نوسان ارزی، قیمت ماشین‌آلات ساختمانی را 6 برابر کرد

چند برابر شدن قیمت ماشین‌آلات کوچک ساختمانی نظیر ماله بتن، شلنگ ویبراتور، کاتر آسفالت‌بر، تیغه‌های برش بتن و آسفالت، شمس ماله موتوری و... که از سال ۹۶ آغاز شده، روند رو به رشد ماشینی شدن ساخت‌وساز را تا حد زیادی متوقف کرده است.

شرکت بازرگانی «لرزان صنعت» که از سال ۱۳۸۲ در زمینه واردات و تامین ماشین‌آلات ساختمانی، صنعتی و کشاورزی آغاز به فعالیت کرد در این سال‌ها و با فعالیت مستمر موفق به اخذ نمایندگی رسمی محصولات شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی از جمله Breaker ایتالیا، Beton Trowels بلژیک، Promax کره جنوبی و JY چین شده است. از جمله دیگر فعالیت‌های بازرگانی لرزان صنعت می‌توان به تولید برخی محصولات، تامین قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش محصولات اشاره کرد. به گفته یکی از عرضه‌کنندگان عمده ماشین‌آلات ساختمانی، اگر تا قبل از سال ۹۶ خرید یک مجموعه از دستگاه‌های ساختمانی با برند اروپایی که شامل ماله بتن، شیلنگ ویبراتور، کاتر آسفالت‌بر، تیغه‌های برش بتن و آسفالت و شمس ماله موتوری می‌شد با قیمت ۳۵ میلیون تومان امکان‌پذیر بود، امروز همان مجموعه را بالای ۱۳۰ میلیون تومان باید خریداری کرد.

علی کثیری، مدیرعامل شرکت لرزان صنعت که بیش از ۱۵ سال است در بازار ماشین‌آلات کوچک ساختمانی فعال است، گفت: از سال ۱۳۹۰ به این‌سو روندی در بازار ساخت‌وساز ایران آغاز شد که به‌موجب آن پیمانکاران ساختمانی برای مکانیزه کردن فعالیت‌های ساخت‌وساز، اقدام به خرید بهترین ماشین‌آلات ساختمانی می‌کردند. وی افزود: این روند از جایی شروع شد که با ورود ماشین‌آلات مدرن به کشور، پیمانکاران به‌خوبی دریافتند که یکی از بهترین راه‌ها برای پایین‌آوردن هزینه ساخت‌وساز و نیز بالا بردن کیفیت، مکانیزه شدن اجرای فعالیت‌های ساختمانی است.

این فعال بازرگانی اظهار کرد: به‌طور نمونه، دستگاه ماله بتن که برای ماله و صیقل بتن به کار می‌رود، می‌تواند در هر روز کاری، ۵۰۰ مترمربع را ماله بکشد درحالی‌که اگر قرار باشد این متراژ به‌صورت دستی انجام شود، نیاز به کار چهار نفر در مدت یک هفته است.

وی ادامه داد: سطحی که به‌صورت ماشینی صیقل داده می‌شود کاملا یکدست است. درحالی‌که اگر این کار به شکل دستی انجام شود، به دلیل خطای انسانی، نمی‌توان انتظار سطحی کاملا یکدست را داشت.

مدیرعامل شرکت لرزان صنعت با بیان اینکه از دو سال گذشته، به‌صورت میانگین قیمت ماشین‌آلات کوچک ساختمانی سه تا چهار برابر افزایش ‌یافته، تصریح کرد: به‌طور مثال یک دستگاه ماله بتن از یک برند بلژیکی که تا قبل از سال ۹۶، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت در حال حاضر ۳۵ میلیون شده است. به گفته این فعال بازرگانی، همین مساله نیز سبب شده تا دیگر تجهیز گروه پیمانکاری به ماشین‌آلات به‌روز و مرغوب، برای پیمانکاران مقرون‌به‌صرفه نباشد و آنها به سمت ماشین‌آلات کم‌کیفیت، ولی ارزان چینی سوق یابند.

