در واقع، صنعت بیمه قبل از هر چیز نیاز به ظرفیت‌سازی بیشتری دارد و باید توانگری مالی و ظرفیت پذیرش در شرکت‌های بیمه افزایش یابد و این مساله بدون افزایش سرمایه امکان‌پذیر نیست؛ چرا که افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه آنها را در قبال خسارت‌ها تقویت می‌کند. یکی دیگر از مسائلی که برای شرکت‌های بیمه مهم است مساله تولید حق بیمه اتکایی و ورود به رشته‌های بیمه‌گری بزرگ است.

برهمین اساس، در ابتدای سال گذشته که اعلام شد نسبت خسارت در سال ۹۷ نزدیک به ۳۰ درصد  رشد یافت؛ رئیس کل بیمه رسما اعلام کرد: سال گذشته ۷۰ میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده و شرکت‌های بیمه‌ای ۲۷ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند که در مقایسه با سال ۹۶ معادل ۲۸ درصد رشد داشته است، بیمه مرکزی با تصویب آیین‌نامه‌های لازم به دنبال عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای در سال‌جاری است.

در این راستا، بیمه پاسارگاد دارای سهم ۴۷/ ۵ درصدی بازار بیمه ایران است و در سال ۹۸ معادل ۳۲ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که در مقابل آن ۹ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال خسارت داد که در نهایت نسبت خسارت این شرکت به ۲۸ درصد رسید که  نسبت به سال ۹۷ حدود ۴درصد کاهش داشته است.

از طرف دیگر وضعیت شرکت بیمه پاسارگاد نشان می‌دهد این شرکت دارای بازدهی حقوق مالکانه‌ای حدود ۵۰ درصد است که نمونه‌ای خاص است، چرا که شرکت‌های بزرگ بیمه‌گری در ایران در نهایت دارای نسبت بازدهی ۳۵ درصدی هستند. بازدهی مالکانه نشان می‌دهد شرکت از دارایی و سرمایه‌های خود چقدر بازدهی کسب کرده و چقدر عملکرد مناسبی داشته است. در واقع این گزینه نشان می‌دهد هرچقدر شرکت سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشد بهتر می‌تواند کار کند.

رتبه و سطح توانگری شرکت‌های بیمه یکی از شاخص‌های مهم بررسی وضعیت شرکت و مقایسه برای سنجش شرکت‌هاست. شرکت‌هایی که نسبت توانگری مالی آنها برابر با ۱۰۰ درصد یا بیشتر است برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه‌گذاران از توانایی بیشتری برخوردار بوده و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند و  به‌خصوص بیمه‌گذارانی مانند بیمه عمر و زندگی به این شرکت‌ها اعتماد می‌کنند.  بررسی ها از سال ۹۳ تا ۹۸ نشان می‌دهد نسبت توانگری شرکت از رقم ۱۱۳ به ۱۵۷ درصد رسیده است که نشان از بالارفتن ظرفیت این نسبت دارد، اما برای اینکه به وضعیت بهتری دست یابد باید افزایش سرمایه بیشتری را مدنظر قرار دهد. همچنین در ترازنامه شرکت بیمه پاسارگاد در اسفند ۹۸ آمده است که بدهی به بیمه‌گران و بیمه‌گران اتکایی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، مبلغ هزارو۲۶۳ میلیارد ریال معادل ۱۲۵ درصد افزایش یافته است که عمدتا متاثر از رشد پرتفوی و تاثیر آن در صورتحساب‌های اتکایی است که عمده آن مربوط به بدهی به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده که در اردیبهشت ۱۳۹۹ تسویه شده است. این رخداد با توجه به اینکه در زمان مناسب تسویه شده نشان از آن دارد که ظرفیت شرکت بیمه پاسارگاد برای ظرفیت بیمه اتکایی بسیار قابل رشد است و  تنها راه افزایش این ظرفیت افزایش سرمایه شرکت است.

شرکت با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال منقسم به ۴۵۰ میلیون سهم هزار  ریالی عادی با نام که ۵۰ درصد آن معادل ۲۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده بود به ثبت رسید و طی سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ معادل ۵۰ درصد دیگر از ارزش اسمی سهام از محل مطالبات و آورده نقدی سهامـداران تامین شد.