاری جهان بدل خواهد شد. این پیش‌بینی بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد رشد سالانه درآمد بزوس در پنج سال اخیر صورت گرفت.بنابر گزارش بلومبرگ، بزوس هم‌اکنون ثروتی برابر با ۱۴۳ میلیون دلار دارد و کامپریسان می‌گوید که ثروت وی طی این مدت رشد ۳۴ درصدی سالانه را داشته است.حتی با اینکه همسر سابق بزوس توانست به‌عنوان بخشی از توافق طلاق در سال ۲۰۱۹، ۳۴ میلیون دلار از سهام آمازون را از او بگیرد، ثروت وی به طور مرتب در حال رشد بوده است. به طور کلی، ثروت بزوس از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از دو برابر شده است.این پیش‌بینی مدعی است با درنظر گرفتن شتاب رشد ۳۴ درصدی برای ثروت بزوس، بنابراین ثروت او تا پایان سال ۲۰۲۶ زمانی که او ۶۲ ساله خواهد بود به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

با این حال به‌نظر می‌رسد احتمال رسیدن ثروت شخصی بزوس با حفظ این شتاب به یک تریلیون دلار بسیار اندک خواهد بود.سی‌ان‌بی‌سی در مورد این پیش‌بینی می‌گوید هیچ دلیلی ندارد که طی ۶ سال آینده نیز رشد میزان ثروت بزوس که اکنون او را به ثروتمندترین فرد در تاریخ معاصر بدل کرده است ادامه داشته باشد. تداوم این روند یک مسیر بسیار جاه‌طلبانه برای هر فرد یا شرکتی در جهان خواهد بود.به هر حال، شیوع ویروس کرونا و تغییر در رفتار مشتریان به دلیل قرنطینه‌های خانگی، موجب تقویت سود جف بزوس شده است، اما در صورت تداوم این روند و تبدیل آن به یک رکود اقتصادی شدید، کسب‌و‌کار او نیز لطمه خواهد دید. این پیش‌بینی در حالتی که اغلب کارشناسان معتقدند اقتصاد آمریکا برای چند سال وارد یک سراشیبی خواهد شد، بسیار خوش‌بینانه است.

البته آمازون عملکرد بهتری را طی سال‌های گذشته نسبت به بسیاری از شرکت‌های دیگر از خود برجای گذاشته است. از سوی دیگر به‌دلیل اینکه اغلب ثروت بزوس وابسته به ۵۰ میلیون سهم او در شرکت آمازون است، تقویت کسب‌و‌کار این شرکت به معنای افزایش ثروت او نیز خواهد بود، اما این موضوع به معنای آن نیست که طی سال‌های آتی نیز این رشد با شتاب سالانه ۳۴ درصدی تداوم خواهد یافت. در سال ۲۰۱۸، پیش‌بینی شده بود که اگر قرار باشد ثروت جف بزوس به یک تریلیون دلار برسد، ارزش هر سهم آمازون که اکنون برابر با ۲ هزار و ۳۷۷ دلار است باید به ۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار در هر سهم برسد. با توجه به اینکه ۱۱درصد از سهام این شرکت در اختیار جف بزوس است، ارزش بازار آمازون باید تا سال ۲۰۲۶ به ۱۱تریلیون دلار برسد تا پیش‌بینی کامپریسان از تبدیل شدن بزوس به مرد تریلیون دلاری به واقعیت بدل شود.رشد دیوانه‌وار ثروت بزوس همزمان مورد انتقاد بسیاری در توییتر از جمله سناتور الیزابت وارن نیز قرار گرفت که ضمن انتقاد از رفتار غیرانسانی شرکت آمازون با کارکنان انبارهای خود در جریان شیوع کرونا، این مسیر بزوس را غیراخلاقی دانست.