 خدمات پس از فروش تحت تاثیر نوسان ارزی

کثیری با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز حتی بر بازار ارائه خدمات پس از فروش ماشین‌آلات کوچک ساختمانی نیز تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از واردکنندگان و عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات ساختمانی سرمایه خود را درگیر ارائه خدمات پس از فروش نمی‌کنند و این در حالی است که مهم‌ترین ویژگی یک دستگاه ساختمانی خوب، برخورداری از خدمات پس از فروش است. چراکه این دستگاه‌ها به‌صورت دوره‌ای نیاز به خدمات پس از فروش، تعویض لوازم‌یدکی و اورهال اساسی دارد. مدیرعامل لرزان صنعت که حوزه فعالیت آن عرضه ماشین‌آلات کوچک ساختمانی و ماشین‌آلات عمل‌آوری بتن است، گفت: در حالی برخی از عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات از ارائه خدمات پس از فروش سر باز می‌زنند که بر اساس شرایط اقتصادی، بیشتر دستگاه‌های موجود در بازار ایران، چینی است و این دستگاه‌ها نسبت به ماشین‌آلات اروپایی، کره‌ای و ژاپنی بیشتر نیاز به نگهداری و اورهال دارد، چراکه استهلاک آنها بسیار بالاست. وی افزود: به‌صورت میانگین هر دستگاه ساختمانی به ازای هر ۵۰۰ ساعت کار به یک سرویس نگهداری اولیه و به ازای هر یک سال کار، به یک اورهال اساسی نیاز دارد.

 برای تمامی دستگاه‌ها گارانتی ارائه می‌کنیم

مدیرعامل شرکت لرزان صنعت که از عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات ساختمانی نیز هست و  حتی برای دستگاه‌های چینی ۶ ماه گارانتی ارائه می‌دهد، گفت: تمامی دستگاه‌های ساختمانی با برندهای اروپایی هم تا دو سال از زمان خرید توسط شرکت لرزان صنعت گارانتی می‌شوند.

 شلنگ‌های ویبراتور، پرفروش‌ترین دستگاه ساختمانی

این فعال بازرگانی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر پرفروش‌ترین ماشین‌آلات کوچک ساختمانی در بازار داخلی چه دستگاهی است، اظهار کرد: پرفروش‌ترین دستگاه، انواع شیلنگ‌های ویبراتور است که این شیلنگ‌ها کار ویبره کردن بتن را انجام می‌دهد و موجب می‌شود تا هوای بتن تخلیه‌ شده و در منافذ جای خود را پیدا کند.

وی افزود: درصورتی‌که تراکم سطح بتن به‌درستی و اصولی انجام نشود، با کوچک‌ترین لرزش زلزله، شکستگی در سطح بتن ایجاد خواهد شد و حوادث انسانی به بار خواهد آمد.

وی دومین دستگاه پرفروش را «ماله بتن» عنوان کرد و گفت: کار این دستگاه بتن‌ریزی کف است. کثیری سومین دستگاه ساختمانی پرفروش را کامپکتور یا زمین‌کوب بیان و اظهار کرد: از این دستگاه برای ضربه زدن به سطح خاک برای ایجاد تراکم استفاده می‌شود. وی افزود: قبل از روسازی و محوطه‌سازی، باید با استفاده از این دستگاه در سطح خاک تراکم ایجاد شود تا در آینده سطح نشت نکند. مدیرعامل لرزان صنعت با تاکید بر اینکه شرکت لرزان صنعت تمامی دستگاه‌های ساختمانی را بدون واسطه عرضه می‌کند، اظهار کرد: ازاین‌رو تمامی قیمت‌ها در شرکت، به دلیل اینکه هیچ واسطه‌ای در کار نیست، بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازار است. به همین دلیل رقبا نمی‌توانند در این زمینه با لرزان صنعت رقابت کنند. وی بابیان اینکه سیاست لرزان صنعت فروش محصولات با حداقل سود و ارائه خدمات پس از فروش است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه ماله بتن با یک موتور بنزینی شش و نیم اسب از یک برند درجه‌یک چینی ۶ میلیون تومان است که ۶ ماه هم گارانتی می‌شود. این در حالی است که گران‌ترین دستگاه ماله بتن از یک برند بلژیکی ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد که دو سال هم گارانتی می‌شود.

p28 (7)